Markus Andréasson, Operations Manager på Meritor.

Meritor först i Sverige med Knapps nya robottruckar – ger ökad säkerhet och effektivitet

Verkstadsföretaget Meritor blir först i Sverige med att installera Knapps nya autonoma  robottruckar. Robottruckar som navigerar sig själv parallellt med manuell truckhantering ökar säkerheten och effektiviserar hanteringen av pallar i Meritors produktion då robottruckarna kan köras dygnet runt.

Meritor är en ledande aktör för tillverkning av drivlinor till fordonsindustrin. I sin fabrik i Lindesberg tillverkas fram- och bakaxlar till bussar och lastbilar för bland annat Volvo. Nu investerar företaget i 15 nya robottruckar som jobbar effektivare och säkrare än vid manuell hantering.

– Vi ser många fördelar med robottruckarna. Dels ger det oss en väldigt flexibel lösning för vår materialhantering innan monteringen där materialfasaderna kan följa volym och mix-förändringar. Samtidigt ser vi stora säkerhetsfördelar med de autonoma truckarna i samverkan med vår manuella materialplockning, säger Markus Andréasson, Operations Manager på Meritor.

Open Shuttle Fork (OSF)

Robottruckarna, som heter Open Shuttle Fork (OSF), kommer från Knapp som är världsledande inom automationslösningar. Open Shuttle Fork är en helt ny produkt på marknaden och Meritor blir först i Sverige med att köpa dem. Truckarna kan integreras med befintliga system och är en ready to use-lösning där kunden genom ett grafiskt gränssnitt i mjukvaran själv kan rita rutter för truckarna eller sätta upp hela systemet från grunden.

– Det behövs inga reflexer på väggarna eller tejpade linjer i golvet. Open Shuttle Fork kan navigera själv och ta sig fram utefter de uppdrag man gett robottruckarna, även om det finns manuell trucktrafik parallellt i flödet, säger Mikael Holmqvist, vd på Knapp.

Knapps lösning för Meritor fokuserar på att minska antalet manuella truckar och därigenom öka säkerheten och effektivisera produktionen.

– En robottruck kan arbeta 24 timmar per dygn, alla dagar i veckan, och behöver inga raster eller semestrar. Dessutom minimeras antalet olyckor som förekommer med manuell truckhantering samtidigt som robottruckarna inte skadar något gods, säger Mikael Holmqvist.

Sekvensplocket inför montering kommer fortsatt skötas manuellt, men med Open Shuttle Fork kommer byte och påfyllnad av pallar för plocket ske automatiskt och personal behöver inte vänta på produkter. Truckarna blir en del av Knapps lösning hos Meritor där bland annat även automatiserat pallhöglager, automatiserat lättgodslager, transporterbanor och mjukvara ingår. De autonoma robottruckarna kommer vara i drift i början av 2023.

Fler nyheter

Svenskarnas e-handel ökar och alltmer beställs från utlandet

Svenskar fortsätter att e-handla alltmer, och en allt större andel av handelsströmmarna kommer från utlandet. Samtidigt efterfrågas bättre möjligheter att välja hållbara transporter. Det är några av resultaten i Paketindex, som Transportföretagen tillsammans med HUI tagit fram för årets tredje kvartal.

Läs mer »

Ny vd för DHL Freight i Sverige

DHL Freight förstärker med ny vd för den svenska verksamheten. Den 1 januari 2025 ansluter Mathias Krümmel i rollen som vd för att öka fokus på tillväxt i Sverige. Det innebär att Mathias Krümmel, som hastigt fick lämna rollen som vd på PostNord Sverige i juni i år, redan är tillbaks i en ledande roll i logistik- och transportbranschen.

Läs mer »

H&M automatiserar och varslar 140 lagermedarbetare

140 av 330 anställda på på H&M:s lager i Eskilstuna varslas som en följd av att lagret byggs ut och automatiseras. Det uppger Eskilstunakuriren och SVT. Att lagerautomation leder till övertalighet i flera lagerprocesser är normalt, men att en så pass stor andel av lagerpersonal varslas är ovanligt.

Läs mer »