SPORTAMORE VÄXER VIDARE MED UTBYGGT AUTOMATLAGER

Sportamore, Nordens största och snabbaste växande sportbutik på nätet har byggt ut sitt automatiserade centrallager i Eskilstuna i samarbete med Swisslog. Utbyggnaden påbörjades i februari 2018 och avslutades planenligt i februari 2019. 

– Tillsammans med Swisslog har vi lyckats genomföra utbyggnaden utan att det har stört vår ordinarie produktion, vilket vi är enormt tacksamma för, säger Sema Söderhäll, Chief Logistics Officer på Sportamore. 

Utbyggnaden var planerad sedan lång tid och bestod av ytterligare AutoStore®-robotar, bansystem och arbetsstationer för plock och pack. I och med utbyggnaden består Sportamores automationslösning av totalt 88 robotar, 165.000 lådor, 6 plockstationer och 18 packningsstationer. Installationerna av den nya utrustningen skedde i fyra faser och projektet testades och avslutades formellt i slutet av februari 2019. 

– Nu har vi kapacitet att hantera en fördubblad försäljningsvolym jämfört med dagens nivå. Men eftersom vi växer snabbt har vi redan påbörjat planeringen för vad som ska hända i nästa fas, säger Sema Söderhäll. Sportamores automatiserade lager inrymmer en AutoStore® – det vill säga en automatisk robotlösning för lådor – automatisk banteknologi(QuickMove conveyor system), arbetsstationer för plock och pack, internleverans och returhantering. Hela processen är datadriven och opereras av Swisslogs WMS SynQ – ”Synchronized Intelligence” i kombination med Sportamores eget WMS.

Om SportamoreSportamore AB (publ) är Nordens största och snabbast växande sportbutik på nätet. Bolaget grundades under 2009 och hade sin första handelsdag på nätet 1 maj 2010. Sportamore säljer ca 20.000 produkter från cirka 300 olika varumärken representerande mer än 30 olika sporter. Bolaget har sedan starten fokuserat på att ha ett mycket attraktivt kunderbjudande genom fri frakt, fria returer, 30 dagars öppet köp samt prisgaranti.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »