Markus Andréasson, Operations Manager på Meritor.

Meritor först i Sverige med Knapps nya robottruckar – ger ökad säkerhet och effektivitet

Verkstadsföretaget Meritor blir först i Sverige med att installera Knapps nya autonoma  robottruckar. Robottruckar som navigerar sig själv parallellt med manuell truckhantering ökar säkerheten och effektiviserar hanteringen av pallar i Meritors produktion då robottruckarna kan köras dygnet runt.

Meritor är en ledande aktör för tillverkning av drivlinor till fordonsindustrin. I sin fabrik i Lindesberg tillverkas fram- och bakaxlar till bussar och lastbilar för bland annat Volvo. Nu investerar företaget i 15 nya robottruckar som jobbar effektivare och säkrare än vid manuell hantering.

– Vi ser många fördelar med robottruckarna. Dels ger det oss en väldigt flexibel lösning för vår materialhantering innan monteringen där materialfasaderna kan följa volym och mix-förändringar. Samtidigt ser vi stora säkerhetsfördelar med de autonoma truckarna i samverkan med vår manuella materialplockning, säger Markus Andréasson, Operations Manager på Meritor.

Open Shuttle Fork (OSF)

Robottruckarna, som heter Open Shuttle Fork (OSF), kommer från Knapp som är världsledande inom automationslösningar. Open Shuttle Fork är en helt ny produkt på marknaden och Meritor blir först i Sverige med att köpa dem. Truckarna kan integreras med befintliga system och är en ready to use-lösning där kunden genom ett grafiskt gränssnitt i mjukvaran själv kan rita rutter för truckarna eller sätta upp hela systemet från grunden.

– Det behövs inga reflexer på väggarna eller tejpade linjer i golvet. Open Shuttle Fork kan navigera själv och ta sig fram utefter de uppdrag man gett robottruckarna, även om det finns manuell trucktrafik parallellt i flödet, säger Mikael Holmqvist, vd på Knapp.

Knapps lösning för Meritor fokuserar på att minska antalet manuella truckar och därigenom öka säkerheten och effektivisera produktionen.

– En robottruck kan arbeta 24 timmar per dygn, alla dagar i veckan, och behöver inga raster eller semestrar. Dessutom minimeras antalet olyckor som förekommer med manuell truckhantering samtidigt som robottruckarna inte skadar något gods, säger Mikael Holmqvist.

Sekvensplocket inför montering kommer fortsatt skötas manuellt, men med Open Shuttle Fork kommer byte och påfyllnad av pallar för plocket ske automatiskt och personal behöver inte vänta på produkter. Truckarna blir en del av Knapps lösning hos Meritor där bland annat även automatiserat pallhöglager, automatiserat lättgodslager, transporterbanor och mjukvara ingår. De autonoma robottruckarna kommer vara i drift i början av 2023.

Fler nyheter

Stadigt växande marknad för fjärdepartslogistik

Uttrycken fjärdepartslogistik (4PL) och Lead Logistics Provider (LLP) lär ha myntats 1996 av Bob Evans, som då var konsult på Arthur Andersen (numera Accenture). Han definierade dessa båda uttryck som benämningar på en integratör som med resurser, kapacitet och sin egen och andra organisationers teknik designar, bygger och opererar omfattande lösningar i försörjningskedjan.

Läs mer »

Jula investerar i en AutoStore-lösning

Butikskedjan Jula växer snabbt både med fler fysiska butiker och en snabbt ökande e-handel. Med målet att både komprimera sin lagerhållning och samtidigt öka effektiviteten i plocket i centrallagret i Skara har Jula fattat beslut om att investera i en Autostore-lösning från Element Logic.

Läs mer »

Trafikanalys: Elektrifierade lastbilar ökar kraftigt kommande år

Statistikmyndigheten Trafikanalys uppger i en ny rapport att antalet nyregistrerade fordon kommer fortsatt att ligga på låga nivåer under 2024, men öka igen under 2025-2027 i takt med ett förbättrat konjunkturläge. En annan slutsats är att elektrifieringen av lastbilar fortsätter i snabb takt där även tunga eldrivna lastbilar köps i allt högre grad.

Läs mer »