Foto: Shutterstock/Walmart

Walmart sänker leveranskostnaden med 40 % och ökar sin leveransservice

Detaljhandelsjätten Walmart meddelar i samband med sin rapport för tredje kvartalet 2024 att man genom att automatisera sina 210 distributionscenter och effektivisera leveransrutterna har reducerat leveranskostnaden per order med 40 procent på hemmamarknaden USA. Samtidigt har man ökat kundnöjdheten för sina leveranser.

Automationsgraden i samband med orderhantering har ökar med mer än 50 procent, vilket är en fördubbling av automatiseringen jämfört med samma period 2023. Bolagets satsningar på lagerautomation har intensifierats under senare år för att möta ökade kundkrav på snabb och korrekt leverans, reducera leveranskostnader och minimera behovet av att expandera sina manuella lager. Samtidigt som automationsgraden har ökat i lagerhanteringen så har även leveransrutterna effektiviserats och fyllnadsgraderna ökat med upp till 20 procent.

Bättre leveransservice

Walmart rapporterar även en ökad betalningsvilja för att få snabb leverans. Hela 30 procent av kunderna betalar en avgift för att få sin leverans inom en timme jämfört med inom tre timmar vilket är det normala leveranstidsfönstret. Viktigt att poängtera är dock att leveranserna till stor del består av dagligvaror. Trots ökad effektivitet med reducerade leveranskostnader har servicenivån bli bättre. Kundnöjdhetsmåttet NPS (Net Promotor Score) för Walmarts leveranser uppges ha nått rekordnivåer under det aktuella kvartalet. 

Gigantiskt leveransnätverk

Med 210 distributionscenter, 9 000 lastbilar och fler än 11 000 chaufförer är Walmarts distributionsverksamhet en av de största i världen. Bolaget har under åren gjort sig känt som en innovativ aktör vad gäller sin supply chain-utveckling, vilket till stor del handlar om att tillämpa effektivitetsdrivande teknik, utbilda personal, optimera processer och förändra i försörjningskedjan.

2,1 miljoner anställda
Sedan starten 1962 har Walmart öppnat tusentals butiker i USA och expanderat internationellt. Bolagets mission är att genom innovation skapa en sömlös upplevelse så att kunderna kan ”handla när som helst och var som helst online och i butiker”. Walmart driver i skrivande stund mer än 10 500 butiker och ett stort antal e-handelsplatser i 19 länder. Av bolagets 2,1 miljoner medarbetare arbetar närmare 1,6 miljoner på hemmamarknaden i USA.

Annonser

SCE WEEKLY UPDATE

Vårt nyhetsbrev – SCE Weekly Update – kommer varje vecka och innehåller relevanta nyheter om supply chain och logistik. Anmäl dig här!

Senaste numret

Fler nyheter

Fler nyheter

Renässans för USA:s tillverkningsindustri

Effekterna av den amerikanska tullpolitiken är än så länge svåra att fullt ut analysera. Enligt färsk statistik från bland annat US Bureau of Economic Analysis har dock de utländska direktinvesteringarna i USA ökat under de senaste kvartalen. Och under 2025 har såväl utländska som inhemska företag ökat sina investeringar betydligt i den amerikanska tillverkningsindustrin.

Läs mer »

Strategiskt AI-partnerskap för smartare lagerhantering

I början av maj offentliggjordes ett strategiskt samarbete mellan nordiska supply chain-specialisten IMI Supply Chain Solutions och nederländska AI-experten CQM. Tillsammans ska de båda bolagen addera marknadsledande AI-funktionalitet i IMIs WMS-lösningar och därmed öka mjukvarornas värdeskapande. 

Läs mer »

Östersjöns första koldioxidneutrala rederi

Wasaline har tecknat ett biogas-avtal med Gasum samt ett Fuel EU Maritime-pooling avtal med Stena Line, vilket gör det möjligt för Wasaline att i framtiden endast använda biobränslen. Detta gör även rutten till världens första gröna sjöfartskorridor som är i drift, med stöd från den DNV-ledda Nordic Roadmap. Wasalines klimatmål att vara koldioxidneutral senast 2030 har därmed redan uppnåtts, säger bolaget i ett pressmeddelande.

Läs mer »