Svensk Handel fusionerar dotterbolaget Svensk Digital Handel

I ett pressmeddelande konstaterar Svensk Handel och dotterbolaget Svensk Digital Handel att gränsen mellan digital och fysisk handel har suddats ut, vilket har lett fram till beslutet att slå samman de båda organisationerna. Förändringen ska möjliggöra en kraftsamling för att möta morgondagens handel med en enad röst för hela branschen.

I tider där den digitala och fysiska handeln lever i symbios är samgåendet ett naturligt steg. Förändringen ger oss muskler att ta oss an handelns framtida utmaningar. När vi talar med en enad röst blir vi kraftfullare och kan göra större avtryck till fördel för hela branschen, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.  

Svensk Handel kommer fortsätta att satsa stort på att vidareutveckla mötesplatser, som till exempel D-Congress, där handelns aktörer kan inspireras kring frågor som bidrar till att framtidssäkra handeln i Sverige. Svensk Digital Handels mångåriga satsning på logistik, som resulterat i en branschöverenskommelse för fossilfria leveranser som lanseras inom kort, ska också förstärkas ytterligare.

Per Ljungberg, vd på Svensk Digital Handel, får rollen som Chief Innovation Officer på Svensk Handel och han kommer fortsatt att ansvara för D-Congress.

– Samgåendet skapar rätt förutsättningar att utveckla hela communityn kring D-Congress. Vi ska fortsätta att satsa nya mötesplatser där handelns aktörer kan inspireras, utveckla affärer och samarbeten som bidrar till att framtidssäkra handeln i Sverige, säger Per Ljungberg.

Fler nyheter

Supply chain transformation eller gneta på som vanligt?  

”Att leverera en råvara eller produkt till en kund enligt utlovade förutsättningar låter som en relativt enkel uppgift. Men på en global spelplan med tusentals interagerande noder, hundratals produkter med varierande djup och innehåll i produktstrukturen, lagar och förordningar, störningar, politik och chefers personliga agenda, förstår man att komplexiteten i ett Supply Chain System (SCS) är stor.” Så börjar Roger Lindaus senaste krönika i SCE. Läs den här!

Läs mer »

Paketindex: Fler paket och mer från Kina

I slutet av februari släppte branschorganisationen Transportföretagen en ny upplaga av Paketindex som tillhandahåller statistik om leveranser inom e-handel i Sverige sett till volym, utveckling och trender. I Paketindex Kvartal 4 2024 syns det att antalet skickade paket från e-handel till konsument ökade med 5,4 procent jämfört med samma period förra året. Camilla Frisk, marknadsansvarig på Descartes, kommenterar här resultaten.  

Läs mer »

LogiMat 2025: KNAPP:s Aerobot vinner pris för bästa produkt

Årets LogiMAT drog igång under tisdagen och automationsbolaget KNAPPs AeroBot-system fick priset ”bästa produkt”. Med det automatiska lagrings- och hämtningssystemet AeroBot utökas KNAPPs portfölj av ASRS-teknik (ASRS, Automated Storage and Retrieval System) med en mycket hög lagringsdensitet.

Läs mer »