Norska Oda Group, som förvärvade Mathem 2024 och fusionerade verksamheten med Oda Norge, etablerar ett eget affärsområde för att sälja sin logistiklösning som ”Logistics-as-a-Service” (LaaS). Logistiklösningen kommer att erbjudas andra europeiska dagligvaruaktörer som bedriver e-handel. Enligt Oda har branschen svårt att få sin e-handel lönsam på grund av att logistiken är för komplex, leveransfönstren för smala och marginalerna för låga.
– De senaste femton åren har Oda haft både upp- och nedgångar, men under resans gång har vi lärt oss vad som krävs för att dagligvaror på nätet ska närma sig lönsamhet. Det har resulterat i en ganska unik produkt som nu ska ut på marknaden, där vi erbjuder världens mest effektiva logistiklösning för dagligvaror, och vi märker redan stort intresse, säger André Knüppel, vd för Oda / Mathem.
Oda Systems är en så kallad Logistics as a Service (LaaS-tjänst), vilket innebär att kunder mot en avgift får tillgång till Odas hårdvarusystem och egenutvecklade programvara och optimerade driftsprocesser. Det nya affärsområdet läggs i koncernföretaget Oda Group och jämställs med Oda Norge och Mathem Sverige. Enheten leds av Isabelle Baumann, som kommer från rollen som Chief Product and Technology Officer i Oda Group.
– Isabelle Baumann har under det senaste året arbetat nära och projektlett utvecklingen av det som nu blir Oda Systems. Hon har över tjugo års erfarenhet inom logistik, teknologi och e-handel, samt en stark meritlista när det gäller att bygga och skala team. Hennes erfarenhet, bland annat av att bygga upp och leda Zalandos B2B-logistik, ger en ovärderlig insikt för Odas nästa kapitel, säger Knüppel.
Försäljningen som Oda Systems genererar kommer att kunna ge ett måttligt bidrag till koncernens omsättning på kort sikt, men på längre sikt förväntar sig Oda att enheten ska ge ett betydande bidrag till företagets intäkter.