Priset på containerfrakt har nått sin lägst nivå sedan slutet av 2023 enligt en uppdatering från fraktplattformen Freightos den 15 oktober. Den globala handelsoron, en minskad USA import i kombination med tidigareläggning av frakter – innan tullar införs – och ett växande utbud av sjöfrakt har pressat priset på containerfrakter mellan Asien och Nordamerika med 8 procent vecka över vecka, enligt Freightos.
Freightos konstaterar i sin rapport att även om handelskriget mellan USA och Kina och en minskad USA-import har en betydande effekt på sjöfraktspriserna så är den största drivkraften bakom de sjunkande priserna den växande kapaciteten av containerfartyg. Ett stort antal nya fartyg som tas i drift sätter press på priserna och resulterar i en överkapacitet som bedöms nå sin topp under 2027. Under 2025 har sjöfraktmarknaden präglats av en hög volatilitet. I januari fick marknaden ett lyft, men redan i mars sjönk de globala raterna med 24 procent månad över månad och nådde sin lägsta nivå sedan 2024. I augusti nådde de fraktade containervolymerna ett nytt månadsrekord, vilket trotsade förutsägelser om en avmattning. Den viktiga handelsrutten Asien-Nordamerika såg dock en volymminskning på 12,3 procent jämfört med föregående år. Sammanfattningsvis konstateras att priset på containerfrakt har sjunkit rejält under året, men ligger betydligt högre än nivåerna 2019, innan pandemin.
Freightos Baltic Index (FBX) är ett globalt index som mäter och rapporterar priser för containerfrakt, baserat på spotpriser för 40-fotscontainrar på 12 viktiga handelsrutter. Indexet är ett transparent och brett använt riktmärke som används av logistikleverantörer och för derivatkontrakt, och det ger en generell indikator på sjöfartsmarknaden.