Patrik Halt, Svenska Retursystem

Svenska Retursystem expanderar – startar eget customer Planning & Support center

För att möta en ökad efterfrågan utökar Svenska Retursystem sin logistikverksamhet i Västerås. Under våren byggs anläggningen ut för att få plats med fler kontorsplatser och utökad lageryta. Bolaget kommer även etablera ett Customer Planning & Support center och rekrytera ett tjugotal tjänstemän kommande halvår.

–Vi har ett väldigt spännande år framför oss. Det känns fantastiskt roligt att vi satsar så stort här i Västerås. Vårt nya Customer Planning and Support Center kommer bli hjärtat i styrningen av vår logistik både i Sverige och internationellt, säger Fredrik Thapper, Supply Chain Manager på Svenska Retursystem.

Idag ansvarar företaget Sonat i Örebro för kundservice, saldokontroll och den dagliga planeringen. De har varit en viktig del i retursystemets framgångar sedan starten för cirka 20 år sedan. Att Svenska Retursystem nu väljer att ta hem verksamheten beror på att man vill skapa bättre förutsättningar att bygga en långsiktig och bred logistikkompetens inom bolaget. Samtidigt som Svenska Retursystem utökar antalet kontorsplatser byggs även anläggningen ut. Under senaste åren har verksamheten expanderat kraftigt och för att möta den ökade efterfrågan måste kapaciteten ökas. 

–Vi är glada över att vi kommit igång med utbyggnaden av vår anläggning så att vi kan säkra vår kapacitet och möta den ökande efterfrågan på våra smarta och hållbara lastbärare, säger Patrik Halt, chef region mitt på Svenska Retursystem.

Utbyggnaden på omkring 7 200 kvm sker i samarbete med Mileway och Logistic Contractor. En stor del av den nya ytan kommer att användas som lager. Med en utökad lageryta minskar behovet att flytta gods mellan Svenska Retursystems olika anläggningar i Sverige vilket därmed minskar utsläppen av koldioxid.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »