Även PostNord investerar i automationslösningen AutoStore

PostNord bygger en ny logistikanläggning i Ljungby som bestyckas med en omfattande AutoStoreanläggning som levereras av Element Logic. Sedan tidigare har ett stort antal TPL-aktörer satsat på Autostore, bland annat Bring, Schenker, Aditro Logistics och DSV.

PostNord TPL har de senaste åren satsat rejält på automatisering av sina lagerprocesser, med allt från enkla lagerautomater till två stora avancerade shuttle-system i Norrköping.

– Kombinationen av ökad e-handel och utveckling av mer kostnadseffektiva och flexibla system gör automation väldigt intressant för oss som tredjepartslogistikaktör, säger Sylvia Sundell, regionchef i Småland, PostNord TPL.

I Ljungby finns sedan tidigare automatiserade delar av packprocessen för e-handelsleveranser. Nu adderas automation av plockprocessen genom robotsystemet AutoStore. En AutoStore skapar nya möjligheter till att skapa en effektivare plockprocess, framförallt kopplat till e-handel där det sker mycket styckplock.

– Vi har redan mycket automation inom PostNord TPL men detta blir vår första AutoStore-anläggning. Det känns roligt att kunna erbjuda befintliga och nya kunder än mer konkurrenskraftiga logistiklösningar, säger Karl Kallin, logistikutvecklingschef i region Småland, PostNord TPL.

Installationen kommer att påbörjas januari 2022 med planerad driftsättning i mars 2022.

Fler nyheter

GXO Logistics satsar på humanoida lagerrobotar

Det amerikanska globalt verksamma 3PL-företaget GXO Logistics har ingått ett avtal med robotutvecklaren Reflex Robotics om pilottestning av deras humanoida robot, Reflex Bot. En humanoid robot, även kallad maskinmänniska, är utvecklad för att efterlikna hur människokroppen ser ut och utför arbetsuppgifter.

Läs mer »

Paketindex: Ökad e-handel med Kina som största land för utrikes köp

Av Paketindex kvartal 2 2024 (Transportföretagen) framgår att antalet skickade paket från e-handel till konsument ökade med 9,6 % jämfört med samma period förra året, och ökningen hittills i år uppgår till 9,7 %. Utlandspaketen växte även kraftigt som en följd av fler köp från kinesiska lågprissajter. Enligt PostNords rapport E-barometern har Kina nu sprungit förbi Tyskland och blivit svenskarnas förstahandsval när de e-handlar från utlandet.

Läs mer »