Speditören American Lamprecht erbjuder förbättrad visibilitet för flyg- och sjötransporter 

Den globala leverantören av logistiklösningar, Descartes Systems, meddelar att speditören American Lamprecht nu kan ge sina kunder uppdateringar i realtid om sina flyg- och sjötransporter. Informationen hämtas via Descartes spårningslösning, som är integrerad med företagets lösning för fakturering och redovisning av transporter. 

– Dagens kunder förväntar sig att kunna se status för sina försändelser på begäran, oavsett transportsätt. Med Descartes avancerade spårning kan vi ge information om försändelsen position och dess status i varje skede av flyg- eller sjötransporten, när som helst och var som helst. Detta förbättrar inte bara kundservicen, utan minskar även den tid som läggs på att spåra försändelser manuellt. Genom att integrera vårt system med Descartes speditörslösning kan vi arbeta mer effektivt, förbättra servicenivån och lägga mer tid på att skapa värde för våra kunder, säger Patrick Imhof, vd på American Lamprecht.

Descartes Global Logistics Network (Descartes GLN), är ett av världens mest omfattande logistiknätverk, och de avancerade funktionerna för spårning av försändelser kopplas till ett stort antal flyg- och sjötransportörer i Descartes OneView Forwarder Enterprise. Denna backoffice-lösning används av tusentals speditörer och tullombud som grunden för deras redovisning, finansiella rapportering och fakturering. Med den här lösningen kan speditörer, som American Lamprecht, automatisera spårning av sjö- och flygtransporter. De får en samlad överblick i realtid, kan beräkna mer exakta ankomsttider, få varningar vid förseningar och samla all viktig information på ett ställe. Det gör det enklare att fatta beslut och hantera risker i transportkedjan. 

– Vi är glada att kunna hjälpa American Lamprecht att ge sina kunder smidig tillgång till uppdaterad information om flyg- och sjötransporter i realtid, tack vare de fördelar som Descartes OneView-plattformen erbjuder, säger Scott Sangster, General Manager, Logistics Services Providers på Descartes, och lägger till:  

– Oavsett om det handlar om import eller export gör den här lösningen det enklare för logistikleverantörer att digitalisera och effektivisera sina arbetsflöden. Det innebär bättre samordning av transporter och ökad kundservice, utan att öka arbetsbördan.

Fler nyheter

Nordens största AutoStore i butik – från Element Logic

I sin nya butik i Sofiemyr utanför Oslo installerar norska biltillbehörsföretaget Thansen i samarbete med Element Logic Nordens största AutoStore-lösning i butik. Syftet är att öka Thansens lagerkapacitet, bygga en smidigare logistikhantering och skapa en bättre kundupplevelse.

Läs mer »

Descartes förvärvar 3GTMS

Descartes Systems Group, global leverantör av logistiklösningar med flera kontor i Norden, har förvärvat USA-baserade 3GTMS, en ledande leverantör av lösningar för transporthantering, för 115 miljoner USD.

Läs mer »

”Fortsatt god fart i industrin”

Trots att Inköpschefsindex (PMI) för den svenska industrin sjönk i till 53,6 i maj (54,2) – efter att ha stigit fyra månader i rad och har varit i tillväxtzonen tio månader i följd – så är Swedbanks Jörgen Kennemar fortsatt positiv till industrikonjunkturen. Men han varnar för bakslag.

Läs mer »