Annemarie Gardshol, vd och koncernchef PostNord. Foto: PostNord

PostNord inleder 2021 med rekordresultat – ökar med 180 procent

Efter ett rekordresultat 2020 rapporterar PostNord nya toppsiffror för första kvartalet i år och ökar rörelseresultatet (EBIT) med 180 % för perioden till 878 miljoner SEK (314) samtidigt som paketvolymerna ökade med 32 % (1), främst som en följd av konsumenternas ökade e-handel. Samtliga verksamheter i koncernen uppges ha förbättrat sina resultat. Volymerna i brevverksamheten fortsätter neråt, och minskar med 12 % under perioden.

I en kommentar konstaterar PostNords vd och koncernchef Annemarie Gardshol att den pågående pandemin, fortsatt hemarbetande och restriktioner i vardagslivet driver på e-handelns snabba tillväxt. Samtidigt konstaterar hon att rekordresultatet också är en följd av att flera förbättringsprogram nu börjar ge resultat och av en väl fungerande produktionsapparat som klarar av att hantera de stora paketvolymerna.

– Första kvartalet ökade paketvolymerna med 32 % och genom att ha kapaciteten att ta hand om de volymerna och samtidigt få ut skalfördelar i vår produktion är en av drivkrafterna bakom den här utvecklingen, säger Annemarie Gardshol.

Störst bidrag till rekordresultatet under Q1 kommer från PostNord Sverige, som svarar för 64 % av vinsten, men alla verksamheter uppvisar resultatförbättringar, bland annat PostNord Danmark som står för 22 % av resultatet.

Fler nyheter

SCE TALKs: ”Mycket mer än AutoStore, en total systemintegratör”

Element Logic är en snabbväxande leverantör och systemintegratör av automatiserade lagerlösningar. Sedan länge förknippas Element Logic med AutoStore, eftersom bolaget har levererat hundratals AutoStore-lösningar världen över. I den här intervjun berättar Anders Bohlin, Sales Manager Element Logic Sweden, om varför bolaget satsar på ett allt bredare erbjudande av såväl hårdvaror, mjukvaror, tjänster och vilka ambitioner man har inför framtiden.

Läs mer »

Søstrene Grene implementerar Shelf-To-Person-lösning från Geek+

Kinesiska robotbolaget Geekplus och deras nordiska partner STL har implementerat en så kallade PopPick Lite-lösning – en shelf-to-person-lösning – i den danska butikskedjan Søstrene Grenes distributionscenter i Venlo, Nederländerna. Systemet, som består av 64 robotar och 8 plockstationer, uppges förbättra såväl ergonomi som genomströmning och noggrannhet.

Läs mer »

Globala störningar sätter 4PL i centrum för framtidens logistik

Geopolitiska spänningar, pandemins efterskalv och ekonomisk volatilitet gör att supply chain-frågorna är viktigare än någonsin. För Pontus Sellberg, analytiker på Danske Bank, innebär det att osäkerheten blivit den nya normaliteten. För Sonats vd Mattias Norin är slutsatsen lika tydlig: företag måste bygga upp en starkare förmåga att designa, styra och utveckla sina försörjningskedjor, och där spelar en oberoende 4PL-aktör en avgörande roll.

Läs mer »