Camilla Frisk, Marknadsansvarig på Descartes.

Paketindex: Fler paket och mer från Kina

I slutet av februari släppte branschorganisationen Transportföretagen en ny upplaga av Paketindex som tillhandahåller statistik om leveranser inom e-handel i Sverige sett till volym, utveckling och trender. I Paketindex Kvartal 4 2024 syns det att antalet skickade paket från e-handel till konsument ökade med 5,4 procent jämfört med samma period förra året. Camilla Frisk, marknadsansvarig på Descartes, kommenterar här resultaten.  

Samtidigt som e-handelsförsäljningen har börjat uppvisa positiv utveckling under 2024 så har paketvolymen fortsatt att växa. Under helåret 2024 skickades 213,8 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner i Sverige, varav 211,4 miljoner e-handelspaket upp till 20 kg och 2,4 miljoner större varuförsändelser över 20 kg och upp till 100 kg. Den totala paketvolymen (e-handelspaket och större varuförsändelser) växte med 8,3 procent under året. Utlandspaketen blev årets tillväxtmotor och ökade med 25,0 procent, medan de inhemskapaketen växte med 4,7 procent. Detta följer på de kraftiga tillväxttal som syntes redan året innan och som tog fart efter att den kinesiska lågprisjätten Temu etablerades i Sverige under sommaren 2023.

– Andelen paket som beställs från utanför Sveriges gränser fortsätter att öka och Kina är fortsatt det vanligaste landet att beställa varor ifrån. Här gäller det för transport- och logistikföretagen att noga följa vad detta kommer innebära när det gäller leveranstider, dokumentation och lagerhållning. Det blir även intressant att följa den miljömässiga konsekvensen av denna utveckling, säger Camilla Frisk.  

Enligt Paketindex Kvartal 4 2024 skickades 62,3 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner i Sverige under årets fjärde kvartal, varav 0,8 miljoner var större varuförsändelser och resterande del utgjordes av e- handelspaket upp till 20 kg. Andelen paket som levererades till ett utlämningsställe stod för 42 procent av leveranserna, medan hemleverans också utgjorde 42 procent och paketskåp 16 procent. Under Black Week och Cyber Week 2024 skickades 19,5 miljoner e-handelspaket, vilket var 2 miljoner fler än året innan.

– Elektrifieringen av godstransporter är avgörande för att minska transporternas klimatpåverkan. Andelen nyregistrerade lätta lastbilar som är eldrivna eller elhybrider har ökat stadigt, vilket är en positiv trend för både miljön och transportsektorn. Det är viktigt att vi fortsätter att satsa på fossilfria transporter för att möta den ökande efterfrågan inom e-handeln.   

Paketindex är framtaget av Transportföretagen i samarbete med HUI Research. Indexet baseras på data från DHL, UPS, Postnord, DB Schenker, Best, Airmee, Bring, Early Bird, ICA Paket samt uppskattningar om Instabox och Budbees volymer.

Fler nyheter

SCE TALKs: ”Mycket mer än AutoStore, en total systemintegratör”

Element Logic är en snabbväxande leverantör och systemintegratör av automatiserade lagerlösningar. Sedan länge förknippas Element Logic med AutoStore, eftersom bolaget har levererat hundratals AutoStore-lösningar världen över. I den här intervjun berättar Anders Bohlin, Sales Manager Element Logic Sweden, om varför bolaget satsar på ett allt bredare erbjudande av såväl hårdvaror, mjukvaror, tjänster och vilka ambitioner man har inför framtiden.

Läs mer »

Søstrene Grene implementerar Shelf-To-Person-lösning från Geek+

Kinesiska robotbolaget Geekplus och deras nordiska partner STL har implementerat en så kallade PopPick Lite-lösning – en shelf-to-person-lösning – i den danska butikskedjan Søstrene Grenes distributionscenter i Venlo, Nederländerna. Systemet, som består av 64 robotar och 8 plockstationer, uppges förbättra såväl ergonomi som genomströmning och noggrannhet.

Läs mer »

Globala störningar sätter 4PL i centrum för framtidens logistik

Geopolitiska spänningar, pandemins efterskalv och ekonomisk volatilitet gör att supply chain-frågorna är viktigare än någonsin. För Pontus Sellberg, analytiker på Danske Bank, innebär det att osäkerheten blivit den nya normaliteten. För Sonats vd Mattias Norin är slutsatsen lika tydlig: företag måste bygga upp en starkare förmåga att designa, styra och utveckla sina försörjningskedjor, och där spelar en oberoende 4PL-aktör en avgörande roll.

Läs mer »