Erik Sandberg, CEO Optimity Europe.

”Planera med vetenskap och fakta i stället för magkänsla”

Snabbväxande mjukvarubolaget Optimity startades 2008 av Christer Liden, Lars Gimbringer och Anders Klahr med idén att fullt ut kapitalisera på den nya 64-bits-arkitekturen som möjliggjorde mycket mer detaljerade optimeringsmodeller. SCE träffar Erik Sandberg, CEO för Optimitys framgångsrika europeiska verksamhet, med i bas Stockholm.

Optimeringstekniken hade vid starten 2008 funnits länge, men på grund av tekniska begränsningar hade optimering bara använts på en aggregerad nivå för strategiska analyser. Men med de nya snabba operativsystemen gick det nu att använda optimering för mer detaljerad operationell planering. Mycket har hänt sedan dess och idag erbjuder Optimity stöd för hela planeringsprocessen, utifrån visionen att erbjuda en mycket intuitiv och lättanvänd grafisk applikation, men med den mest avancerade matematiken som grund för att automatisera planeringsprocessen.

Den visionen gäller än idag och 2022 är Optimity ett av marknadens mjukvarubolag inom det stekheta området Supply Chain Planning (SCP). Hettan beror till stor del på covid-19-pandemin – som avslöjade en hel del brister i många företags planering – och en allmänt ökad volatilitet och risk i supply chains, som återspeglas i allt från brister på råvaror, material och komponenter till storkrig i Europa. Sammantaget leder allt detta till ett ökat behov av att kunna planera och optimera försörjningsflöden med hög precision, automation och med hjälp av algoritmer som bidrar till att förutse störningar och rekommendera handlingsalternativ.

– Vi erbjuder en komplett planeringslösning i hela försörjningskedjan som vänder sig till den tillverkande industrin och livsmedelsbranschen. Det är två sektorer där komplexiteten är hög och planeringsutmaningarna stora, på grund av höga kundkrav på snabbhet, tillgänglighet och leveransprecision i kombination med stora efterfrågevariationer. Man kan säga att ju mer komplexitet, desto bättre är våra mjukvaror, säger Erik Sandberg, CEO för Optimitys europeiska verksamhet som leds och drivs från företagets Stockholmskontor.

Bland Optimitys många kunder finns välkända varumärken som Volvo, Perstorp, Petronas och Löfbergs. Bara för att nämna några. Och trots att bolaget fortfarande är ett relativt litet företag har man etablerat kontor i Sydney, New York, Stockholm och Singapore och genomför projekt över hela världen.

Utmanande tillväxtresa

När hela marknaden för supply chain-planering växer, vill Optimity vara med och växa minst i nivå med branschen i övrigt. Den största utmaningen i tillväxtresan är just nu svårigheten att hitta medarbetare.

– Det är roligt och inspirerande att behovet och intresset för professionell planering i försörjningskedjan växer så pass starkt och därmed efterfrågan på planeringsmjukvaror. I vår egen tillväxtresa är den främsta flaskhalsen svårigheten att hitta de medarbetare som vi behöver för att fortsätta att växa, förklarar Erik.

Bland de kompetenser som efterfrågas nämner han utvecklare inom maskininlärning, programmering, erfarna projektledare, lösningsarkitekter och olika säljande roller. Hittills har Optimity valt att inte driva ett aktivt säljarbete, utan uppdragen har genererats och utvecklats via rekommendationer och ett stort och stödjande nätverk. Men nu när tillväxttakten ska accelerera behövs mer folk i verksamheten.

– Vårt mål är att ha en årlig tillväxt på 25 procent och vi återinvesterar av all vinst i fortsatt verksamhetsutveckling. På säljsidan behöver vi därför få in fler personer som arbetar dedikerat med sälj- och marknadsutveckling.

Förståelse för både teknik och affärer

Optimitys svenska verksamhet har blivit något av Otimitys kompetensförsörjare för samtliga kontor och geografiska marknader – det vill säga även för Asien, Australien, USA samt ett växande antal projekt i Europa, bland annat i UK, Benelux och Tyskland.

