Samarbetet med Google Cloud Platform innebär att UPS tar ett ytterligare steg i sin digitalisering. Genom att göra det möjligt för UPS chaufförer att oavbrutet under en rutt få exakt information om vart man ska åstadkoms en mer effektiv och smart ruttplanering som uppges ge besparingar i storleksordningen 400 miljoner dollar per år. Chaufförerna får kontinuerligt uppdaterad information om sina dagliga ca 120 upphämtningar och avlämningar inklusive besked om när och var det är dags för lunch. UPS använder även Googles tjänst BigQuery för att få omfattande prognoser vikt och form på paket, storlekar på paket, lagerkapacitet, kunddata med mera i hela sitt leveransnätverk. Googles plattform möjliggör på detta sätt storskalig dataanalys och maskininlärning baserad på inhämtade data. Enligt Google Cloud kommer UPS årligen spara 400 miljoner dollar genom att använda Googles plattform och mjukvara och därigenom kunna leverera till lägre kostnad, smartare och mer agilt. UPS startade redan 1907 som ett budföretag och är i dag världens största aktör inom paket och specialtransporter.
UPS ruttplanerar med Google
Senaste nytt
”Elektrifieringen tvingar fram den digitala transformationen”
7 januari, 2025
Nytt nummer ute nu!
6 januari, 2025
SCE #6 2024
30 december, 2024
God Jul & Gott Nytt År!
20 december, 2024
Kjell & Company investerar i robotlager från Element Logic
19 december, 2024
ST Logistics lanserar STL Sverige och introducerar sina AMR-lösningar
18 december, 2024
Gamla utställningsmaterial återanvänds för julklappar
18 december, 2024
Hatstore växer med ny flexibel AutoStore-lösning
17 december, 2024
Fler nyheter
”Den autonoma fordonsrevolutionen är här”
8 januari, 2025
På teknikmässan CES i Las Vegas (7-10 januari) presenterade börsraketen Nvidia sin nya AI-plattform Cosmos som genererar realistisk video som används för att träna upp humanoida robotar och lösningar för autonoma fordon.
”Elektrifieringen tvingar fram den digitala transformationen”
7 januari, 2025
Sedan början av 2024 är Per Olof Arnäs rådgivare och styrelsearbetare inom logistik, tech och digitalisering, och kroniskt frustrerad över den långsamma digitaliseringen i transportsektorn. Men nu ser han hur förändringen kommer med kraft tack vare elektrifieringen.
Nytt nummer ute nu!
6 januari, 2025
Vi avslutar 2024 och startar 2025 med ett nytt nummer av Supply Chain Effect. Den här gången fördjupar vi oss i Transformering och digitalisering av supply chain. Ett jättetack till alla våra medverkande skribenter, intervjupersoner, partners och läsare.