Christer Liden, vd på Optimity.

Relex förvärvar Optimity

Finska Relex, som erbjuder integrerade lösningar för varuförsörjning och detaljhandelsplanering, förvärvar svensk-australiska Optimity, enligt ett pressmeddelande. Förvärvet uppges stärka Relex detaljhandels- och varuförsörjningsplattform med funktioner för daglig produktionsplanering, optimering och schemaläggning av produktion.

– Konsumentvarubranschen är otroligt dynamisk och komplex. Genom förvärvet av Optimity kommer vi att kunna länka nedströms efterfrågan med uppströms planering, så att konsumentvaruföretagen kan förutse konsumentefterfrågan mer precist, optimera produktionsplaner, justera lagernivåer, och agera snabbt på marknadsändringar eller oväntade störningar, säger Mikko Kärkkäinen, medgrundare och vd på Relex.

Med huvudkontor i Sverige och kontor runt om i världen, erbjuder Optimity en bred lösning för supply chain-planering och optimering, specifikt för tillverkandeföretag och distributörer. Lösningen gör det möjligt för kunder att fatta optimala beslut i leveranskedjan från strategiska nivåer till detaljerad produktionsplanering, och inkluderar; efterfrågeplanering, produktionsplanering och schemaläggning, varuförsörjningsplanering, distributionsplanering, lageroptimering, och S&OP. Med fler än 80 kunder inom livsmedel och drycker samt komplex tillverkning, adderar Optimity expertis inom detaljhandels- och konsumentvarumarknaderna till Relex.

– Vårt djup inom några av de mest komplexa konsumentvarubranscherna som bageri, färdigmat, proteinproduktion och industriell tillverkning kompletterar den enorma kunskap om konsumenternas efterfrågan som Relex har, baserat på deras imponerande expertis från att hantera efterfrågan på mer än 700 miljarder dollar inom enbart dagligvarusektorn, säger Christer Liden, vd på Optimity.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »