Maersk och IBM skrotar blockchainsatsningen TradeLens

Maersk och IBM har beslutat att dra tillbaka och avsluta sin gemensamma blockchain-plattform TradeLens. Plattformen började utvecklas 2018 av IBM och GTD Solution, en division av Maersk, som en blockchain-lösning för frakter, utformad för att främja en mer effektiv och säker global handel.

– TradeLens grundades med den djärva visionen att ta ett språng i den globala försörjningskedjans digitalisering som en öppen och neutral plattform. Tyvärr, trots att vi framgångsrikt utvecklat en fungerande plattform, har behovet av ett samlat globalt branschsamarbete inte uppnåtts. Därför har TradeLens inte nått den kommersiella lönsamhet som krävs för att fortsätta arbeta och möta de finansiella förväntningarna på en oberoende verksamhet, säger Rotem Hershko, Head of Business Platforms, A.P. Moller – Maersk.

Nu avvecklas plattformen med målet att stänga den helt i slutet av första kvartalet 2023. När TradeLens lanserades var målet att skapa en digital revolution i försörjningskedjan genom att samla ett helt ekosystem av aktörer kring ett gemensamt arbetssätt som skulle gynna alla aktörer på ett likvärdigt sätt. I slutänden uppnåddes inte de höga ambitionerna.

Fler nyheter

Supply chain transformation eller gneta på som vanligt?  

”Att leverera en råvara eller produkt till en kund enligt utlovade förutsättningar låter som en relativt enkel uppgift. Men på en global spelplan med tusentals interagerande noder, hundratals produkter med varierande djup och innehåll i produktstrukturen, lagar och förordningar, störningar, politik och chefers personliga agenda, förstår man att komplexiteten i ett Supply Chain System (SCS) är stor.” Så börjar Roger Lindaus senaste krönika i SCE. Läs den här!

Läs mer »

Paketindex: Fler paket och mer från Kina

I slutet av februari släppte branschorganisationen Transportföretagen en ny upplaga av Paketindex som tillhandahåller statistik om leveranser inom e-handel i Sverige sett till volym, utveckling och trender. I Paketindex Kvartal 4 2024 syns det att antalet skickade paket från e-handel till konsument ökade med 5,4 procent jämfört med samma period förra året. Camilla Frisk, marknadsansvarig på Descartes, kommenterar här resultaten.  

Läs mer »