Foto: Shutterstock/Walmart

Walmart sänker leveranskostnaden med 40 % och ökar sin leveransservice

Detaljhandelsjätten Walmart meddelar i samband med sin rapport för tredje kvartalet 2024 att man genom att automatisera sina 210 distributionscenter och effektivisera leveransrutterna har reducerat leveranskostnaden per order med 40 procent på hemmamarknaden USA. Samtidigt har man ökat kundnöjdheten för sina leveranser.

Automationsgraden i samband med orderhantering har ökar med mer än 50 procent, vilket är en fördubbling av automatiseringen jämfört med samma period 2023. Bolagets satsningar på lagerautomation har intensifierats under senare år för att möta ökade kundkrav på snabb och korrekt leverans, reducera leveranskostnader och minimera behovet av att expandera sina manuella lager. Samtidigt som automationsgraden har ökat i lagerhanteringen så har även leveransrutterna effektiviserats och fyllnadsgraderna ökat med upp till 20 procent.

Bättre leveransservice

Walmart rapporterar även en ökad betalningsvilja för att få snabb leverans. Hela 30 procent av kunderna betalar en avgift för att få sin leverans inom en timme jämfört med inom tre timmar vilket är det normala leveranstidsfönstret. Viktigt att poängtera är dock att leveranserna till stor del består av dagligvaror. Trots ökad effektivitet med reducerade leveranskostnader har servicenivån bli bättre. Kundnöjdhetsmåttet NPS (Net Promotor Score) för Walmarts leveranser uppges ha nått rekordnivåer under det aktuella kvartalet. 

Gigantiskt leveransnätverk

Med 210 distributionscenter, 9 000 lastbilar och fler än 11 000 chaufförer är Walmarts distributionsverksamhet en av de största i världen. Bolaget har under åren gjort sig känt som en innovativ aktör vad gäller sin supply chain-utveckling, vilket till stor del handlar om att tillämpa effektivitetsdrivande teknik, utbilda personal, optimera processer och förändra i försörjningskedjan.

2,1 miljoner anställda
Sedan starten 1962 har Walmart öppnat tusentals butiker i USA och expanderat internationellt. Bolagets mission är att genom innovation skapa en sömlös upplevelse så att kunderna kan ”handla när som helst och var som helst online och i butiker”. Walmart driver i skrivande stund mer än 10 500 butiker och ett stort antal e-handelsplatser i 19 länder. Av bolagets 2,1 miljoner medarbetare arbetar närmare 1,6 miljoner på hemmamarknaden i USA.

Fler nyheter

Consafe Logistics förvärvar Solid WMS

Consafe Logistics, ett ledande mjukvaruföretag specialiserat på innovativa lösningar inom Warehouse Management System (WMS), Warehouse Execution System (WES) och Warehouse Control System (WCS), meddelar i ett pressmeddelande att man gör ett strategiskt förvärv av Solid WMS – en nederländsk leverantör av SaaS-baserade WMS-lösningar med bas i Breda, Nederländerna.

Läs mer »

CQM och IMI i strategiskt samarbete för lagerhantering med AI – ”en helt ny nivå”

CQM och IMI har inlett ett strategiskt partnerskap med fokus på avancerad AI i kombination med lagerhanteringslösningar. Genom att kombinera CQM:s djupa expertis inom matematiska modeller och lageroptimering med IMI:s beprövade WMS-lösningar (Warehouse Management System), vill parterna driva innovation och skapa intelligenta och effektiva lösningar som är enkla att implementera  och som ska ge omedelbar effekt för kunderna.

Läs mer »

Den digitaliserade försörjningskedjan – tillgång i en turbulent omvärld

I en värld präglad av osäkerhet och snabba förändringar står företag inför utmaningar som aldrig förr. Ökade tulltariffer, geopolitiska spänningar, strikta EU-regleringar och en intensiv konkurrens inom bilindustrin är bara några av de faktorer som påverkar dagens affärslandskap. Mitt i denna turbulens finns det en vital tillgång och möjliggörare: digitaliseringen av försörjningskedjan. 
Så inleds en tankeväckande krönika av Julia Weltman, Mikaels Johansson och Daniel Tolergård i senaste numret av Supply Chain Effect. Läs den här.

Läs mer »