Under första halvåret 2025 ökade antalet utlandspaket med 23 procent till 26,2 miljoner, och drygt vart fjärde paket som levererades i Q2 hade sitt ursprung utanför Sverige, enligt Postnords E-barometern. Detta gör att fel i tullhanteringen riskerar att kosta e-handlare både tid och pengar, konstaterar Descartes i ett pressmeddelande och framhåller vikten av att säkra en korrekt tullhantering för att undvika kostsamma stopp, extra avgifter och försenade leveranser.
E-barometern Q2 2025 visar att e-handeln växer och att importflödena till Sverige accelererar. Under första halvan av året kom 26,2 miljoner paket från utlandet till Sverige, en ökning med hela 23 procent. Vart fjärde paket har nu sitt ursprung utanför Sveriges gränser, och det gör att rekordmånga e-handlare och transportörer behöver hantera tullfrågor.
– När var fjärde leverans börjar utanför Sveriges gränser blir tullhantering en mer central del av kundupplevelsen. Med automatiserade tullprocesser kan e-handlare både korta ledtider och undvika oförutsedda kostnader, säger Camilla Frisk, marknadsansvarig för Descartes Norden.
Automatiserad och AI-stödd tullhantering
Med fler paket som passerar nationsgränsen blir det än viktigare för alla inblandade i distributionskedjan med till exempel korrekta HS-koder, ursprungsregler, värdedeklarationer och e-dokumentation. Om det saknas nödvändig information, fördröjs handläggningstider och det tillkommer extra kostnader, vilket snabbt riskerar att leda till en sämre kundupplevelse. En lösning som framhålls av branschen är de många digitala verktyg för tullhantering som redan finns, och där utvecklingen går ständigt framåt för att hålla jämna steg med konsumenternas och fraktmottagarnas ökande förväntningar. Automatiserad klassificering, integration med tullombud och realtidsvalidering av data kan hjälpa e-handlare att skala upp utan att öka den administrativa bördan. Som på så många andra områden börjar även AI stötta tullhantering. Descartes offentliggjorde till exempel i somras lanseringen av Descartes Visual Compliance AI Assist, en avancerad molntjänst som hjälper företag i arbetet med export-, finans- och handelsrelaterad regelefterlevnad. Lösningen möjliggör effektiv screening av parter som har sanktioner eller andra handelsbegränsningar och den har ett avancerat AI-drivet beslutsstöd som sparar användaren mycket tid i granskningen av träffarna.
– Automatiserade tullprocesser har blivit räddaren i nöden för många e-handlare, och med AI-stödd screening går det att snabbt och säkert hantera ökade volymer av utlandspaket, och samtidigt uppfylla alla krav på regelefterlevnad. Det minskar risken för förseningar och ger både företaget och kunden en tryggare upplevelse, säger Camilla Frisk.






