Kristina Lukes, vd för Nelly

Nelly automatiserar

Nelly Group AB (Nelly) flyttar sitt lager från Falkenberg till Borås 2021 för att samla sin verksamhet och öka samarbetet. För att förbättra effektiviteten och bli mer energieffektiva har Nelly beslutat att automatisera det nya lagret genom ett AutoStore-system, designat och levererat av Element Logic.

Nellys investering i automatiserings- och transportörssystemet uppgår till 84 miljoner kronor och satsningen ska leda till ökad effektivitet och en bättre leveransprecision.

– Nelly är ett av Nordens starkaste modemärken för unga kvinnor. Vi bygger vidare på vår Nelly-kultur genom att samlas i Borås i moderna lokaler. Våra 1,2 miljoner kunder gör över 2,8 miljoner köp per år med stora krav på vår logistik. Nästa år tar vi logistiken till en högre nivå med ett nytt automatiserat lager som ökar effektiviteten och underlättar snabba och exakta leveranser, säger Kristina Lukes, VD för Nelly sedan årsskiftet 2020.
AutoStore-systemet är en modulär och flexibel automatiseringslösning och inkluderar batteridrivna robotar, förvaringslådor, operatörsportar och en aluminiumram där varje beställning bearbetas i hög hastighet med hjälp av robotar som tar lådorna till och från plockstationer.

Nelly är ett av Nordens starkaste modemärken för unga kvinnor. Kärnan är det egna varumärket i kombination med digital försäljning direkt till vår målgrupp. Nelly har skapat ett starkt engagemang genom en tydlig känsla för mode och digital marknadsföring. Företaget har 2,1 miljoner kunder och omsätter 1,4 miljarder kronor per år. Nelly Group kallades tidigare Qliro Group. Nelly Group är noterat på Nasdaq Stockholm i mid-cap segmentet med kortnamnet ”NELLY”.

Fler nyheter

ODA erbjuder sin logistiklösning till andra dagligvaruaktörer – ”Logistigs as a Service”

Norska Oda Group, som förvärvade Mathem 2024 och fusionerade verksamheten med Oda Norge, etablerar ett eget affärsområde för att sälja sin logistiklösning som ”Logistics-as-a-Service” (LaaS). Logistiklösningen kommer att erbjudas andra europeiska dagligvaruaktörer som bedriver e-handel. Enligt Oda har branschen svårt att få sin e-handel lönsam på grund av att logistiken är för komplex, leveransfönstren för smala och marginalerna för låga.

Läs mer »

Nordens största AutoStore i butik – från Element Logic

I sin nya butik i Sofiemyr utanför Oslo installerar norska biltillbehörsföretaget Thansen i samarbete med Element Logic Nordens största AutoStore-lösning i butik. Syftet är att öka Thansens lagerkapacitet, bygga en smidigare logistikhantering och skapa en bättre kundupplevelse.

Läs mer »