Dirk Haschke, VP & General Manager E-commerce på Descartes.

Tyska e-handlaren KoRo skalar upp med hjälp av Descartes

Coronapandemin har resulterat i flera utmaningar. En av dessa utmaningar är det ökade trycket på e-handeln, något som bland annat påverkat det tyska startup-bolaget KoRo Handels GmbH – en leverantör av kvalitetsmat direkt från producent till konsument. Nu väljer KoRo att implementera Descartes specialanpassade WMS för e-handel, för att därmed bättre kunna hantera kundernas ökade efterfrågan på ett bättre och mer effektivt sätt.

– Effekterna av covid-19-pandemin har lett till en ökad efterfrågan hos våra kunder. Vår lösning kunde inte hantera den stora ökningen, vilket resulterade i försenade leveranser och att vår kundserviceavdelning svämmade över av frågor och beställningar. Vi var därför i akut behov av en ny lösning, och på bara 30 dagar lyckades vi implementera Descartes WMS för e-handel. På så sätt kan vi nu hantera den ökade efterfrågan och förbättra kundnöjdheten. Nu skickar vi cirka 30 000 paket per månad och även under de mest intensiva dagarna skickas paketen iväg samma dag, säger Biggy Le, processchef på KoRo. 

WMS som automatiserar e-handelsprocessen

Descartes WMS för e-handel automatiserar informationshanteringen i e-handelsprocessen – från den inledande varumottagningen till leverans och returhantering. Den snabba implementationen gör det möjligt för små till medelstora återförsäljare att skala upp sin verksamhet och hantera det växande behovet av e-handel. 

– Vi är glada över att vår lösning hjälper KoRo att förbättra kundupplevelsen, minska arbetsbelastningen och ökat antalet lyckade leveranser. Våra e-handelslösningar kan enkelt anpassas utefter kundernas unika och komplexa krav och integreras med ett brett utbud av interna system, kundvagnar och marknadsplatser. Detta för att återförsäljare ska kunna skala upp sin e-handelsverksamhet på ett lönsamt och smidigt sätt, säger Dirk Haschke, VP & General Manager E-commerce på Descartes. 

KoRo är ett Berlin-baserat startup-företag som grundades 2012. Till en början sålde företaget överproduktion av tvättmedel till låga priser via sin webbplats och Amazon. Under 2014 började KoRo sälja kvalitetsmat online och i slutet av 2015 gick företaget helt över till e-handel av livsmedel.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »