SiB Solutions tre grundare, fr.v. Staffan Persson, Global Presales Director, Stefan Borg, vd och Lennart Bergström, COO. Foto: Per Damsby

Svenska logtechsuccén expanderar globalt – ska växa med 80 % per år

Lundabaserade SiB Solutions startades 2017 med en vision om felfri logistik och en tjänst baserad på så kallad intelligent videoanalys. Tjänsten består av en egenutvecklad mjukvara som används för att minska kostnaderna i kundernas kvalitetsarbete samt för att identifera, rapportera och minimera felaktiga leveranser. Under årens lopp har bolaget vuxit stadigt och sedan ett par år pågår en framgångsrik internationell expansion. 

– Den allra första affären utanför Sverige gjorde vi i början av 2021 med Scania i Belgien. 2022 sjösatte vi en ambitiös expansionsplan och etablerade dotterbolag i Nederländerna, Storbritannien och USA, säger Stefan Borg som är vd på SiB Solutions och en av bolagets tre grundare.

Trots ett skakigt omvärldsläge med höga räntor och globala störningar ökar intresset för företagets tjänster, både hos befintliga kunder och från marknaden i stort. 

– Vi har valt att gräva där vi står och satsar på att i första hand växa internationellt med de svenska kunder som även har verksamhet i andra länder. När vi väl har startat i gång en lösning och har etablerat ett proof-of-concept så är det enklare att sälja in vår tjänst till deras övriga enheter både i och utanför Sverige. Det säger Staffan Persson som är Global Presales Director och medgrundare av SiB Solutions och med mer än 25 års erfarenhet av logistikbranschen, både i Norden och internationellt. 

– Nu är vi stora i Sverige och vi har bland annat kunder i Norge, Belgien och diskussioner på gång i Finland och Danmark, och vi är på väg in i en hel del nya länder. Så det kommer bli flera nya flaggor att visa upp mot slutet av detta år, säger Staffan med ett något hemlighetsfullt leende.

Mer offensiva satsningar globalt

Den största skillnaden mellan Sverige och de prioriterade marknaderna i EU, Storbritannien och USA är att anläggningarna där är fler och större. Stefan upplever att satsningarna är betydligt mer offensiva än på hemmamarknaden och att det finns en stor öppenhet för att investera i innovativ logistikteknik.

– Generellt är man mer öppen för att driva förändring med hjälp av teknik på våra internationella marknader. Oavsett om det handlar om ett helt manuellt eller om ett högautomatiserat lager så skapar vi värde med vår tjänst. Vi känner oss trygga i att vi kommer att vara med långt in i framtiden med våra lösningar. 

Mycket kan gå fel 

För trots att lagerautomation växer så det knakar i stora delar av världen så utförs en överväldigande majoritet av alla lagerprocesser fortfarande manuellt. De fel som uppstår sker både i den manuella hanteringen och i det som hanteras av robotar och annan automation. 

– När vi besöker ett lager letar vi i allmänhet efter tydliga gränssnitt där varan byter ägare, exempelvis från en människa till en annan eller från en människa till en maskin, eller från en maskin till maskin. Det är vid dessa gränssnitt det kan gå fel och uppstå diskussioner om vad som orsakade felet. Sökbar video är den enda teknologin som kan visa rotorsaken till alla fel, förklarar Staffan och betonar att den tekniken gör livet så mycket lättare för alla som jobbar med kunder och kvalitet. 

”Automation inget självspelande piano”

Generellt införs allt fler tekniska lösningar i världens lageranläggningar – mängder av hårdvaror och mjukvaror av olika slag – som används i samband med varumottagning, inlagring och förflyttning av gods samt för att inventera, hantera order, plock och pack samt utleverans. Tekniker som i första hand ska öka effektiviteten och produktiviteten, men även bidra till att det uppstår färre fel i hanteringen.

