Descartes förvärvar BoxTop Technologies

Descartes Systems Group, en global leverantör av mjukvaror för supply chain och logistik med flera kontor i Norden, har förvärvat BoxTop Technologies Limited. Boxtop erbjuder lösningar inom Shipment Management som hjälper logistikföretag att effektivt hantera sina frakter med hjälp av digitala lösningar.

– Vi har haft ett framgångsrikt samarbete med BoxTop under ett antal år och det här var nästa logiska steg i vårt partnerskap, säger Scott Sangster, General Manager Logistics Services Providers på Descartes, och fortsätter:

– BoxTop har en utmärkt lösning för små och medelstora leverantörer av logistiktjänster och vi ser en möjlighet att integrera den med fler lösningar på Descartes Global Logistics Network. Detta kommer att hjälpa oss att leverera mer värde till BoxTops kunder och expandera till fler länder i Europa.

BoxTop är baserat i Storbritannien och hjälper leverantörer av logistiktjänster att digitalisera sin verksamhet och ingå i en bredare logistikgemenskap för frakthantering. Leverantörer av logistiktjänster använder BoxTops plattform för en säker och effektiv transporthantering av varor från offert till ruttplanering, bokning och slutleverans. BoxTop är redan en befintlig partner till Descartes kunder som använder Descartes Global Logistics Network (GLN) för att få visibilitet i sina försändelser oberoende av transportsätt och för att göra elektroniska tulldeklarationer.

– Leverantörer av logistiktjänster kommer att fortsätta att spela en viktig roll för den globala ekonomin. I takt med att de fortsätter att digitalisera sin verksamhet vill vi se till att de har tillgång till en bredd av lösningar för att hantera livscykeln av försändelser på ett säkert och effektivt sätt, säger Edward J. Ryan, som är vd på Descartes.

Descartes förvärvade BoxTop för cirka 10,25 miljoner pund, vilket motsvarar 13 miljoner US-dollar eller cirka 135 miljoner SEK.

Nummer tre ute nu – Planering, visibilitet och flexibilitet

Missa inte senaste numret av Supply Chain Effect med tema: Planering, visibilitet och flexibilitet. Ett inspirerande, fullmatat och lärorikt nummer med följande innehåll:

  • Bonver Logistics satsning på felfri e-handelslogistik med intelligent videoanalys – intervju med My Westberg och Mats Borgegård.
  • Supply Chain Planning och hur det faktiskt går att förutse och agera på en närmast oändlig komplexitet – en krönika av Roger Lindau.
  • Hur Stadiums prisade RFID-lösning levererar hög saldokorrekthet till nytta för försäljning och lönsamhet – Med Johan Stenström, Peter Carlson, Mattias Lindström och Lotta Engström.
  • Modebranschen lagerautomatisering med sikte på maximal anpassningsförmåga i en volatil värld – intervju med TGWs Raffaele Destro.
  • Mjukvarusuccén Relex Solutions ambition att ”ödmjukt erövra världen” – intervju med Michael Gylling.
  • Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld av Jens Dremo och Robert Jansson.
  • Transport- och tulladministration i samma system – Elisabeth Westby, Michael Ekelund och Per Olafsen.
  • Samverkansbaserad prestationsstyrning, ett måste för fossilfria godstransporter – av Maria Björklund, Niklas Simm, Helena Forslund och Hana Hulthén.
  • Visibilitet – nyckeln till lyckad omnikanallogistik? – av Fredrik Eng Larsson och Olov Isaksson.
  • Och en ledare om att ”Plans are nothing – planning is everything” av Stefan Karlöf.

Prenumerera eller ladda ner tidningen som pdf

Paketindex: Den gränsöverskridande e-handeln har ökat med 46 procent

Transportföretagen har nyligen publicerat en ny upplaga av Paketindex som redovisar statistik om svenska e-handelsleveranser. Paketindex för kvartal 1 2024 visar att antalet skickade paket till konsumenter ökade med 9,5 procent jämfört med samma period förra året och gränsöverskridande flöden ökade med hela 46 procent.

– Vi ser en kraftig ökning av paket som beställs från utanför Sveriges gränser. Här gäller det för transport- och logistikföretagen att ta höjd för vad detta innebär när det gäller leveranstider, dokumentation och lagerhållning. I dessa oroliga tider är det också viktigt att ta hänsyn till omvärldsfaktorer som kan leda till materialbrist och brister i leveranskedjan, säger Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes i en kommentar till resultaten.

Enligt Paketindex kvartal 1 2024 skickades 48,2 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner i Sverige under årets första tre månader. Andelen paket som levererades till ett utlämningsställe ökade med 8,3 procent och andelen paket som levererades med hemleverans ökade med 6,7 procent.

– Paketindex för årets första kvartal bekräftar att svensk e-handel fortsätter att öka när det gäller antalet paket som skickas. En utveckling som gynnar transportnäringen och särskilt då logistikföretagen som kan hålla den leveranstid och det leveranssätt som utlovats till kund, säger Lars Persson.

