Mark Parker, CEO NIKE

NIKE + RFID = BÄTTRE tillväxt och lönsamhet

I en kvartalspresentation förra veckan meddelade NIKEs toppledning att bolaget ser påtagliga resultat av sina investeringar i digitalisering av försörjningskedjan. Såväl försäljning som resultat fortsätter att utvecklas positivt samtidigt som ärkerivalen Adidas har halkat efter. Särskilt framhölls företagets satsningar på RFID/connected inventory för ökad visibilitet och sårbarhet. Med bland annat RFID skapas möjligheter att integrera olika aktörer i NIKEs logistiksystem; distributionscenter, underleverantörer och egna och andras produktionsenheter, och så vidare. Sammantaget har satsningarna ökat NIKEs möjligheter att korrekta matcha utbud mot efterfrågan, vilket i sin tur positivt påverkar både tillväxt och lönsamhet i bolaget.

”Today, the consumer rewards agility. The companies who adapt and scale first are the companies who grow fastest. To do that, Nike is looking across the spectrum of the value chain from our factory partners to key cities, so we can take advantage of our most important opportunities.” konstaterade NIKEs koncernchef Mark Parker.

Källa: SeekingAlpha






Fler nyheter

Peak Performance till Nowaste Logistics

Modeföretaget Peak Performance bestämt sig för att flytta logistiken från Köpenhamn till Helsingborg, när Nowaste Logistics tar över bolagets lager och lagerhantering. Genom en omni-channel lösning kommer Peak Performance med den nya etableringen att nå ut till samtliga butiker, e-handlare och e-handelskunder inom EMEA.

Läs mer »

SCE nummer fyra ute nu: Värdeskapande transportation management

I årets fjärde utgåva av Supply Chain Effect intervjuas Mathias Krümmel, vd på DHL Freight Sverige, och med en lång, framgångsrik karriär inom logistik och transport. I den personliga intervjun ger han bland annat sin syn på transport- och logistikbranschens utveckling, och nyckeln till framgångsrikt ledarskap och förändringsarbete.

Läs mer »