DB Schenkers automatiserade lager i Arlandastad.

Mediamarkt automatiserar sin lagerhantering med Schenker

Schenker Logistics har fått uppdraget att hantera MediaMarkt Sveriges logistik för e-handel och butiksleveranser. Navet för varuförsörjningen är DB Schenkers logistikcenter i Arlandastad utanför Stockholm. Lagret är högt automatiserat med en CarryPick-lösning från Swisslog.

CarryPick-lösningen transporterar lagerhyllorna till personalen, som därmed slipper att röra sig runt i lagerlokalen för att plocka order. Lösningen gör det möjligt att ta hand om inkommande kundorder automatiserat, vilket ger en upp till tre gånger så effektiv hantering jämfört med konventionell lagerhantering. Med den automatiserade lösningen förväntas MediaMarkt även kunna reagera snabbare på produkt- eller säsongsvängningar. Sedan tidigare används lösningen för ett svenskt onlineapotek, MediaMarkt Sverige blir därmed den andra kunden som använder samma lösning på samma yta. Alla produkter som säljs av MediaMarkt Sverige – från små elektroniska artiklar till tv-apparater och vitvaror – lagras, plockas och packas och levereras till rätt destination från ett område på cirka 15 000 m² i Arlandastad.

– Vi är övertygade om att DB Schenker är rätt partner som kan bidra till vår framtida framgång. Partnerskapet är en viktig milstolpe på vår resa mot att ge våra kunder en ännu bättre köpupplevelse, säger Michael Rylander, chef för Supply Chain & Logistics, MediaMarkt Sverige.

Fler nyheter

Logistikautomation för lönsam tillväxt

I senaste SCE TALKs samtalar Stefan Karlöf med Ahlsells logistikdirektör Daniel Johansson och KNAPPs Nordenchef Mikael Holmqvist om den miljardsatsning lagerautomation som Ahlsell gör i sitt centrallager i Hallsberg – automation som levereras av KNAPP. Se avsnittet här.

Läs mer »

Tillsammans mot resilienta och hållbara transportsystem

Resiliens och hållbarhet i transportsystemen är två av dagens största utmaningar. Den ökande förändringstakten och komplexiteten i vårt samhälle skapar ett akut behov av motståndskraftiga (resilienta) och klimatmässigt hållbara transportsystem för att säkerställa tillförlitliga, effektiva och klimatsmarta försörjningskedjor. Så inleder Maria Björklund, Niklas Simm, Henrik Gillström och Helena Forslund sin senaste artikel i Supply Chain Effect; om hur resiliens och hållbarhet kräver samarbete mellan aktörerna i försörjningskedjan.

Läs mer »