Fredrik Edeland, vd på Sendify

Sendify får externa delägare – tar in 18 miljoner

Svenska logtechbolaget Sendify tar in 1,7 miljoner euro – ca 18 Msek – från Berlinbaserade vencap-bolaget Atlantic Labs, som tidigare investerat i bland annat Soundcloud, GetYourGuide, Omio och Jodel. Därmed tar Sendify för första gången in externt kapital i bolaget.

– Sedan starten, 2015, har jag haft möjligheten att egenfinansiera Sendify från min tidigare resa, vilket har gjort att Sendify har kunnat växa på med en långsiktig agenda från dag ett. Nu har vi nått en punkt där vi är i en bra position för att växla upp och då ser jag att det finns värde av ytterligare tillväxtkapital , säger Fredrik Edeland, VD på Sendify.

Investeringen sker i samband med att Sendify rekryterat Saltsidegrundaren Nils Hammar och juridikentreprenören Johan Norin till sin styrelse, som kommer att vara viktiga pusselbitar i arbetet att leda företaget mot nya marknader. Expansiv tillväxt, produktutveckling och internationalisering står näst på tur. Kapitalet kommer att lägga grunden för en expansion av Sendifys fraktbokningstjänst, som hittills hjälpt över 3 000 småföretagare i Sverige att frakta till och från hela världen.

Sendify grundades av entreprenören Fredrik Edeland i slutet av 2015 och är en end-to-end-tjänst för småföretagare för att beräkna pris, boka och spåra frakt. Under 2019 mer än dubblade Sendify sin omsättning, från 11 miljoner SEK till över 26,3 miljoner SEK. 3 000 småföretagare använder i dagsläget Sendify för sina frakter. År 2019 tog Fredrik Edeland hem andraplatsen i Företagarnas tävling “Årets Unga Företagare”.

Fler nyheter

Hatstore investerar i robotlager

Snabbväxande Hatstore – en butik för kepsar och mössor på nätet – investerar i en AutoStore som levereras av Element Logic. Lagerlösningen ger Hatstore en mycket mer yteffektiv lagerlösning jämfört med ett manuellt lager. Investeringen ger även bolaget möjlighet att fortsätta växa utan att behöva flytta till nya lokaler.

Läs mer »

Click&Collect med aktivt bemötande ökar kundnöjdhet och försäljning

Click & Collect – dvs. att beställa på nätet och hämta varan i butik – har blivit en vanligare leveransmetod inom e-handeln. En ny studie av företaget CX First på uppdrag av PostNord visar att de konsumenter som hämtar sitt paket i butik blir mer nöjda och ofta köper något mer, om de får ett proaktivt bemötande av butikspersonalen. Att vänta länge på sin vara sänker däremot konsumentens upplevelse.

Läs mer »

The Future of Warehousing

Supply Chain Effects Stefan Karlöf intervjuar tre erfarna experter från Zebra Technologies på temat Framtidens lager- och materialhantering (The Future of Warehousing).

Läs mer »