Dirk Haschke, VP & General Manager E-commerce på Descartes.

Tyska e-handlaren KoRo skalar upp med hjälp av Descartes

Coronapandemin har resulterat i flera utmaningar. En av dessa utmaningar är det ökade trycket på e-handeln, något som bland annat påverkat det tyska startup-bolaget KoRo Handels GmbH – en leverantör av kvalitetsmat direkt från producent till konsument. Nu väljer KoRo att implementera Descartes specialanpassade WMS för e-handel, för att därmed bättre kunna hantera kundernas ökade efterfrågan på ett bättre och mer effektivt sätt.

– Effekterna av covid-19-pandemin har lett till en ökad efterfrågan hos våra kunder. Vår lösning kunde inte hantera den stora ökningen, vilket resulterade i försenade leveranser och att vår kundserviceavdelning svämmade över av frågor och beställningar. Vi var därför i akut behov av en ny lösning, och på bara 30 dagar lyckades vi implementera Descartes WMS för e-handel. På så sätt kan vi nu hantera den ökade efterfrågan och förbättra kundnöjdheten. Nu skickar vi cirka 30 000 paket per månad och även under de mest intensiva dagarna skickas paketen iväg samma dag, säger Biggy Le, processchef på KoRo. 

WMS som automatiserar e-handelsprocessen

Descartes WMS för e-handel automatiserar informationshanteringen i e-handelsprocessen – från den inledande varumottagningen till leverans och returhantering. Den snabba implementationen gör det möjligt för små till medelstora återförsäljare att skala upp sin verksamhet och hantera det växande behovet av e-handel. 

– Vi är glada över att vår lösning hjälper KoRo att förbättra kundupplevelsen, minska arbetsbelastningen och ökat antalet lyckade leveranser. Våra e-handelslösningar kan enkelt anpassas utefter kundernas unika och komplexa krav och integreras med ett brett utbud av interna system, kundvagnar och marknadsplatser. Detta för att återförsäljare ska kunna skala upp sin e-handelsverksamhet på ett lönsamt och smidigt sätt, säger Dirk Haschke, VP & General Manager E-commerce på Descartes. 

KoRo är ett Berlin-baserat startup-företag som grundades 2012. Till en början sålde företaget överproduktion av tvättmedel till låga priser via sin webbplats och Amazon. Under 2014 började KoRo sälja kvalitetsmat online och i slutet av 2015 gick företaget helt över till e-handel av livsmedel.

Fler nyheter

GXO Logistics satsar på humanoida lagerrobotar

Det amerikanska globalt verksamma 3PL-företaget GXO Logistics har ingått ett avtal med robotutvecklaren Reflex Robotics om pilottestning av deras humanoida robot, Reflex Bot. En humanoid robot, även kallad maskinmänniska, är utvecklad för att efterlikna hur människokroppen ser ut och utför arbetsuppgifter.

Läs mer »

Paketindex: Ökad e-handel med Kina som största land för utrikes köp

Av Paketindex kvartal 2 2024 (Transportföretagen) framgår att antalet skickade paket från e-handel till konsument ökade med 9,6 % jämfört med samma period förra året, och ökningen hittills i år uppgår till 9,7 %. Utlandspaketen växte även kraftigt som en följd av fler köp från kinesiska lågprissajter. Enligt PostNords rapport E-barometern har Kina nu sprungit förbi Tyskland och blivit svenskarnas förstahandsval när de e-handlar från utlandet.

Läs mer »