UPS ruttplanerar med Google

Samarbetet med Google Cloud Platform innebär att UPS tar ett ytterligare steg i sin digitalisering. Genom att göra det möjligt för UPS chaufförer att oavbrutet under en rutt få exakt information om vart man ska åstadkoms en mer effektiv och smart ruttplanering som uppges ge besparingar i storleksordningen 400 miljoner dollar per år. Chaufförerna får kontinuerligt uppdaterad information om sina dagliga ca 120 upphämtningar och avlämningar inklusive besked om när och var det är dags för lunch. UPS använder även Googles tjänst BigQuery för att få omfattande prognoser vikt och form på paket, storlekar på paket, lagerkapacitet, kunddata med mera i hela sitt leveransnätverk. Googles plattform möjliggör på detta sätt storskalig dataanalys och maskininlärning baserad på inhämtade data. Enligt Google Cloud kommer UPS årligen spara 400 miljoner dollar genom att använda Googles plattform och mjukvara och därigenom kunna leverera till lägre kostnad, smartare och mer agilt. UPS startade redan 1907 som ett budföretag och är i dag världens största aktör inom paket och specialtransporter. 

Fler nyheter

Rapport från LogiMAT 2025

LogiMAT 2025 i Stuggart, en av Europas ledande logistikmässor, samlade i år över 1 600 utställare och tiotusentals besökare från hela världen. Mässan, som fokuserar på intralogistik och processoptimering, bjöd på en imponerande bredd av innovationer med allt från avancerad robotteknik till hållbara lösningar för framtidens logistik. Årets upplaga präglades av en känsla av framtidstro – inte bara optimism, utan en konkret vilja och förmåga att investera.

Läs mer »

Supply chain transformation eller gneta på som vanligt?  

”Att leverera en råvara eller produkt till en kund enligt utlovade förutsättningar låter som en relativt enkel uppgift. Men på en global spelplan med tusentals interagerande noder, hundratals produkter med varierande djup och innehåll i produktstrukturen, lagar och förordningar, störningar, politik och chefers personliga agenda, förstår man att komplexiteten i ett Supply Chain System (SCS) är stor.” Så börjar Roger Lindaus senaste krönika i SCE. Läs den här!

Läs mer »