Srini Rajagopal, vice President, Vice President, Logistics Product Strategy på Oracle.

Oracle AI-optimerar sina SCM-mjukvaror

Oracle introducerar nya AI-drivna logistik- och orderhanteringsfunktioner i sin molnbaserade mjukvarusvit Oracle Fusion Cloud Supply Chain & Manufacturing (SCM) för att hjälpa företag att öka effektiviteten och hållbarheten i globala logistikkedjor.

Uppdateringarna av Oracle Transportation Management (OTM), Oracle Global och Oracle Order Management har gjorts för att förbättra kundnöjdheten genom att öka visibiliteten, reducera kostnader och transportrelaterade utsläpp.

– För att navigera i ett allt mer komplext globalt landskap behöver logistikchefer flexibla och effektiva processer som kan hjälpa dem att bredda och stärka sina leverantörsnätverk, anpassa transport- och logistikstrategier och ligga steget före legala förändringar, säger Srini Rajagopal, vice vd för logistikproduktstrategi på Oracle och han fortsätter:

– De nya AI-styrda funktionerna i Oracle Cloud SCM hjälper våra kunder att hantera utmaningarna genom att tillhandahålla de datastyrda insikter som behövs för att smidigt hantera transport-, global handels- och distributionsprocesser, hantera regelefterlevnad och öka återhämtningen och hållbarheten i hela logistikkedjan.

De senaste uppdateringarna i Oracle Cloud SCM består bland annat av AI styrda funktioner för orderuppskattning, uppskattning av transittider, kalkylering av transportutsläpp, rapportering av handelsincitament, returöversikt, kontroll av artikeltillgänglighet och en hel del annat.

Fler nyheter

ODA erbjuder sin logistiklösning till andra dagligvaruaktörer – ”Logistigs as a Service”

Norska Oda Group, som förvärvade Mathem 2024 och fusionerade verksamheten med Oda Norge, etablerar ett eget affärsområde för att sälja sin logistiklösning som ”Logistics-as-a-Service” (LaaS). Logistiklösningen kommer att erbjudas andra europeiska dagligvaruaktörer som bedriver e-handel. Enligt Oda har branschen svårt att få sin e-handel lönsam på grund av att logistiken är för komplex, leveransfönstren för smala och marginalerna för låga.

Läs mer »

Resiliens i försörjningskedjor och behovet av systemsyn

Inom ramen för forskningsprojektet BULT – Beredskapshänsyn i utveckling och långsiktsplanering av transportsystem – har forskare från Linköpings universitet tillsammans med kollegor på FOI, VTI, KTH och Försvarshögskolan studerat olika aktörers resiliensstrategier i det svenska godstransportsystemet. En viktig aspekt för att uppnå bättre resiliens handlar om att ha en god systemsyn. Vad detta egentligen innebär i praktiken utvecklas i det följande.

Läs mer »