”RPA – Processautomation kan generera enorma värden”

I studien The Automation Imperative (McKinsey Global Institute, sep 2018) uppgav 2/3 av tillfrågade företag att de avser att påbörja en processautomation nu eller under det kommande året. I dagarna publicerade fyra McKinseykonsulter en artikel med rubriken ”Operations management reshaped by robotic automation”. Vad det handlar om är den snabba ökningen av processautomation med hjälp av RPA – Robotic Automated Processes.

Skribenterna lyfter fram den stora potentialen för RPA och konstaterar att McKinsey Global Institute bedömer att företag och organisationer med hjälp av den teknik som är tillgänglig redan idag kan automatisera 81 % av allt fysiskt arbete, 69 % av all datahantering (data processing) och 64 % av all datainsamling. RPA har redan fått ett relativt stort genomslag i supportprocesser som HR, inköp och IT. I den nyutkomna artikeln slår författarna ett slag för en ökad robotiserad processautomation i olika typer av operativa centers, exempelvis kundcenter, fältservice, IT-centers, servicecenters och liknande verksamheter. I dessa operativa centers menar författarna att RPA kan driva förändring som resulterar i mycket stora effekter på kostnader, kvalitet och kundservice. 

Transformativ teknik

Det som skiljer RPA och kognitiva tekniker som AI/ML från traditionell IT-automation är att de förstnämnda är transformativa till sin karaktär eftersom de kan implementeras och leverera påtagliga resultat mycket snabbt. Dessutom, menar författarna, är inträdesbarriärerna låga vid RPA, eftersom dessa automationssystem kan appliceras ovanpå den befintliga IT-infrastrukturen. De som vill påbörja en automation av sina operativa centers med RPA bör i första hand automatisera områdena övervakning av nätverk – exempelvis servicebilar eller andra transportflöden – samt fjärrstyrd felsökning, datainsamling, incidenthantering, där processroboten känner igen likartade problem och åtgärdar per automatik. Andra områden som nämns är loggning av serviceärenden, självhjälpssystem vid service, automatisk svarshantering och liknande processer.

Hög tid för RPA

Författarna konstaterar i ett slutord att det är hög tid att transformera operativa centers med RPA och annan automationsteknik. ”En sådan transformation behöver inte ta lång tid och den kan generera ett enormt värde om den genomförs på rätt sätt.”

Robotic Process Automation, RPA, är en framväxande teknik för automatisering av affärsprocesser. Tekniken baseras på mjukvarurobotar – så kallade bots med Artificiell Intelligens och maskininlärning. RPA-system baserar sitt agerande på lärande snarare än programmering och utför automatiserade aktiviteter baserat på sitt lärande. RPA-system är utformade för att hantera repetitiva aktiviteter med stora volymer av information – aktiviteter som tidigare till stor del utfördes av människor. 

Fler nyheter

Ikea förvärvar logistikteknikbolaget Locus – för bättre och effektivare sistamilen-leveranser

Ingka Group, som svarar för 90 procent av Ikeas detaljhandelsförsäljning, har via sitt investeringsbolag förvärvat Locus, ett ledande logistikteknikföretag som erbjuder en AI-driven logistikplattform med inriktning på kapacitetsplanering, ruttplanering, realtidsspårning och optimering av sistamilen-leveranser. Förvärvet beskrivs som en strategisk investering som stärker Ikeas digitala kapacitet och ger en större kontroll över ett kritiskt ögonblick i kundresan.

Läs mer »

Ny vd till DHL Freight Sverige

För någon vecka sedan meddelade Mathias Krümmel att han lämnar rollen som vd för DHL Freight Sverige efter knappt ett år, med hänvisning till organisationsförändringar. Nu står det klart att det blir Robert Zander som tar över den rollen från och med den 1 oktober 2025 och samtidigt kvarstår som CEO Nordics för DHL Freight.

Läs mer »