TGW Logistics automatiserar för nederländska Picnic

Med Europas största online-distributionscenter för matvaror ska nederländska Picnic förse upp till 200 000 hushåll i Ruhrområdet med matvaror på ett mer tillförlitligt och snabbt sätt. Det högautomatiserade distributionscentret har utvecklats tillsammans med TGW Logistics. 

Picnic har sedan starten 2015 utvecklats till en ledande europeisk online-leverantör av matvaror i Nederländerna, Tyskland och Frankrike. Beställningar görs med hjälp av en app och miljövänliga elfordon utför leveranserna. Sortimentet består av 10 000 produkter – kylda, frysta och rumstemperaturvaror som tack vare den så kallade ”mjölkbudsprincipen” kan levereras mycket precist. För att påskynda sin expansion på den tyska marknaden har Picnic i samarbete med TGW etablerat ett högautomatiserat distributionscenter i hjärtat av Ruhrområdet. Det högpresterande systemet, som har planerats och implementerats av TGW Logistics, möjliggör både en hög kundservice och effektivitet. Kärnan i anläggningen är ett skyttellager där 1 500 robotar rör sig helt autonomt i tre temperaturområden från minus arton till plus tjugo grader.

– Vi är mycket glada över den framgångsrika driftsättningen i Oberhausen! Det här distributionscentret är en milstolpe och markerar nästa nivå av samarbete mellan Picnic och TGW Logistics, säger Bart van Eycken, försäljningschef för TGW Logistics i norra Europa. 

Picnics medgrundare Frederik Nieuwenhuys framhåller att projektet har varit en stor framgång som sätter en standard i livsmedelsbranschen.

– TGW Logistics är en utmärkt partner som gjorde detta högklassiga projekt möjligt tillsammans med Picnic. Kombinationen av Picnics teknikteam och TGW:s teknik visar att vi kan erbjuda våra kunder ännu bättre service och därmed sätta standarder i branschen.

Kundbeställningar hanteras vid en av de över 60 ergonomiska plockstationerna i centret eller i det så kallade Zone-Picking-området, som huvudsakligen hanterar produkter med hög volym eller snabbrörliga artiklar. Beställningarna konsolideras sedan i en buffert. Strax innan lastbilar avgår till lokala distributionspunkter överförs artiklarna till ett robotassisterat system – utvecklat av TGW – som automatiskt lastar kundernas beställningar i transportramar.

Fler nyheter

”Logistik – nyckeln till lönsamhet i handelns cirkulära affärsmodeller”

Cirkulära affärsmodeller är på väg från trend till vardag i detaljhandeln. Men för att bli en ur alla aspekter hållbar del av affären – inte bara pilotprojekt – måste de gå ihop även på sista raden. Här spelar logistiken en huvudroll konstateras i av slutrapporten av forskningsprojektet ”Logistikens roll för lönsamhet i detaljhandelns cirkulära affärsmodeller”.

Läs mer »

Volvo XC60 ska tillverkas i USA, och exporteras tullfritt till Europa

Volvo Cars moderna fabrik i Charleston, South Carolina, ska nu öka sin produktion avsevärt och anställa ytterligare 4 000 medarbetare. Med start 2026 kommer tiotusentals exemplar av trotjänaren XC60 – Volvos mest populära i USA – att tillverkas i Charleston. Enligt nuvarande tullregler kan bilarna därefter exporteras till Europa helt tullfritt.

Läs mer »