Thomas Panteli, SVP Supply Chain & Sourcing på Paulig.

Paulig och Einride i samarbete för elektrifierade transporter

Livsmedelskoncernen Paulig tar ett steg mot en mer hållbar logistik genom att samarbeta med Einride, fraktteknikföretaget som levererar digital, elektrisk och autonom transport. Tillsammans strävar de efter att reducera CO2e-utsläppen genom att elektrifiera Pauligs största transporter av Santa Maria-produkter i Sverige, med en planerad utsläppsminskning på upp till 87 procent på utvalda rutter. Samarbetet är ett steg i Pauligs ambition att halvera sina utsläpp från hela värdekedjan fram till 2030.

Genom partnerskapet med Einride introduceras en flotta av eldrivna, digitalt optimerade tunga lastbilar och avancerade laddningslösningar i Pauligs svenska transportnätverk. De största leveranserna av Santa Maria-produkter i Göteborgsområdet, en sträcka på 75 000 kilometer per år, uppskattas spara 15,9 ton CO2e årligen, vilket motsvarar en utsläppsminskning på 87 procent jämfört med tidigare transporter med HVO100 och biogasdrivna lastbilar.

– Idag är elektrifiering ett av de mest effektiva sätten att minska CO2e-utsläppen från transporter. Det finns många befintliga lösningar inom logistik, och nyckeln är att agera snabbt och förverkliga dem. Vi är mycket stolta över att ta detta steg med Einride. Det sänker vår klimatpåverkan, samtidigt som vi bibehåller den effektivitet och tillförlitlighet som förväntas i branschen, säger Thomas Panteli, SVP Supply Chain & Sourcing på Paulig.

Från och med augusti rullar två lastbilar med fem släp de svenska vägarna. Einrides digitala mobilitetsplattform kommer att optimera transporterna och laddningen, vilket säkerställer att Santa Maria-produkterna levereras på ett mer hållbart sätt mellan Pauligs kunder, fabriker, lager och Göteborgs hamn.

– Detta samarbete med Paulig är ett viktigt steg i vår vision att förändra godstransporter i och utanför Sverige. Tillsammans minskar vi inte bara utsläppen utan sätter också en ny standard för effektivitet och hållbarhet i branschen. Samarbetet visar hur omedelbara åtgärder och innovation kan leda till betydande miljöfördelar, vilket visar Pauligs verkliga engagemang och vilja att vara en ledare inom hållbarhet, säger Carl Ceder, VP Region Nordics på Einride.

På väg att elektrifiera all transport      

Paulig är ett internationellt företag med verksamhet i 13 länder och har produktionsanläggningar och lager i sex länder; Finland, Sverige, Estland, Storbritannien, Spanien och Belgien. Logistik står för cirka 4 procent av Pauligs utsläpp inom värdekedjan. Även om denna procentandel kan tyckas blygsam, är logistik ett avgörande område där det finns många lösningar för att minska utsläppen.

– Det är absolut nödvändigt att agera snabbt på dessa områden. Att elektrifiera våra transporter gynnar inte bara miljön utan ligger också i linje med vårt åtagande att leverera kvalitetsprodukter på ett mer hållbart sätt. Vi ser just nu över logistikflödena för att se hur vi ska nå vår ambition att elektrifiera alla transporter, lång- och kortväga, från våra fabriker och lager de kommande åren, säger Thomas Panteli.

Paulig har åtagit sig att minska utsläppen av växthusgaser med 50 % från sin värdekedja och med 80 % från den egna verksamheten till 2030 jämfört med 2018 års baslinje. Dessa vetenskapligt baserade klimatmål är godkända av Science Based Target initiative och är i linje med Parisavtalets 1,5-gradersambition.

Fler nyheter

Rapport från LogiMAT 2025

LogiMAT 2025 i Stuggart, en av Europas ledande logistikmässor, samlade i år över 1 600 utställare och tiotusentals besökare från hela världen. Mässan, som fokuserar på intralogistik och processoptimering, bjöd på en imponerande bredd av innovationer med allt från avancerad robotteknik till hållbara lösningar för framtidens logistik. Årets upplaga präglades av en känsla av framtidstro – inte bara optimism, utan en konkret vilja och förmåga att investera.

Läs mer »

Supply chain transformation eller gneta på som vanligt?  

”Att leverera en råvara eller produkt till en kund enligt utlovade förutsättningar låter som en relativt enkel uppgift. Men på en global spelplan med tusentals interagerande noder, hundratals produkter med varierande djup och innehåll i produktstrukturen, lagar och förordningar, störningar, politik och chefers personliga agenda, förstår man att komplexiteten i ett Supply Chain System (SCS) är stor.” Så börjar Roger Lindaus senaste krönika i SCE. Läs den här!

Läs mer »