DB Schenkers automatiserade lager i Arlandastad.

Mediamarkt automatiserar sin lagerhantering med Schenker

Schenker Logistics har fått uppdraget att hantera MediaMarkt Sveriges logistik för e-handel och butiksleveranser. Navet för varuförsörjningen är DB Schenkers logistikcenter i Arlandastad utanför Stockholm. Lagret är högt automatiserat med en CarryPick-lösning från Swisslog.

CarryPick-lösningen transporterar lagerhyllorna till personalen, som därmed slipper att röra sig runt i lagerlokalen för att plocka order. Lösningen gör det möjligt att ta hand om inkommande kundorder automatiserat, vilket ger en upp till tre gånger så effektiv hantering jämfört med konventionell lagerhantering. Med den automatiserade lösningen förväntas MediaMarkt även kunna reagera snabbare på produkt- eller säsongsvängningar. Sedan tidigare används lösningen för ett svenskt onlineapotek, MediaMarkt Sverige blir därmed den andra kunden som använder samma lösning på samma yta. Alla produkter som säljs av MediaMarkt Sverige – från små elektroniska artiklar till tv-apparater och vitvaror – lagras, plockas och packas och levereras till rätt destination från ett område på cirka 15 000 m² i Arlandastad.

– Vi är övertygade om att DB Schenker är rätt partner som kan bidra till vår framtida framgång. Partnerskapet är en viktig milstolpe på vår resa mot att ge våra kunder en ännu bättre köpupplevelse, säger Michael Rylander, chef för Supply Chain & Logistics, MediaMarkt Sverige.

Fler nyheter

SCE #4 2019

SCE #4 2019 är tryckt och klar. Distribueras till tusentals mottagare under vecka 38, plus som nedladdningsbar pdf till ytterligare ett stort antal läsare. Denna gång är huvudtemat Lär av pionjärerna – vad kan vi lära av best practice. Ur innehållet: Tema: Lär av pionjärerna – vad kan vi lära av best practice Logistikdriven affärsutveckling, Erik

Läs mer »

AMAZON BLIR DELÄGARE I CARGOJET

Amazon fortsätter att ackvirera allt större logistikresurser inom alla områden från first-, till middle- och last-mile. Den senaste satsningen är ett strategiskt avtal med kanadensiska fraktbolaget Cargojet. Företagen har sedan tidigare ett samarbete som nu fördjupas samtidigt som Amazon får en 14,9-procentig minoritetspost i Cargojet i utbyte mot vissa garanterade framtida fraktintäkter.

Läs mer »