World Economic Forum bygger blockchain-lösning för supply chain

World Economic Forum (WEF) har tagit initiativ till en plattform för blockchain som lanseras som den första blockchain-baserade plattformen för företag som vill möte konsumenters krav för etiskt producerade och miljövänliga produkter. Med blockchain-tekniken kan data om produkters supply chain inklusive hållbarhet och miljöpåverkan hanteras med full transparens. Mot den bakgrunden meddelade World Economic Forum den 23 januari att man bygger en neutral platform där supply chain data från mängder av företag och andra blockchains visualiseras och görs tillgängliga för alla. Hittills har företag publicerat egna data eller förlitat sig på tjänsteföretag som bygger deras blockchain-lösningar. WEFs pilotprojekt samlar dock in data från mängder av källor och visualiserar detta på en helt neutral site.

” Nu förverkligas den transparenta försörjningskedjan,” säger Francisco Betti, chef för Platform for Shaping the Future of Advanced Manufacturing and Production, på World Economic Forum. Betti säger även att den nya plattformen – som inledningsvis lanseras som en pilot – fungerar i alla branscher och gör det möjligt att sammanställa och tolka blockchain data från mängder av leverantörer.

 

Fler nyheter

”Lagerpersonal vill ha mer AI, automation och andra stödjande tekniker”

En ny global studie från Zebra Technologies visar att oron bland lageranställda ökar – både vad gäller arbetsmiljö och möjligheten att möta verksamhetens mål. Allt fler upplever att de utför arbetsuppgifter som borde vara automatiserade, samtidigt som säkerheten brister på ett överbelastat lagergolv. Studien pekar på att intelligent automation, AI och mobila teknologier inte längre är framtidsvisioner, utan en direkt nödvändighet.

Läs mer »

Åtta av tio yngre e-handelskunder upplever leveransproblem enligt ny studie

Den globala leverantören av logistiklösningar, Descartes Systems Group, har just publicerat resultaten från sin fjärde årliga konsumentstudie av e-handelns hemleveranser. Studien visar att konsumenter i åldern 18-35 år är de som bidrar mest till tillväxten på en avtagande marknad. Samtidigt har de yngre konsumenterna mer negativa leveransupplevelser.

Läs mer »