Wasaline har tecknat ett biogas-avtal med Gasum samt ett Fuel EU Maritime-pooling avtal med Stena Line, vilket gör det möjligt för Wasaline att i framtiden endast använda biobränslen. Detta gör även rutten till världens första gröna sjöfartskorridor som är i drift, med stöd från den DNV-ledda Nordic Roadmap. Wasalines klimatmål att vara koldioxidneutral senast 2030 har därmed redan uppnåtts, säger bolaget i ett pressmeddelande.
– Vi har deltagit i många seminarier där rederier lyfter fram de ökande kostnaderna för EU:s system för handel med utsläppsrätter (ETS) och diskuterar hur man kan få undantag från reglerna. Vi har däremot valt att fokusera på möjligheterna. Under en längre tid har vi målmedvetet arbetat för att minska våra koldioxidutsläpp och vårt miljöavtryck, och vi ser de nya reglerna som en chans att stärka vår trafik mellan Finland och Sverige. Genom vårt unika samarbete med Stena Line och Gasum kan vi nu som branschens föregångare uppnå koldioxidneutralitet redan idag. Det betyder att allt gods som fraktas och alla passagerare som reser med Wasaline gör det på ett hållbart sätt, koldioxidneutralt utan extra kostnader, säger Peter Ståhlberg, vd på Wasaline.
Samarbeten mellan Wasaline, Gasum och Stena Line möjliggör användningen av högkvalitativ certifierad biogas i Aurora Botnias dagliga drift. Aurora Botnia är redan utrustad med batterier, och tidigare i år tillkännagavs en utökning av batterikapaciteten till 10,4 MWh. Efter ombyggnaden i januari 2026 med ytterligare batterikapacitet tillsammans med AYK Energy, Foreship och Wärtsilä kommer Aurora Botnia att ha den största batterikapaciteten på ett ROPAX-fartyg –totalt 12,6 MWh.
– DNV har aktivt samarbetat med partners, genom Nordic Roadmap, för att lansera gröna sjöfartskorridorer och vi är mycket glada över att se Vasa-Umeå rutten, som drivs av Wasaline, erkänd som den första internationella gröna sjöfartskorridoren i drift. Denna milstolpe stödjer direkt ambitionerna i både Clydebankdeklarationen och Ministerdeklarationen om utsläppsfria sjöfartsrutter mellan de nordiska länderna, säger Vegar Rype, Segment Director RoRo and Ferries på DNV.
– Genom att inkludera Aurora Botnia i vår FuelEU Maritime-pool får vi tillgång till biogas som tidigare inte varit tillgänglig för Stena Line. Detta skapar förutsättningar för ytterligare utsläppsreduktioner i hela poolen, minskar våra bränslekostnader och stärker vår strategiska position i en tid då tillgången på biobränslen blir allt mer begränsad till följd av skärpta regelverk, säger Niclas Mårtensson, vd för Stena Line.
– Vi är mycket glada över att Wasaline valt Gasum som leverantör för biogas till Aurora Botnias dagliga drift, och vi är stolta över att möjliggöra detta samarbete tillsammans med Stena Line. Förnybar biogas är en av de redan tillgängliga, konkreta lösningarna för att minska utsläppen inom sjötransporter. Vårt mål är att kontinuerligt öka tillgången på biogas till våra kunder under de kommande åren, säger Jacob Granqvist, Vice President, Maritime, på Gasum.