Ökad elcykling hos DHL

DHL Express satsar på ännu fler elcyklar till Göteborg. Utifrån en nyetablerad cityhub i Nordstan, Göteborgs största köpcentrum, hämtas och levereras inledningsvis 140 försändelser per dag med den fyrhjuliga elcykeln Cubicycle.

Cykelarna som används i Göteborg heter DHL Cubicycle och är en fyrhjulig cykel som har en transportbox med en kapacitet på 125 kg. Från Landvetter transporterar DHL Express, redan färdigpackade, transportboxar som sedan placeras på DHL Express el-lastcyklar som står parkerade för omlastning i cityhubben i Nordstan. För mer än ett år sedan lanserade DHL Express leveranser och upphämtningar med elcyklar i både Stockholm och Malmö, en lansering som uppges ha blivit väldigt uppskattad såväl inom företaget som hos allmänheten.

– Vi har nu fått möjligheten att via en cityhub i Nordstan utöka med el-lastcyklar till Göteborg, vilket vi är mycket positiva till då elcyklar är ett miljövänligt sätt att snabbt hantera mindre paket och dokument i områden där framkomligheten kan vara besvärlig för kurirbilar, säger Henrik Jensen, operationell chef på DHL Express i Sverige.

– Nordstan har ett unikt läge i Göteborg och det är roligt att med små insatser kunna bidra till vad vi tror är starten på en större omställning av trafikmiljön i Göteborg. Denna typ av hub med flera aktörer samlade är unik i Europa. Våra aktörer inser vikten av transportsträckans ”last mile”, säger Magnus Zingmark, hållbarhetsansvarig på Nordstan.

DHL Cubicycle tillverkas av Göteborgsföretaget Velove och elcyklarna exporteras idag till 19 länder.

Fler nyheter

Logistikautomation för lönsam tillväxt

I senaste SCE TALKs samtalar Stefan Karlöf med Ahlsells logistikdirektör Daniel Johansson och KNAPPs Nordenchef Mikael Holmqvist om den miljardsatsning lagerautomation som Ahlsell gör i sitt centrallager i Hallsberg – automation som levereras av KNAPP. Se avsnittet här.

Läs mer »

Tillsammans mot resilienta och hållbara transportsystem

Resiliens och hållbarhet i transportsystemen är två av dagens största utmaningar. Den ökande förändringstakten och komplexiteten i vårt samhälle skapar ett akut behov av motståndskraftiga (resilienta) och klimatmässigt hållbara transportsystem för att säkerställa tillförlitliga, effektiva och klimatsmarta försörjningskedjor. Så inleder Maria Björklund, Niklas Simm, Henrik Gillström och Helena Forslund sin senaste artikel i Supply Chain Effect; om hur resiliens och hållbarhet kräver samarbete mellan aktörerna i försörjningskedjan.

Läs mer »