Speditören American Lamprecht erbjuder förbättrad visibilitet för flyg- och sjötransporter 

Den globala leverantören av logistiklösningar, Descartes Systems, meddelar att speditören American Lamprecht nu kan ge sina kunder uppdateringar i realtid om sina flyg- och sjötransporter. Informationen hämtas via Descartes spårningslösning, som är integrerad med företagets lösning för fakturering och redovisning av transporter. 

– Dagens kunder förväntar sig att kunna se status för sina försändelser på begäran, oavsett transportsätt. Med Descartes avancerade spårning kan vi ge information om försändelsen position och dess status i varje skede av flyg- eller sjötransporten, när som helst och var som helst. Detta förbättrar inte bara kundservicen, utan minskar även den tid som läggs på att spåra försändelser manuellt. Genom att integrera vårt system med Descartes speditörslösning kan vi arbeta mer effektivt, förbättra servicenivån och lägga mer tid på att skapa värde för våra kunder, säger Patrick Imhof, vd på American Lamprecht.

Descartes Global Logistics Network (Descartes GLN), är ett av världens mest omfattande logistiknätverk, och de avancerade funktionerna för spårning av försändelser kopplas till ett stort antal flyg- och sjötransportörer i Descartes OneView Forwarder Enterprise. Denna backoffice-lösning används av tusentals speditörer och tullombud som grunden för deras redovisning, finansiella rapportering och fakturering. Med den här lösningen kan speditörer, som American Lamprecht, automatisera spårning av sjö- och flygtransporter. De får en samlad överblick i realtid, kan beräkna mer exakta ankomsttider, få varningar vid förseningar och samla all viktig information på ett ställe. Det gör det enklare att fatta beslut och hantera risker i transportkedjan. 

– Vi är glada att kunna hjälpa American Lamprecht att ge sina kunder smidig tillgång till uppdaterad information om flyg- och sjötransporter i realtid, tack vare de fördelar som Descartes OneView-plattformen erbjuder, säger Scott Sangster, General Manager, Logistics Services Providers på Descartes, och lägger till:  

– Oavsett om det handlar om import eller export gör den här lösningen det enklare för logistikleverantörer att digitalisera och effektivisera sina arbetsflöden. Det innebär bättre samordning av transporter och ökad kundservice, utan att öka arbetsbördan.

Fler nyheter

SCE TALKs: ”Mycket mer än AutoStore, en total systemintegratör”

Element Logic är en snabbväxande leverantör och systemintegratör av automatiserade lagerlösningar. Sedan länge förknippas Element Logic med AutoStore, eftersom bolaget har levererat hundratals AutoStore-lösningar världen över. I den här intervjun berättar Anders Bohlin, Sales Manager Element Logic Sweden, om varför bolaget satsar på ett allt bredare erbjudande av såväl hårdvaror, mjukvaror, tjänster och vilka ambitioner man har inför framtiden.

Läs mer »

Søstrene Grene implementerar Shelf-To-Person-lösning från Geek+

Kinesiska robotbolaget Geekplus och deras nordiska partner STL har implementerat en så kallade PopPick Lite-lösning – en shelf-to-person-lösning – i den danska butikskedjan Søstrene Grenes distributionscenter i Venlo, Nederländerna. Systemet, som består av 64 robotar och 8 plockstationer, uppges förbättra såväl ergonomi som genomströmning och noggrannhet.

Läs mer »

Globala störningar sätter 4PL i centrum för framtidens logistik

Geopolitiska spänningar, pandemins efterskalv och ekonomisk volatilitet gör att supply chain-frågorna är viktigare än någonsin. För Pontus Sellberg, analytiker på Danske Bank, innebär det att osäkerheten blivit den nya normaliteten. För Sonats vd Mattias Norin är slutsatsen lika tydlig: företag måste bygga upp en starkare förmåga att designa, styra och utveckla sina försörjningskedjor, och där spelar en oberoende 4PL-aktör en avgörande roll.

Läs mer »