Zebra förvärvar Fetch Robotics

Zebra Technologies fortsätter sin resa mot att vara en aktör som erbjuder allt mer avancerade automations- och digitala lösningar genom förvärvet av robotbolaget Fetch Robotics. Fetch utvecklar så kallade AMR:er, dvs. Autonoma Mobila Robotar, som används för att effektivisera och optimera plockning i bland annat lager- och produktionsanläggningar.

Enligt Zebra erbjuder Fetch marknadens bredaste utbud av AMR:er som sömlöst integreras med lager- och produktionssystem och utan att det behövs förändringar av anläggningar eller infrastruktur.

– Förvärvet av Fetch Robotics kommer att accelerera vår resa mot vår vision för Enterprise Asset Intelligence och tillväxten inom intelligent industriell automation genom att vi omfamnar nya arbetsprocesser som gör det möjligt för våra kunder att arbeta mer effektivt i allt mer automatiserade och data-drivna miljöer, säger Anders Gustafsson, CEO på Zebra Technologies.

Sedan tidigare äger Zebra 5 % av Fetch Robotics och erlägger nu 290 miljoner dollar (ca 3 miljarder kronor) för resterande 95 % av bolaget. Affären beräknas vara genomförd under tredje kvartalet 2021.

– Förvärvet innebär att vi ytterligare lever upp till vårt åtagande att optimera försörjningskedjan från tillverkning till konsumtion. Vi är glada över att välkomna Fetch Zebrafamiljen, avslutar Anders Gustafsson, som medverkar i en personlig intervju i det senaste numret av Supply Chain Effect.

Zebra Technologies Corp. leds sedan 2013 av svensken Anders Gustafsson. Bolagets aktier är noterade på Nasdaq USA.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »