DB Schenkers automatiserade lager i Arlandastad.

Mediamarkt automatiserar sin lagerhantering med Schenker

Schenker Logistics har fått uppdraget att hantera MediaMarkt Sveriges logistik för e-handel och butiksleveranser. Navet för varuförsörjningen är DB Schenkers logistikcenter i Arlandastad utanför Stockholm. Lagret är högt automatiserat med en CarryPick-lösning från Swisslog.

CarryPick-lösningen transporterar lagerhyllorna till personalen, som därmed slipper att röra sig runt i lagerlokalen för att plocka order. Lösningen gör det möjligt att ta hand om inkommande kundorder automatiserat, vilket ger en upp till tre gånger så effektiv hantering jämfört med konventionell lagerhantering. Med den automatiserade lösningen förväntas MediaMarkt även kunna reagera snabbare på produkt- eller säsongsvängningar. Sedan tidigare används lösningen för ett svenskt onlineapotek, MediaMarkt Sverige blir därmed den andra kunden som använder samma lösning på samma yta. Alla produkter som säljs av MediaMarkt Sverige – från små elektroniska artiklar till tv-apparater och vitvaror – lagras, plockas och packas och levereras till rätt destination från ett område på cirka 15 000 m² i Arlandastad.

– Vi är övertygade om att DB Schenker är rätt partner som kan bidra till vår framtida framgång. Partnerskapet är en viktig milstolpe på vår resa mot att ge våra kunder en ännu bättre köpupplevelse, säger Michael Rylander, chef för Supply Chain & Logistics, MediaMarkt Sverige.

Fler nyheter

GXO Logistics satsar på humanoida lagerrobotar

Det amerikanska globalt verksamma 3PL-företaget GXO Logistics har ingått ett avtal med robotutvecklaren Reflex Robotics om pilottestning av deras humanoida robot, Reflex Bot. En humanoid robot, även kallad maskinmänniska, är utvecklad för att efterlikna hur människokroppen ser ut och utför arbetsuppgifter.

Läs mer »

Paketindex: Ökad e-handel med Kina som största land för utrikes köp

Av Paketindex kvartal 2 2024 (Transportföretagen) framgår att antalet skickade paket från e-handel till konsument ökade med 9,6 % jämfört med samma period förra året, och ökningen hittills i år uppgår till 9,7 %. Utlandspaketen växte även kraftigt som en följd av fler köp från kinesiska lågprissajter. Enligt PostNords rapport E-barometern har Kina nu sprungit förbi Tyskland och blivit svenskarnas förstahandsval när de e-handlar från utlandet.

Läs mer »