Foto: Shutterstock/Walmart

Walmart sänker leveranskostnaden med 40 % och ökar sin leveransservice

Detaljhandelsjätten Walmart meddelar i samband med sin rapport för tredje kvartalet 2024 att man genom att automatisera sina 210 distributionscenter och effektivisera leveransrutterna har reducerat leveranskostnaden per order med 40 procent på hemmamarknaden USA. Samtidigt har man ökat kundnöjdheten för sina leveranser.

Automationsgraden i samband med orderhantering har ökar med mer än 50 procent, vilket är en fördubbling av automatiseringen jämfört med samma period 2023. Bolagets satsningar på lagerautomation har intensifierats under senare år för att möta ökade kundkrav på snabb och korrekt leverans, reducera leveranskostnader och minimera behovet av att expandera sina manuella lager. Samtidigt som automationsgraden har ökat i lagerhanteringen så har även leveransrutterna effektiviserats och fyllnadsgraderna ökat med upp till 20 procent.

Bättre leveransservice

Walmart rapporterar även en ökad betalningsvilja för att få snabb leverans. Hela 30 procent av kunderna betalar en avgift för att få sin leverans inom en timme jämfört med inom tre timmar vilket är det normala leveranstidsfönstret. Viktigt att poängtera är dock att leveranserna till stor del består av dagligvaror. Trots ökad effektivitet med reducerade leveranskostnader har servicenivån bli bättre. Kundnöjdhetsmåttet NPS (Net Promotor Score) för Walmarts leveranser uppges ha nått rekordnivåer under det aktuella kvartalet. 

Gigantiskt leveransnätverk

Med 210 distributionscenter, 9 000 lastbilar och fler än 11 000 chaufförer är Walmarts distributionsverksamhet en av de största i världen. Bolaget har under åren gjort sig känt som en innovativ aktör vad gäller sin supply chain-utveckling, vilket till stor del handlar om att tillämpa effektivitetsdrivande teknik, utbilda personal, optimera processer och förändra i försörjningskedjan.

2,1 miljoner anställda
Sedan starten 1962 har Walmart öppnat tusentals butiker i USA och expanderat internationellt. Bolagets mission är att genom innovation skapa en sömlös upplevelse så att kunderna kan ”handla när som helst och var som helst online och i butiker”. Walmart driver i skrivande stund mer än 10 500 butiker och ett stort antal e-handelsplatser i 19 länder. Av bolagets 2,1 miljoner medarbetare arbetar närmare 1,6 miljoner på hemmamarknaden i USA.

Fler nyheter

Priset på containerfrakt når lägsta nivån sedan 2023

Priset på sjöfrakt har nått sin lägst nivå sedan slutet av 2023 enligt en uppdatering från fraktplattformen Freightos den 15 oktober. Den globala handelsoron, en minskad USA import i kombination med tidigareläggning av frakter – innan tullar införs – och ett växande utbud av sjöfrakt har pressat priset på containerfrakter mellan Asien och Nordamerika med 8 procent vecka över vecka, enligt Freightos.

Läs mer »

SCE TALKs: ”Mycket mer än AutoStore, en total systemintegratör”

Element Logic är en snabbväxande leverantör och systemintegratör av automatiserade lagerlösningar. Sedan länge förknippas Element Logic med AutoStore, eftersom bolaget har levererat hundratals AutoStore-lösningar världen över. I den här intervjun berättar Anders Bohlin, Sales Manager Element Logic Sweden, om varför bolaget satsar på ett allt bredare erbjudande av såväl hårdvaror, mjukvaror, tjänster och vilka ambitioner man har inför framtiden.

Läs mer »

Søstrene Grene implementerar Shelf-To-Person-lösning från Geek+

Kinesiska robotbolaget Geekplus och deras nordiska partner STL har implementerat en så kallade PopPick Lite-lösning – en shelf-to-person-lösning – i den danska butikskedjan Søstrene Grenes distributionscenter i Venlo, Nederländerna. Systemet, som består av 64 robotar och 8 plockstationer, uppges förbättra såväl ergonomi som genomströmning och noggrannhet.

Läs mer »