Prime Cargo väljer Swisslog som partner för sin AutoStore-lösning

Logistikbolaget Prime Cargo AS har efter en omsorgsfull upphandling valt Swisslog som partner för en AutoStore-lösning till ett av företagets två lager i Vestby, fyra mil söder om Oslo. Investeringen görs för att möta e-handelns behov av en snabb och effektiv hantering.

– Vi får allt fler kunder inom e-handeln och för att möta branschens behov och krav behöver vi automatisera mer av våra lagerprocesser, säger Arve Gøperød, CEO Prime Cargo.

AutoStore-lösningen består i ett första skede av 56 robotar, 23 000 lådor med plats för totalt 46 000 samt 10 karusellportar, 4 conveyorportar och bansystem. I ordern ingår även mjukvaran SynQ AutoStore, som kontrollerar och styr lösningen och dess tillhörande system. Lösningen är förberedd för ännu mer automation och den kan fördubblas med ytterligare 40 000 lådor i sin nuvarande design.  

– Swisslog vann upphandlingen eftersom de gav oss ett bra anbud och kan förse oss med ett brett utbud av automation som ansluter till AutoStore-lösningen. Vi ser även Swisslogs breda automationskompetens som en viktig tillgång i vårt fortsatta samarbete, säger Arve.

Prime Cargo planerar för en fortsatt snabb tillväxt inom e-handelssegmentet och räknar med att alla 46 000 lådor kommer att vara fullt utnyttjade redan under 2023. De första kunderna som medverkar vid testning och uppstart i anläggningen är verksamma i klädbranschen.

– Prime Cargo är ett väl etablerat, offensivt 3PL-bolag i Norge. Det är fantastiskt roligt att de har givit oss förtroendet att leverera den här automationslösningen i tuff konkurrens, säger Christian Walby, säljchef för AutoStore på Swisslog.

Installation av lösningen är påbörjad och driftsättning sker i slutet av 2022.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »