Nu lanserar PostNord paketboxar

Nu startar PostNord en pilotlansering där 100 paketboxar testas på olika platser i Stockholm. Boxarna kommer under försöksperioden finnas i Huddinge, på Lidingö och i Stockholms stad. Därmed tar PostNord upp kampen med aktörer som Instabox, DHL, Budbee och Bring, som sedan tidigare lanserat lösningar för leverans i skåp med digitala lås.

– Nu är testplaceringarna klara och vi ser stort intresse från många partners. I början kommer vi att koncentrera placeringarna till områden kring Stockholm, för att utvärdera piloten i ett begränsat område. Blir piloten lyckad ser vi det som ett bra leveransalternativ för fler delar av Sverige, såväl i tätort som glesbyygd, säger Helena Sjöberg, Affärsutvecklare inom Last Mile på PostNord Sverige.

Bland pilotens samarbetspartners finns bland annat fastighetsaktörerna Einar Mattsson, HSB, Akademiska Hus, Huddinge Kommun, Vasakronan och Stockholms Stads Parkering samt retailbolagen Circle K, Lidl, COOP, ICA och Axfood. 

– Vi strävar alltid efter att på olika sätt utveckla servicen och erbjuda hyresgästen genomtänkta lösningar samtidigt som vi utvecklar fastighetsägarens affär. PostNords pilot med Paketboxar som placeras ut i några av Einar Mattsson Fastighets bostadsområden är en intressant servicelösning som vi hoppas kunna ta ut till alla våra bostadsområden och förvaltningskunder, säger Jakob Windh, Affärs- och verksamhetsutvecklingschef på Einar Mattsson Fastighetsförvaltning.

– Som ett steg mot att göra vardagsstressen mindre olidlig utökar vi nu möjligheten att kunna handla och hämta paket samtidigt. Genom samarbetet med PostNord hjälper vi våra kunder att spara, inte bara pengar utan också värdefull tid. Vi på Lidl älskar att testa nya spännande samarbeten och lösningar och vi vet att många av våra kunder kommer uppskatta denna utökade service, säger Thomas Brattlöw, fastighetsdirektör på Lidl.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »