Foto: Shutterstock/Walmart

Walmart sänker leveranskostnaden med 40 % och ökar sin leveransservice

Detaljhandelsjätten Walmart meddelar i samband med sin rapport för tredje kvartalet 2024 att man genom att automatisera sina 210 distributionscenter och effektivisera leveransrutterna har reducerat leveranskostnaden per order med 40 procent på hemmamarknaden USA. Samtidigt har man ökat kundnöjdheten för sina leveranser.

Automationsgraden i samband med orderhantering har ökar med mer än 50 procent, vilket är en fördubbling av automatiseringen jämfört med samma period 2023. Bolagets satsningar på lagerautomation har intensifierats under senare år för att möta ökade kundkrav på snabb och korrekt leverans, reducera leveranskostnader och minimera behovet av att expandera sina manuella lager. Samtidigt som automationsgraden har ökat i lagerhanteringen så har även leveransrutterna effektiviserats och fyllnadsgraderna ökat med upp till 20 procent.

Bättre leveransservice

Walmart rapporterar även en ökad betalningsvilja för att få snabb leverans. Hela 30 procent av kunderna betalar en avgift för att få sin leverans inom en timme jämfört med inom tre timmar vilket är det normala leveranstidsfönstret. Viktigt att poängtera är dock att leveranserna till stor del består av dagligvaror. Trots ökad effektivitet med reducerade leveranskostnader har servicenivån bli bättre. Kundnöjdhetsmåttet NPS (Net Promotor Score) för Walmarts leveranser uppges ha nått rekordnivåer under det aktuella kvartalet. 

Gigantiskt leveransnätverk

Med 210 distributionscenter, 9 000 lastbilar och fler än 11 000 chaufförer är Walmarts distributionsverksamhet en av de största i världen. Bolaget har under åren gjort sig känt som en innovativ aktör vad gäller sin supply chain-utveckling, vilket till stor del handlar om att tillämpa effektivitetsdrivande teknik, utbilda personal, optimera processer och förändra i försörjningskedjan.

2,1 miljoner anställda
Sedan starten 1962 har Walmart öppnat tusentals butiker i USA och expanderat internationellt. Bolagets mission är att genom innovation skapa en sömlös upplevelse så att kunderna kan ”handla när som helst och var som helst online och i butiker”. Walmart driver i skrivande stund mer än 10 500 butiker och ett stort antal e-handelsplatser i 19 länder. Av bolagets 2,1 miljoner medarbetare arbetar närmare 1,6 miljoner på hemmamarknaden i USA.

Fler nyheter

Framtidens lagerarbetare lyfter mindre och får mer gjort

Många förknippar lagerarbete med tunga lyft och monotont arbete. Verkligheten ser dock helt annorlunda ut och företag som lyckas kombinera teknologi och kompetensförsörjning – och förmedla de nya möjligheterna de ger till rätt kandidater – kommer att stå starkast i konkurrensen.
Så inleds en krönika av Markus Schlotter, Managing Director Central Europe and Nordics på Exotec och Jakob Skødt Larsen, Product Owner Warehouse Automation på Bestseller.

Läs mer »

SCE no 5 ute nu! Planering och optimering i supply chain

Supply Chain Effect nr 5 2025 har temat Planering och optimering i supply chain. Denna gång bjuder vi bland annat på en exklusiv intervju med Hasit Thankey, Head of Enablement and Logistics, NATO HQ. Dessutom flera andra insiktsfulla texter om planering och optimering, hållbarhet, digitalisering och samarbete i supply chain.

Läs mer »