PostNord betraktas som det mest hållbara svenska logistikbolaget

Enligt 23 400 tillfrågade svenska konsumenter är PostNord, för andra gången, det mest hållbara logistikvarumärket i den europeiska varumärkesstudien Sustainable Brand Index.

– Att vi i år igen toppar i rankning över hållbarhet gör mig väldigt stolt. Att vi gör det ett år när pandemin har påverkat oss alla ser jag som ett bevis för vår samhällsviktiga service och att vi inte har svikit Sverige en enda dag. Jag tror att konsumenterna ser detta och att de litar på att vi håller våra löften. Vi har lyckats minska våra utsläpp med 40 procent sedan 2009 och vi arbetar med hållbarhet i allt vi gör från transportinköp till arbetsmiljö och arbetsvillkor och mycket, mycket, mer, säger Mathias Krümmel, Sverigechef på PostNord. 

PostNord formulerade i slutet av 2020 en ny offensiv hållbarhetsagenda. Ett av målen är att vara fossilfria 2030, vilket ska ske genom elektrifiering av fordonsflottan, fossilfria drivmedel och effektivisering av PostNords flöden och arbetssätt. Ett annat mål är att PostNord alltid ska erbjuda en god arbetsmiljö och schysta villkor och vi ska vara en stark röst för detta i vår bransch.

– På PostNord vill vi leda hela branschen mot en hållbar omställning, såväl klimatmässigt som när det gäller arbetsmiljö och arbetsvillkor.  Vårt mål att vara år 2030 innebär att all vår logistik både från egna fordon liksom åkerier ska vara fossilfria, säger Mathias Krümmel. 

Sustainable Brand Index B2C är en varumärkesstudie om hållbarhet inom konsumentmarknaden i Sverige. Studien bygger på en undersökning bland svenska konsumenter och visar hur varumärken uppfattas inom miljö och socialt ansvar. Rankingen är en kombination av både miljömässigt och socialt ansvar, baserat på definitionen av hållbarhet enligt FN:s hållbara utvecklingsmål.

Fler nyheter

Rapport från LogiMAT 2025

LogiMAT 2025 i Stuggart, en av Europas ledande logistikmässor, samlade i år över 1 600 utställare och tiotusentals besökare från hela världen. Mässan, som fokuserar på intralogistik och processoptimering, bjöd på en imponerande bredd av innovationer med allt från avancerad robotteknik till hållbara lösningar för framtidens logistik. Årets upplaga präglades av en känsla av framtidstro – inte bara optimism, utan en konkret vilja och förmåga att investera.

Läs mer »

Supply chain transformation eller gneta på som vanligt?  

”Att leverera en råvara eller produkt till en kund enligt utlovade förutsättningar låter som en relativt enkel uppgift. Men på en global spelplan med tusentals interagerande noder, hundratals produkter med varierande djup och innehåll i produktstrukturen, lagar och förordningar, störningar, politik och chefers personliga agenda, förstår man att komplexiteten i ett Supply Chain System (SCS) är stor.” Så börjar Roger Lindaus senaste krönika i SCE. Läs den här!

Läs mer »