Fredrik Edeland, vd på Sendify

Sendify får externa delägare – tar in 18 miljoner

Svenska logtechbolaget Sendify tar in 1,7 miljoner euro – ca 18 Msek – från Berlinbaserade vencap-bolaget Atlantic Labs, som tidigare investerat i bland annat Soundcloud, GetYourGuide, Omio och Jodel. Därmed tar Sendify för första gången in externt kapital i bolaget.

– Sedan starten, 2015, har jag haft möjligheten att egenfinansiera Sendify från min tidigare resa, vilket har gjort att Sendify har kunnat växa på med en långsiktig agenda från dag ett. Nu har vi nått en punkt där vi är i en bra position för att växla upp och då ser jag att det finns värde av ytterligare tillväxtkapital , säger Fredrik Edeland, VD på Sendify.

Investeringen sker i samband med att Sendify rekryterat Saltsidegrundaren Nils Hammar och juridikentreprenören Johan Norin till sin styrelse, som kommer att vara viktiga pusselbitar i arbetet att leda företaget mot nya marknader. Expansiv tillväxt, produktutveckling och internationalisering står näst på tur. Kapitalet kommer att lägga grunden för en expansion av Sendifys fraktbokningstjänst, som hittills hjälpt över 3 000 småföretagare i Sverige att frakta till och från hela världen.

Sendify grundades av entreprenören Fredrik Edeland i slutet av 2015 och är en end-to-end-tjänst för småföretagare för att beräkna pris, boka och spåra frakt. Under 2019 mer än dubblade Sendify sin omsättning, från 11 miljoner SEK till över 26,3 miljoner SEK. 3 000 småföretagare använder i dagsläget Sendify för sina frakter. År 2019 tog Fredrik Edeland hem andraplatsen i Företagarnas tävling ”Årets Unga Företagare”.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »