SPORTAMORE VÄXER VIDARE MED UTBYGGT AUTOMATLAGER

Sportamore, Nordens största och snabbaste växande sportbutik på nätet har byggt ut sitt automatiserade centrallager i Eskilstuna i samarbete med Swisslog. Utbyggnaden påbörjades i februari 2018 och avslutades planenligt i februari 2019. 

– Tillsammans med Swisslog har vi lyckats genomföra utbyggnaden utan att det har stört vår ordinarie produktion, vilket vi är enormt tacksamma för, säger Sema Söderhäll, Chief Logistics Officer på Sportamore. 

Utbyggnaden var planerad sedan lång tid och bestod av ytterligare AutoStore®-robotar, bansystem och arbetsstationer för plock och pack. I och med utbyggnaden består Sportamores automationslösning av totalt 88 robotar, 165.000 lådor, 6 plockstationer och 18 packningsstationer. Installationerna av den nya utrustningen skedde i fyra faser och projektet testades och avslutades formellt i slutet av februari 2019. 

– Nu har vi kapacitet att hantera en fördubblad försäljningsvolym jämfört med dagens nivå. Men eftersom vi växer snabbt har vi redan påbörjat planeringen för vad som ska hända i nästa fas, säger Sema Söderhäll. Sportamores automatiserade lager inrymmer en AutoStore® – det vill säga en automatisk robotlösning för lådor – automatisk banteknologi(QuickMove conveyor system), arbetsstationer för plock och pack, internleverans och returhantering. Hela processen är datadriven och opereras av Swisslogs WMS SynQ – ”Synchronized Intelligence” i kombination med Sportamores eget WMS.

Om SportamoreSportamore AB (publ) är Nordens största och snabbast växande sportbutik på nätet. Bolaget grundades under 2009 och hade sin första handelsdag på nätet 1 maj 2010. Sportamore säljer ca 20.000 produkter från cirka 300 olika varumärken representerande mer än 30 olika sporter. Bolaget har sedan starten fokuserat på att ha ett mycket attraktivt kunderbjudande genom fri frakt, fria returer, 30 dagars öppet köp samt prisgaranti.

Fler nyheter

E-handeln rusar – ökade 32 procent på en månad

Enligt årets första E-barometer (PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research) ökade e-handeln med konsumenter med 32 % från februari till mars och för hela kvartalet växte e-handeln med konsumenter med 16 %. Största produktkategorierna blev för första gången i barometerns historia skönhet, hälsa – inklusive apoteksvaror – följt av kläder och skor. Starkast tillväxt under hela kvartalet hade apoteksvaror som ökade med 37 % följt av dagligvaror som ökade med 27 %.

Läs mer »