PostNord testar paketboxar i Stockholm

Efter sommaren kommer PostNord erbjuda leverans till paketboxar för att möta den växande e-handeln och efterfrågan hos svenska konsumenter. Inledningsvis kommer 100 paketboxar placeras på konsumentnära platser runt om Stockholm. Målet är att efter en första pilottest ytterligare utöka leveransmetoden till fler platser i landet.

Enligt PostNord vill allt fler mottagare i Sverige få leverans i en paketbox. Med paketboxar kan mottagaren själv hämta sitt paket dygnet runt. Det skapar även ny kapacitet för att möta de ökande e-handelsvolymerna. 

– Det är en leveranslösning som underlättar för mottagarna och det känns fantastiskt att kunna möta den växande e-handeln med ett smidigt leveransalternativ som har efterfrågats av våra mottagare, säger Helena Sjöberg, Affärsutvecklare inom Last Mile på PostNord Sverige.

Paketboxar har funnits i PostNords danska verksamhet sedan 2008 och leveranssättet har även blivit populärt i Finland, där över 50 procent av leveranserna sker i paketboxar. De paketboxar som nu lanseras i Stockholm baseras på samma teknikplattform som används i Danmark. Konsumenten kan öppna sin lucka på paketboxen, via Bluetooth genom en funktion i PostNords app där Mobilt BankID krävs för identifiering.

Fler nyheter

”Lagerpersonal vill ha mer AI, automation och andra stödjande tekniker”

En ny global studie från Zebra Technologies visar att oron bland lageranställda ökar – både vad gäller arbetsmiljö och möjligheten att möta verksamhetens mål. Allt fler upplever att de utför arbetsuppgifter som borde vara automatiserade, samtidigt som säkerheten brister på ett överbelastat lagergolv. Studien pekar på att intelligent automation, AI och mobila teknologier inte längre är framtidsvisioner, utan en direkt nödvändighet.

Läs mer »