Weber väljer Unifaun TMS

Franska företaget Weber, som ingår i Saint Gobain koncernen, är en marknadsledande tillverkare av murbruk och cement med 200 tillverkningsenheter i 64 länder. Weber har fattat beslut om att implementera Unifaun TMS, vilket är ett led i bolagets strävan att digitalisera och standardisera sina logistikprocesser. Sedan tidigare har systerföretaget Gyproc – som även ingår i Saint Cobain koncernen – implementerat Unifauns TMS.

Vi implementerar Unifaun TMS för att effektivisera och standardisera våra operativa processer. Dessutom kommer vi få en spårbarhet och tillgång till data om alla våra sändningar i ett enda system, vilket är viktigt eftersom det ger oss en grund för ständiga förbättringar, säger Mathias Hansson, Supply Chain Manager på Weber.

Webers produkter är voluminösa och tunga vilket gör det nödvändigt med många specialtransporter. Med stöd av Unifaun TMS kommer alla sändningar från bolagets 10 egna produktionssiter i Sverige plus från ett tiotal underleverantörer att hanteras. I implementationen ingår även att göra nödvändiga integrationer med SAP.

Fler nyheter

Supply chain transformation eller gneta på som vanligt?  

”Att leverera en råvara eller produkt till en kund enligt utlovade förutsättningar låter som en relativt enkel uppgift. Men på en global spelplan med tusentals interagerande noder, hundratals produkter med varierande djup och innehåll i produktstrukturen, lagar och förordningar, störningar, politik och chefers personliga agenda, förstår man att komplexiteten i ett Supply Chain System (SCS) är stor.” Så börjar Roger Lindaus senaste krönika i SCE. Läs den här!

Läs mer »

Paketindex: Fler paket och mer från Kina

I slutet av februari släppte branschorganisationen Transportföretagen en ny upplaga av Paketindex som tillhandahåller statistik om leveranser inom e-handel i Sverige sett till volym, utveckling och trender. I Paketindex Kvartal 4 2024 syns det att antalet skickade paket från e-handel till konsument ökade med 5,4 procent jämfört med samma period förra året. Camilla Frisk, marknadsansvarig på Descartes, kommenterar här resultaten.  

Läs mer »