MIT:s Center for Transportation & Logistics samarbetar med Amazon kring bättre ruttoptimering

Det finns ett stort gap mellan den teoretiska optimeringen av rutter och hur planering och genomförande av leveranser genomförs i praktiken. Därför lanserar nu MIT och Amazon forskartävlingen Last Mile Routing Research Challenge. Dagens system tar inte hänsyn till den tysta kunskap som finns hos chaufförer och som baseras på praktiska erfarenheter av vardagens komplexa leveransmiljö. För att göra sistamilen-leveranser ännu säkrare, mer hållbara och effektiva har Amazon teamat upp sig med världens främsta tekniska högskola MIT, med vilken man lanserar forskartävlingen The Amazon Last Mile Routing Research Challenge. Syftet är att stimulera utvecklingen av algoritmer och utnyttja Artificiell intelligens, djup maskininlärning (deep learning) och andra tekniker som bättre tar hänsyn till dessa praktiska, tysta kunskaper som finns hos chaufförer och annan leveranspersonal. Amazon förser som en del av projektet MITs forskare med sina egna historiska leveransdata – bland annat leveransplatser, förpackningsdimensioner, transporttider och avstånd – och kommer tillsammans med MITs experter utvärdera de olika modeller som lämnas in. Amazon kommer även tillhandahålla fler än 4 000 rutter som chaufförer själva fattat beslut om som underlag för bättre modeller som kan identifiera och förutsäga avvikelser från de rutter som normalt föreslås av dagens ruttoptimeringssystem. Center for Transportation and Logistics, CTL, kommer publicera och promota de förslag som bedöms vara bäst. Vinnaren av tävlingen får 100 000 dollar i prissumma, tvåan får 50 000 dollar och tredjepriset består av 25 000 dollar.

routingchallenge.mit.edu

https://sceffect.se/successful-last-mile-distribution-of-covid-19-vaccine-needs-waste-mitigation-and-public-trust/

Fler nyheter

Logistikautomation för lönsam tillväxt

I senaste SCE TALKs samtalar Stefan Karlöf med Ahlsells logistikdirektör Daniel Johansson och KNAPPs Nordenchef Mikael Holmqvist om den miljardsatsning lagerautomation som Ahlsell gör i sitt centrallager i Hallsberg – automation som levereras av KNAPP. Se avsnittet här.

Läs mer »

Tillsammans mot resilienta och hållbara transportsystem

Resiliens och hållbarhet i transportsystemen är två av dagens största utmaningar. Den ökande förändringstakten och komplexiteten i vårt samhälle skapar ett akut behov av motståndskraftiga (resilienta) och klimatmässigt hållbara transportsystem för att säkerställa tillförlitliga, effektiva och klimatsmarta försörjningskedjor. Så inleder Maria Björklund, Niklas Simm, Henrik Gillström och Helena Forslund sin senaste artikel i Supply Chain Effect; om hur resiliens och hållbarhet kräver samarbete mellan aktörerna i försörjningskedjan.

Läs mer »