PMI ökade till 53,6 i mars – fortsatt tillväxt i svensk industri

Inköpschefsindex (PMI) för industrin steg för tredje månaden i rad och noterades till 53,6 i februari jämfört 53,5 i februari. Det är den högsta nivån sedan november 2024 och innebär att indexet närmar sig dess historiska genomsnitt (54,3).

– Svensk industri fortsätter att vara i en expansiv fas. Tullhöjningar och en ökad geopolitisk osäkerhet har hittills inte hindrat återhämtningen även om nedåtriskerna har ökat nu när USA höjer tullarna mot europeisk bilindustri, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank. 

Delindex för produktion svarade för det största positiva bidraget till ökningen i PMI följt av lagerinköp medan leveranstider, orderingång och sysselsättning drog ned PMI. Industriföretagens produktionsplaner andas fortfarande optimism även om indexet backade i mars till 62,7 från 63,6 i februari. Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser steg i mars till 57,2 i mars från 53,2 i februari, vilket är den högsta nivån på elva månader. 

– Sannolikt har vi sett ett trendbrott. Högre tullar och stigande aktivitetsnivå i europeisk industri tenderar att driva upp rå- och insatsvarupriserna även om kronförstärkningen kan dämpa industrins inköpskostnader, säger Kennemar.

Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30. Undersökningen gjordes mellan 11–26 mars

Fler nyheter

SCE TALKs: ”Mycket mer än AutoStore, en total systemintegratör”

Element Logic är en snabbväxande leverantör och systemintegratör av automatiserade lagerlösningar. Sedan länge förknippas Element Logic med AutoStore, eftersom bolaget har levererat hundratals AutoStore-lösningar världen över. I den här intervjun berättar Anders Bohlin, Sales Manager Element Logic Sweden, om varför bolaget satsar på ett allt bredare erbjudande av såväl hårdvaror, mjukvaror, tjänster och vilka ambitioner man har inför framtiden.

Läs mer »

Søstrene Grene implementerar Shelf-To-Person-lösning från Geek+

Kinesiska robotbolaget Geekplus och deras nordiska partner STL har implementerat en så kallade PopPick Lite-lösning – en shelf-to-person-lösning – i den danska butikskedjan Søstrene Grenes distributionscenter i Venlo, Nederländerna. Systemet, som består av 64 robotar och 8 plockstationer, uppges förbättra såväl ergonomi som genomströmning och noggrannhet.

Läs mer »

Globala störningar sätter 4PL i centrum för framtidens logistik

Geopolitiska spänningar, pandemins efterskalv och ekonomisk volatilitet gör att supply chain-frågorna är viktigare än någonsin. För Pontus Sellberg, analytiker på Danske Bank, innebär det att osäkerheten blivit den nya normaliteten. För Sonats vd Mattias Norin är slutsatsen lika tydlig: företag måste bygga upp en starkare förmåga att designa, styra och utveckla sina försörjningskedjor, och där spelar en oberoende 4PL-aktör en avgörande roll.

Läs mer »