Mari Låtun Stebekk, försäljningschef för integrerade lösningar, Swisslog

Unil väljer Swisslog som partner för sitt automatiserade kranlager

Unil AS har valt Swisslog som partner för utveckling av bolagets automatiserade kranlager i Våler, Norge. Den utbyggda lageranläggningen blir ett av Nordens största kranlager.

Unil, som ägs av dagligvarukedjan NorgesGruppen, ansvarar för utveckling, kvalitetssäkring, import, inköp samt lagerhållning och marknadsföring av NorgesGruppens egna varumärkesportfölj som består av cirka 4 000 produkter. Unil har nu givit Swisslog uppdraget att mer än fördubbla företagets automatiserade kranlager, vilket görs för att kunna möta NorgesGruppens snabba tillväxt. Projektet är ett i raden av exempel på marknadens stora efterfrågan på automationslösningar som behövs för att kunna hantera en ökad efterfrågan med snabbhet och hög effektivitet.

– Det nya lagret ger oss en konkurrensfördel eftersom det ger oss en låg hanteringskostnad och en snabb och pålitlig pallhantering. Det blir sannolikt ett av Nordens största kranlager och det kommer att kunna möta NorgesGruppens behov under många år, säger Jarle Hagen, Supply Chain Manager på Unil.

Anläggningen i Våler är en helautomatiserad hanteringslösning för både torra och frysta varor. Automationsanläggningar för frysta varor är ett av Swisslogs styrkeområden, med fler är 250 genomförda projekt världen över. Hos Unil hanteras en stor mängd varor som djupfryses ned till -25 grader och hanteras med hög densitet i en kompakt, platsbesparande anläggning. Resultatet är en snabb, ekonomisk och korrekt hantering som ger en stor energibesparing. 

I Swisslogs leverans ingår 16 nya Vectura staplingskranar och bansystemet ProMove. Efter utbyggnaden kommer den nya anläggningen bestå av totalt 31 stycken 34 meter höga kranar och 105 500 pallplatser. De automatiserade systemen ska integreras och styras av Swisslogs mjukvara SynQ WMS. Anläggningen ger Unil en låg kostnad per hanterad pall och en god kapacitet att kunna säkra leveransförmågan till NorgesGruppen. Totalt kommer drygt en miljon pallar kunna hanteras årligen vid full drift. 

– Vi har goda erfarenheter sedan tidigare av att samarbeta med Swisslog, så valet av partner var inte särskilt svårt. Vi är väldigt nöjda vad gäller både leverans och service, säger Jarle Hagen. 

Den nya tillbyggnaden av kranlagret ska stå klar sommaren 2022 och den nya automationen planeras vara i full drift i mitten av 2023. Den totala budgeten för utbyggnaden är 400 miljoner norska kronor. 

– Det är ett väldigt spännande projekt och hedrande att få fortsätta att samarbeta med Unil och bidra till företagets fortsatta konkurrenskraft. Det är ockå en viss utmaning att göra utbyggnaden samtidigt som det är full produktion i lagret, men detta är något våra duktiga medarbetare i Swisslog är vana vid att hantera, säger Mari Låtun Stebekk, försäljningschef för integrerade lösningar i Swisslog.

Fler nyheter

Stadigt växande marknad för fjärdepartslogistik

Uttrycken fjärdepartslogistik (4PL) och Lead Logistics Provider (LLP) lär ha myntats 1996 av Bob Evans, som då var konsult på Arthur Andersen (numera Accenture). Han definierade dessa båda uttryck som benämningar på en integratör som med resurser, kapacitet och sin egen och andra organisationers teknik designar, bygger och opererar omfattande lösningar i försörjningskedjan.

Läs mer »

Jula investerar i en AutoStore-lösning

Butikskedjan Jula växer snabbt både med fler fysiska butiker och en snabbt ökande e-handel. Med målet att både komprimera sin lagerhållning och samtidigt öka effektiviteten i plocket i centrallagret i Skara har Jula fattat beslut om att investera i en Autostore-lösning från Element Logic.

Läs mer »

Trafikanalys: Elektrifierade lastbilar ökar kraftigt kommande år

Statistikmyndigheten Trafikanalys uppger i en ny rapport att antalet nyregistrerade fordon kommer fortsatt att ligga på låga nivåer under 2024, men öka igen under 2025-2027 i takt med ett förbättrat konjunkturläge. En annan slutsats är att elektrifieringen av lastbilar fortsätter i snabb takt där även tunga eldrivna lastbilar köps i allt högre grad.

Läs mer »