Fredrik Andén, Supply & Customs Manager på Ellos Group. Foto: Eva Quirbach

”Ökad komplexitet kräver mer digitalisering och automatisering”

För ett par månader sedan hölls Descartes årliga kunddagar i Säröhus, söder om Göteborg. Tillsammans med ett stort antal inbjudna som arbetar med tull- och logistikfrågor diskuterades allt från geopolitik och världshandel till det nya europeiska tullsystemet UCC och behov av digitalt systemstöd för tull. Ett av inslagen under dagarna var en intervju som SCEs Stefan Karlöf gjorde med Fredrik Andén, Ellos Group.

– Vår huvudmarknad är Norden och distributionen av våra 5 miljoner årliga försändelser sker i huvudsak från något av våra två distributions- och tullager i Viared utanför Borås. Vi har även en viss export till övriga Europa, säger Fredrik Andén som är Supply & Customs Manager på Ellos Group.

Ellos Group har gradvis vuxit under åren och är ett av Nordens största e-handelsbolag med en omsättning på cirka 3,6 miljarder kronor. I koncernen ingår mode- och heminredningsvarumärket Ellos, Jotex och Homeroom som säljer heminredning samt betallösningen Elpy.

Logistik en kärnfunktion

Logistik är en prioriterad kärnfunktion och ett område som Ellos Group har valt att utveckla i egen regi. Verksamheten har ett omfattande varuflöde – både import och export – av ett sortiment som består av cirka 200 000 olika artiklar. De senaste åren har Jotex hemsortiment lanserats på flera nya marknader i Europa, vilket ytterligare ökat behovet av en effektiv och snabbfotad logistik. Koncernens omfattande import- och exportflöden hanteras med hjälp av Descartes tullsystem GCT, Global Customs and Transport.

– En ständigt ökande komplexitet kräver mer digitalisering och automatisering i all vår logistikhantering. Sedan många år har vi samarbetat med Descartes för att utveckla automatiserade lösningar i våra tullprocesser, berättar Fredrik och understryker att samarbetet både driver effektivitet och förenkling i Ellos verksamhet.

SaaS-lösning i molnet

Under hösten 2022 har Ellos gått från att själva hosta tullsystemet lokalt hos den egna IT-avdelningen till att använda Descartes SaaS-lösning i molnet.

– Förra året gick vi över till molnlösningen, för att öka skalbarheten och möjligheten att hantera större volymer. Hittills har SaaS-lösningen haft en bättre stabilitet, snabbare processtider, och vi får en bättre support nu jämfört med tidigare, eftersom vi var väldigt personberoende, säger Fredrik. Han understryker dock att även om övergången till SaaS-lösningen har gått bra, så blev det ett ganska omfattande projekt med byte av databas och en rigorös testning. Men han betonar att det har varit värt besväret att gå över till molnlösningen.

– Nu får vi automatiskt uppdateringar av systemet och är riggade för fortsatt ökade varuflöden. En utmaning framöver blir däremot att skapa en trygghet i vårt samarbete med Descartes, där vi kan lita på att nya, mer frekvent uppdaterade systemversioner verkligen fungerar och inte stoppar upp våra processer.

Nytt europeiskt tullsystem – Union Customs Code
Huvudfokus just nu för Fredrik och hans team är att hantera de olika förändringar som sker inom tullområdet. Sedan något år pågår en stegvis övergångtill ett nytt europeiskt tullsystem – Union Customs Code, UCC – som påverkar hur alla europeiska företag ska lämna sina tulldeklarationer framöver.

– UCC har varit huvudfokus för tullavdelningen sedan övergången till SaaS förra hösten. Där har vi stor nytta av den uppdaterade funktionalitet som finns i GCT, konstaterar Fredrik och berättar att teamet även lägger stor kraft på att att digitalisera sin skeppningsprocess.

– Vår ambition är att generellt vidareutveckla oss digitalt och ta bort alla fysiska skeppningsdokument. Här finns en stor utvecklingspotential och målet är att vi ska få till en helt digitaliserad process inom snar framtid.

Ett av Ellos värdeord är entreprenörskap och Fredrik framhåller att företagskulturen uppmuntrar egna initiativ till utveckling, utmana och ständigt förbättra.

– Inom operations jobbar vi ständigt med att effektivisera och automatisera där det är möjligt. Det gäller även för tullteamet men det är en stor utmaning att vara innovativa inom tull. Det finns inget utrymme för oss att ”testa” eller göra fel. Tullregler måste följas och flöden får inte stoppas upp.

Annonser

SCE WEEKLY UPDATE

Vårt nyhetsbrev – SCE Weekly Update – kommer varje vecka och innehåller relevanta nyheter om supply chain och logistik. Anmäl dig här!

Senaste numret

Fler nyheter

Fler nyheter

Renässans för USA:s tillverkningsindustri

Effekterna av den amerikanska tullpolitiken är än så länge svåra att fullt ut analysera. Enligt färsk statistik från bland annat US Bureau of Economic Analysis har dock de utländska direktinvesteringarna i USA ökat under de senaste kvartalen. Och under 2025 har såväl utländska som inhemska företag ökat sina investeringar betydligt i den amerikanska tillverkningsindustrin.

Läs mer »

Strategiskt AI-partnerskap för smartare lagerhantering

I början av maj offentliggjordes ett strategiskt samarbete mellan nordiska supply chain-specialisten IMI Supply Chain Solutions och nederländska AI-experten CQM. Tillsammans ska de båda bolagen addera marknadsledande AI-funktionalitet i IMIs WMS-lösningar och därmed öka mjukvarornas värdeskapande. 

Läs mer »

Östersjöns första koldioxidneutrala rederi

Wasaline har tecknat ett biogas-avtal med Gasum samt ett Fuel EU Maritime-pooling avtal med Stena Line, vilket gör det möjligt för Wasaline att i framtiden endast använda biobränslen. Detta gör även rutten till världens första gröna sjöfartskorridor som är i drift, med stöd från den DNV-ledda Nordic Roadmap. Wasalines klimatmål att vara koldioxidneutral senast 2030 har därmed redan uppnåtts, säger bolaget i ett pressmeddelande.

Läs mer »