Nicholas Tengelin, vd Orio AB.

Nicholas Tengelin ny vd för Orio 

Nicholas Tengelin blir ny VD för logistikbolaget Orio, som gör sig redo att ta nästa steg och växa tillsammans med den nya ägaren Hedin Mobility Group.

Nicholas kommer närmast från Volvo Cars, där han de senaste tio åren har haft ledande roller inom distributionsnätverk, service och reservdelar samt strategi och affärsutveckling. Tidigare har han bland annat varit verksam inom Hogia-gruppen som erbjuder system för logistik och lagerhantering.

– Orio har den kunskap och den infrastruktur som krävs för att möta efterfrågan i en bransch som förändras snabbt, med nya aktörer som kommer in marknaden. Tillsammans med teamet ser jag fram emot att ta vara på de möjligheter som att vara en del av Hedin Mobility Group ger och jag hoppas kunna bidra med det ledarskap och erfarenhet jag tar med mig från liknande uppdrag, säger Nicholas Tengelin.

– Vi ser stora tillväxtmöjligheter för Orio, så jag är mycket glad över att kunna välkomna Nicholas som ny vd för företaget. Med gedigen erfarenhet inom logistik och distribution och djup kunskap om fordonsindustrin är han rätt person att leda Orio på resan framåt. Jag vill tacka Gustaf Ljunggren för hans insatser som vd för Orio under de senaste tre åren. Han har välförtjänt tagit bolagets omstruktureringsarbete till uppgift och med en positiv omsättnings- och resultatutveckling skapat en stabil bas för framtida tillväxt och lönsamhet, säger Anders Hedin, vd Hedin Mobility Group och styrelseordförande i Orio AB.

Orio är ett logistikföretag med rötter i den svenska bilindustrin och det är den enda globala leverantören av Saab Original-reservdelar genom ett globalt nätverk i Europa, Nordamerika , Asien och Australien. Orio har egna försäljningskontor via helägda dotterbolag i Sverige, USA, Storbritannien, Tyskland och Schweiz. Huvudkontoret och logistik- och distributionscentralen inklusive ett centrallager på 57 000 kvm med en hög grad av automatisering skräddarsydd för reservdelsverksamheten, är strategiskt placerade i Nyköping. 2021 uppgick Orios nettoomsättning till 360 MSEK och företaget hade cirka 140 anställda.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »