Kristina Lukes, vd för Nelly

Nelly automatiserar

Nelly Group AB (Nelly) flyttar sitt lager från Falkenberg till Borås 2021 för att samla sin verksamhet och öka samarbetet. För att förbättra effektiviteten och bli mer energieffektiva har Nelly beslutat att automatisera det nya lagret genom ett AutoStore-system, designat och levererat av Element Logic.

Nellys investering i automatiserings- och transportörssystemet uppgår till 84 miljoner kronor och satsningen ska leda till ökad effektivitet och en bättre leveransprecision.

– Nelly är ett av Nordens starkaste modemärken för unga kvinnor. Vi bygger vidare på vår Nelly-kultur genom att samlas i Borås i moderna lokaler. Våra 1,2 miljoner kunder gör över 2,8 miljoner köp per år med stora krav på vår logistik. Nästa år tar vi logistiken till en högre nivå med ett nytt automatiserat lager som ökar effektiviteten och underlättar snabba och exakta leveranser, säger Kristina Lukes, VD för Nelly sedan årsskiftet 2020.
AutoStore-systemet är en modulär och flexibel automatiseringslösning och inkluderar batteridrivna robotar, förvaringslådor, operatörsportar och en aluminiumram där varje beställning bearbetas i hög hastighet med hjälp av robotar som tar lådorna till och från plockstationer.

Nelly är ett av Nordens starkaste modemärken för unga kvinnor. Kärnan är det egna varumärket i kombination med digital försäljning direkt till vår målgrupp. Nelly har skapat ett starkt engagemang genom en tydlig känsla för mode och digital marknadsföring. Företaget har 2,1 miljoner kunder och omsätter 1,4 miljarder kronor per år. Nelly Group kallades tidigare Qliro Group. Nelly Group är noterat på Nasdaq Stockholm i mid-cap segmentet med kortnamnet “NELLY”.

Fler nyheter

Priveq blir majoritetsägare i Industri-Matematik

Priveq Investment är ny majoritetsägare i Industri-Matematik International AB, IMI, en ledande leverantör av affärskritisk mjukvara inom logistik. IMI:s mjukvarulösningar – IMI WMS och IMI AOM – utgör centrala funktioner för att automatisera och effektivisera logistikprocesser och inriktar sig på de kunder som hanterar de största och mest komplexa distributionsnätverken.

Läs mer »

Halv miljard till Budbee – ska accelerera sin expansion

Start-up-bolaget Budbee – en last-mile-leverantör med fokus på hållbarhet och logtech – meddelar i ett pressmeddelande att att bolaget har tagit in ytterligare 525 miljoner kronor i en investeringsrunda ledd av AMF. Bolaget värderas i den aktuella finansieringsrundan till 2,7 miljarder kronor.

Läs mer »