NR #2 2021 UTE NU: ”Framtidens lager- och materialhantering”

Ett toppat #2/2021 av Supply Chain Effect har landat. Temat denna gång är Framtidens lager och materialhantering, med bland annat en intervju med Nelly Groups vd, Kristina Lukes som storsatsar på logistik- och varuförsörjning. Dessutom möter vi Ahlsells Chief Digital Officer, Lars Gezelius som tillsammans med sina +60 medarbetare driver en digitalisering och e-handelsutveckling värd att applådera och inspireras av. Vi intervjuar även Maria Stjärne, Head of Sales, Nordic på Swisslog om den växande utbredningen av micro-fullfilment och vi möter Sveriges ”Dr Warehousing” Joakim Kembro, Lunds universitet samt Daniel Dombach, Zebra Technologies lagerguru. Dessutom fördjupar vi orsakerna bakom det stora intresset för realtidsvisibilitet i försörjningskedjan i en intervju med Shippeos Jonatan Rajala. I tillägg till allt detta bjuder vi på insiktsfulla och skarpa krönikor av Henric Hasth, vd Toyota Material Handling Sweden, Hans Berggren, vd PipeChain Group och Jim Bralsford, Senior Industries Strategy Director, 3PL, på Blue Yonder samt tankeväckande texter om hur man bygger en hållbar e-handel (av forskarna Daniel Hellström, John Olsson, Josephine Darlington, Lovisa Westblom och Klas Hjort). I ett referat från ett längre rundabordssamtal presenterar vi huvudslutsatser kring ”Hur vi bättre kan dela och använda supply chain data” – i samtalet deltog bland annat Nina Wenell, Johan Jemdahl och Henric Hasth.

Ladda ner pdfen eller prenumerera på magasinet: https://sceffect.se/sce2-2021/

Trevlig läsning!

Stefan Karlöf, chefredaktör

Fler nyheter

Ikea förvärvar logistikteknikbolaget Locus – för bättre och effektivare sistamilen-leveranser

Ingka Group, som svarar för 90 procent av Ikeas detaljhandelsförsäljning, har via sitt investeringsbolag förvärvat Locus, ett ledande logistikteknikföretag som erbjuder en AI-driven logistikplattform med inriktning på kapacitetsplanering, ruttplanering, realtidsspårning och optimering av sistamilen-leveranser. Förvärvet beskrivs som en strategisk investering som stärker Ikeas digitala kapacitet och ger en större kontroll över ett kritiskt ögonblick i kundresan.

Läs mer »

Ny vd till DHL Freight Sverige

För någon vecka sedan meddelade Mathias Krümmel att han lämnar rollen som vd för DHL Freight Sverige efter knappt ett år, med hänvisning till organisationsförändringar. Nu står det klart att det blir Robert Zander som tar över den rollen från och med den 1 oktober 2025 och samtidigt kvarstår som CEO Nordics för DHL Freight.

Läs mer »