Kristina Lukes, vd för Nelly

Nelly automatiserar

Nelly Group AB (Nelly) flyttar sitt lager från Falkenberg till Borås 2021 för att samla sin verksamhet och öka samarbetet. För att förbättra effektiviteten och bli mer energieffektiva har Nelly beslutat att automatisera det nya lagret genom ett AutoStore-system, designat och levererat av Element Logic.

Nellys investering i automatiserings- och transportörssystemet uppgår till 84 miljoner kronor och satsningen ska leda till ökad effektivitet och en bättre leveransprecision.

– Nelly är ett av Nordens starkaste modemärken för unga kvinnor. Vi bygger vidare på vår Nelly-kultur genom att samlas i Borås i moderna lokaler. Våra 1,2 miljoner kunder gör över 2,8 miljoner köp per år med stora krav på vår logistik. Nästa år tar vi logistiken till en högre nivå med ett nytt automatiserat lager som ökar effektiviteten och underlättar snabba och exakta leveranser, säger Kristina Lukes, VD för Nelly sedan årsskiftet 2020.
AutoStore-systemet är en modulär och flexibel automatiseringslösning och inkluderar batteridrivna robotar, förvaringslådor, operatörsportar och en aluminiumram där varje beställning bearbetas i hög hastighet med hjälp av robotar som tar lådorna till och från plockstationer.

Nelly är ett av Nordens starkaste modemärken för unga kvinnor. Kärnan är det egna varumärket i kombination med digital försäljning direkt till vår målgrupp. Nelly har skapat ett starkt engagemang genom en tydlig känsla för mode och digital marknadsföring. Företaget har 2,1 miljoner kunder och omsätter 1,4 miljarder kronor per år. Nelly Group kallades tidigare Qliro Group. Nelly Group är noterat på Nasdaq Stockholm i mid-cap segmentet med kortnamnet ”NELLY”.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »