Girish Rishi, CEO Blue Yonder

Panasonic förvärvar Blue Yonder – värderas till 72 miljarder kronor

Panasonic Corporation förvärvar Blue Yonder – en globalt ledande aktör för digitala end-to-end-lösningar i supply chain. Panasonic förvärvade redan i juli 2020 20 % av aktierna i Blue Yonder och förvärvar nu resterande 80 % av bolagets aktier. Sammantaget kostar förvärvet Panasonic 8,5 miljarder USD, vilket innebär att Blue Yonder värderas till cirka 72 miljarder kronor. Säljare är Mountain Capital och Blackstone.

Med förvärvet stärker Panasonic sin position inom tekniklösningar för supply chain som understöds av AI/ML och IoT för att ge företag möjligheter att bättre förutse och agera proaktivt på händelser i försörjningskedjan. I ett pressmeddelande konstaterar de båda bolagen att de tillsammans kommer att kunna erbjuda en unik möjlighet för företag att automatisera sina försörjningskedjor och öka tillgången till vital realtidsinformation som både resulterar i ökad effektivitet och hållbarhet, och därmed accelerera den gemensamma visionen av den autonoma försörjningskedjan.

Förvärvet är ett resultat av ett partnerskap som de båda bolagen inledde redan 2019 och som senare samma år resulterade i bildandet av ett gemensamt japanskt joint-venture. Sommaren 2020 förvärvade Panasonic 20 % av Blue Yonder och fick plats i bolagets styrelse, och ny förvärvas alltså hela verksamheten. Blue Yonder kommer att ingå i affärsområdet Panasonic Connected Solutions men behålla sitt eget varumärke.

AI/ML-driven försörjningskedja

Blue Yonder (som tidigare hette JDA Software) erbjuder en end-to-end-plattform som drivs av artificiell intelligens och maskininlärning och fungerar som ett intelligenscenter för globalt verksamma företag inom retail, tillverkning och logistik. Den molnbaserade plattformen – Luminate – hanterar sömlöst planering och exekvering i försörjningskedjan, integrerat på en plattform.

– Jag är glad över att berätta att Blue Yonder nu blir en del av Panasonic. Samgåendet är resultatet av tre års samarbete där Panasonic först var vår kund och därefter vår partner. Vi har utvecklat ett ömsesidigt förtroende och har en gemensam vision för en autonom försörjningskedja som bidrar till både ett bättre liv och en mer hållbar värld, säger Girish Rishi, CEO på Blue Yonder.

Fler nyheter

SCE TALKs: ”Mycket mer än AutoStore, en total systemintegratör”

Element Logic är en snabbväxande leverantör och systemintegratör av automatiserade lagerlösningar. Sedan länge förknippas Element Logic med AutoStore, eftersom bolaget har levererat hundratals AutoStore-lösningar världen över. I den här intervjun berättar Anders Bohlin, Sales Manager Element Logic Sweden, om varför bolaget satsar på ett allt bredare erbjudande av såväl hårdvaror, mjukvaror, tjänster och vilka ambitioner man har inför framtiden.

Läs mer »

Søstrene Grene implementerar Shelf-To-Person-lösning från Geek+

Kinesiska robotbolaget Geekplus och deras nordiska partner STL har implementerat en så kallade PopPick Lite-lösning – en shelf-to-person-lösning – i den danska butikskedjan Søstrene Grenes distributionscenter i Venlo, Nederländerna. Systemet, som består av 64 robotar och 8 plockstationer, uppges förbättra såväl ergonomi som genomströmning och noggrannhet.

Läs mer »

Globala störningar sätter 4PL i centrum för framtidens logistik

Geopolitiska spänningar, pandemins efterskalv och ekonomisk volatilitet gör att supply chain-frågorna är viktigare än någonsin. För Pontus Sellberg, analytiker på Danske Bank, innebär det att osäkerheten blivit den nya normaliteten. För Sonats vd Mattias Norin är slutsatsen lika tydlig: företag måste bygga upp en starkare förmåga att designa, styra och utveckla sina försörjningskedjor, och där spelar en oberoende 4PL-aktör en avgörande roll.

Läs mer »