– Tillsammans med all möjlig annan teknik används intelligent videoanalys för att minska kostnader, kvalitetssäkra och minimera fel i processerna. För även när man automatiserar så blir det inget självspelande piano, utan vår tjänst används då som ett väldigt bra komplement till  lagerautomation, fortsätter Staffan och framhåller att de fel som uppstår i lager kan bero på mängder av faktorer – både mänskliga och andra – som tjänsten hjälper till att identifiera och minimera. 

Från start-up till scale-up

Redan 2019 när SiB Solutions fick in sitt första riskkapital utarbetades en ambitiös plan för den fortsatta tillväxtresan. Under åren har både de befintliga ägarna och nya aktörer investerat i bolaget, vilket har skapat förutsättningar för en målmedveten, stadig tillväxt. 

– Den planen har vi hållit fast vid och vi har utvecklats väl relativt planen. Man kan alltid önska att saker ska gå snabbare och bättre, men vi har en stark mjukvara och en väl fungerande tjänst som används av kunder i åtta länder. Dessutom är våra kunder väldigt lojala och de allra flesta beställer mer och utvidgar på så vis sin prenumeration, berättar Stefan. 

Hittills har SiB Solutions tagit in kapital vid fyra tillfällen. Den sammanlagda summan som tagits in är 133 miljoner kronor. Och nu är en ny så kallad ”investeringsrunda” på gång och ska avslutas före årsskiftet. 

– Med den höga ambition vi har så gäller det att accelerera snabbt och då är det önskvärt att få in en större summa i år från nya aktörer. Nu är vi inte en start-up längre utan en scale-up och då är själva syftet att skala upp ganska snabbt. 

Fokus på expansion

För att kunna erbjuda sin tjänst till fler och förverkliga tillväxtambitionerna har försäljningsorganisationen byggts upp och stärkts de allra senaste åren. I Sverige finns SiB Solutions idag i Lund och i Västerås. På övriga geografiska marknader har lite olika organisationsmodeller provats.

– Vi kommer att fortsätta att etablera oss i nya geografier, men det kommer inte kräva en så stor lokal närvaro som vi trodde från början eftersom  EU-marknaderna till stor del kan nås från Sverige. Vi har etablerat egna kontor med egen bemanning i Storbritannien och i USA, där vi har kontor både i Dallas och Atlanta. Från de regionala kontoren kan vi och våra samarbetspartners hjälpa våra kunder och leverera projekt, säger Stefan, och konstaterar att många processer med fördel kan drivas från huvudkontoret i Lund, vilket både minimerar risk och sparar pengar.

Eftersom SiB Solutions anlitar lokala underleverantörer för att installera servrar och kameror och annan teknik krävs det inte att företaget har lokal  närvaro överallt. Konfigurationer och utbildning kan levereras på distans, vilket underlättar den pågående expansionen. 

”Tydligt business case”

– För de företag som önskar gör vi ett genomarbetat beslutsunderlag i form av ett tydligt business case som visar på besparingspotentialen med vår tjänst. Det gör vi för att det ska bli lättare för en logistikchef eller en lagerchef att fatta beslut om en teknik som oftast är ny och oprövad för den blivande kunden, förklarar Staffan. 

Trots en viss otålighet över att säljprocesser tar tid framhåller Stefan att företaget levererar enligt en aggressiv tillväxtplan, där målet är att årligen växa med 80 procent. Enligt den planen ska betydande belopp investeras i internationaliseringen, det vill säga i personal, lokaler, försäljning och i produktutveckling. Det gör att bolaget kommer att visa röda siffror ytterligare en tid. Men inte så länge till. 

– Vi gör ju en medveten storsatsning där vi investerar i vår expansion. Redan nu skulle vi ganska snabbt kunna visa svarta siffror, men vi följer vår plan och den innebär att vi kommer att nå break-even i slutet av nästa år, eller ännu hellre tidigare än så, säger Stefan.  

Fler nyheter

Kjell & Company investerar i robotlager från Element Logic

Kjell Group som driver butikskedjan Kjell & Company bygger ett nytt centrallager i Staffanstorp för att möta den växande efterfrågan från både e-handeln och butiksverksamheten. Lagret kommer att använda en automatiserad helhetslösning från Element Logic och ska stå klar under 2025.

Läs mer »