– Här i Sverige har vi väldigt duktiga ingenjörer som både har en gedigen teknikkunskap i kombination med den affärsförståelse som behövs i vår typ av verksamhet, och som är beredda att verkligen jobba med teknikfrågor, inte bara göra snygga power point-presentationer, berättar Erik.

Marknaden konsolideras

Optimity är en medelstor spelare på en marknad med en handfull stora, välkända aktörer som Oracle, SAP, Blue Yonder, Anaplan och Kinaxis och en uppsjö av småföretag. Analysföretaget Gartner förutser en konsolidering inom området Supply Chain Planning Solutions, vilket innebär att fler uppköp och samgåenden är att vänta.

– Vi har fått propåer från potentiella köpare under åren, och vi är principiellt öppna för att ta in en partner som har erfarenhet av branschen och av att skala upp mjukvarubolag. Vi brinner för verksamheten, produkten och lösningsområdena, men saknar erfarenheten av att skala upp ett globalt tjänsteföretag, säger Erik och nämner att Optimity inom ett par år har nått den omsättning som behövs för att hamna i den eftertraktade Gartner Magic Quadrant för Supply Chain Planning Solutions.

– Snart har vi nått den omsättning som krävs och vi är rätt övertygade om att vi kommer att finnas med där om ett par år, konstaterar han med ett leende som utstrålar både beslutsamhet och självförtroende.

Närhet och förståelse för kunden

På frågan om vad Optimity har för konkurrensfördelar vis-a-vis de stora elefanterna framhåller Erik både ett antal hårda och några mjuka faktorer.

– Vi är helt klart mycket mer snabbfotade, men framför allt har vi en bra och komplett planeringslösning, fantastiska referenser och inte minst en kompetens och kultur som präglas av närhet, flexibilitet, lyhördhet och en gedigen kundförståelse. Dessutom är vi en nischspelare som är helt fokuserad på tillverkande industri och livsmedelsbranschen, där vi är svårslagna!

”Notable vendor”

Med syftet att visa upp sig, prata med branschkollegor, experter och potentiella kunder deltog Optimity i slutet av september som utställare på konferensen Gartner Supply Chain Symposium/Xpo 2022 i London – en mötesplats för ledare och leverantörer inom supply chain-området.

– Det finns många åsikter om Gartner, men helt klart var det mycket värdefullt för oss att vara med på deras konferens och lära oss mer om andra företags erfarenheter och utveckling och om utvecklingen i vår bransch, berättar Erik, och säger lite stolt att Optimity fick Gartners beteckning ”notable vendor” för något år sedan.


Om Erik Sandberg

Utbildning: Civilingenjör I industriell ekonomi, Linköpings universitet.

Karriär: Intentia, IFS och sedan 2014 på Optimity. 

Familj: Frun Malin och två söner 13 och 16 år.

Intressen: Ett närmast sjukligt idrottsintresse, ser på allt, helst hockey.

Främsta levnadsregel: Bli lite bättre varje dag, genom att ta ansvar för det som går fel.

Bästa ledarskapsråd: dela ut ansvar och befogenheter, det ger delaktighet, motivation och kreativitet.

Om Optimity

Optimity erbjuder supply chain mjukvaror som är enkla att implementera och använda, men som är tillräckligt kraftfulla för att optimera de mest komplexa försörjningskedjorna och därmed bidra till ökat kundvärde, effektivitet och lönsamhet.

Fler nyheter

Once upon a time …

”Det var en gång en kundvision i supply chain-världen som blev verklighet. Man undrar än idag hur detta kunde hända. All teknik fanns redan på plats, men ack så svårt supply chain-världen hade att lyckas. Så en dag hittade en företagsledning i en nordisk industrikoncern nyckeln till supply chain-visionens förverkligande.” Så inleds Hans Berggrens och Daniel Larsons intressanta krönika i SCE.

Läs mer »

Blue Equity blir delägare i LangebÆk

Blue Equity inleder ett partnerskap med Langebæk A/S och förvärvar minoritetsandelar i ett av Skandinaviens ledande rådgivande konsultföretag inom Supply Chain Management, logistik och lager.

Läs mer »