Paketindex är framtaget av Transportföretagen i samarbete med HUI Research. Indexet baseras på data från DHL, UPS, Postnord, DB Schenker, Best, Airmee, Bring, Early Bird, ICA Paket samt uppskattningar om Instabox och Budbees volymer.

SCE # 3 2024

TEMA: PLANERING, VISIBILITET OCH FLEXIBILITET

  • Felfri e-handelslogistik till krävande konsumenter
  • Stadiums prisade RFID-lösning levererar
  • Supply Chain Planning – att förutse och agera på en oändlig komplexitet
  • Modebranschen automatiserar för maximal anpassningsförmåga
  • Samverkansbaserad prestationsstyrning, ett måste för fossilfria godstransporter
  • Visibilitet – nyckeln till lyckad omnikanallogistik?
  • Och mycket mer!

IMI Supply Chain Solutions och Shibuya ingår strategiskt partnerskap

IMI Supply Chain Solutions, som är specialiserade på mjukvarulösningar inom supply chain och logistik, har tillsammans med Shibuya ingått ett strategiskt samarbete kring driften av IMI Supply Chain Solutions svit av mjukvarulösningar.

– För ungefär ett år sedan började vi en ambitiös sökprocess efter en partner för det som rör driften av våra kundlösningar. Viktiga kriterier var att partnern var svensk, på grund av legala- och säkerhetsmässiga skäl, och varken för stor men heller inte för liten. Dessutom var det viktigt att hitta en partner som delar våra värderingar och företagskultur, säger Niklas Rönnbäck, vd för IMI Supply Chain Solutions.

Shibuya som ingår i Pulsen-koncernen är en hybrid-IT leverantör som erbjuder infrastrukturtjänster. Tjänsterna syftar till att åstadkomma en stabil IT-drift – oavsett om det är lokalt i bolagets egna datahallar i Sverige, i privata moln eller i publika lösningar – som gör verksamheter effektiva och lönsamma.

– I vår bransch gäller det att hela tiden vara innovativ och utvecklas. Det har vi gjort sedan 1964 och och IMI har funnits nästan lika länge. Det tror jag har format våra kulturer och skapat en förmåga till ständig förändring och anpassning till marknadens behov och krav, säger Christina Backman, vd för Shibuya.

Samarbetet innebär att IMI Supply Chain Solutions börjar leverera sina logistiksystem i molnet och samtidigt ökar stabiliteten och säkerheten i sin leverans.

– Vi hjälper IMI att leverera på en ny affärsmodell där vi levererar molntjänster, övervakning, infrastruktur, säkerhet support och service som en helhetstjänst. Här har vi gift ihop våra erbjudanden till en helhet som är ny för våra slutkunder, säger Christina.

Ett formellt avtal ingicks mellan partnerna i februari i år och redan nu driftas två större IMI-kunder hos Shibuya.

SE EN INTERVJU MED CHRISTINA BACKLUND OCH NIKLAS RÖNNBÄCK HÄR

Aditro Logistics förvärvar Cargo Support

Tredjepartslogistikern Aditro Logistics har slutfört förvärvet av förpackningsspecialisten Cargo Support Holding C.S.H. AB. Förvärvet stödjer Aditro Logistics ägare, finska Postis, strategiska mål och stärker Aditro Logistics tillväxtmöjligheter i Sverige.

I ett pressmeddelande uppger Aditro Logistics att förvärvet stärker bolagets tillväxt i Sverige och gör det möjligt att erbjuda ännu mer omfattande och skräddarsydda logistiktjänster till företagets kunder, särskilt inom industrisegmentet.

– Vi vill erbjuda våra kunder ett omfattande utbud av tjänster. Inom fulfilment är mervärdet av funktionella och högkvalitativa förpackningar högt. Cargo Supports kompetens inom förpackningsdesign och produktion, tillsammans med dess kompetenta personal, kommer att ge Aditro Logistics en stor möjlighet att växa ytterligare. Vårt mål är att erbjuda alla logistiktjänster som en one-stop-servicepartner. Nu kan våra kunder få effektiva, skräddarsydda och högkvalitativa förpackningslösningar som en integrerad del av vårt logistikerbjudande, säger Per Zandrén, vd för Aditro Logistics och ansvarig för Postis verksamhet i Sverige.

– Det är fantastiskt att få fortsätta vår historia som en del av Aditro Logistics. Vi får tillgång till resurser som gör att vi kan växa ytterligare. Genom att förena våra krafter kan vi skapa ännu bättre lösningar för våra kunder, oavsett om det handlar om specifika förpackningsprojekt eller kompletta inhouse-lösningar. Vårt DNA är flexibilitet och hög kundanpassning, och det känner jag igen även i Aditro Logistics. Jag ser det här som en perfekt matchning, säger Karl Lundberg, vd för Cargo Support AB.

Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra transaktionspriset. 

PMI: Återhämtning i både industrin och tjänstesektorn

PMI-total noterades i maj till 54,0 från uppreviderade 51,9 i april, vilket är den högsta nivån på över två år och nära indexets historiska genomsnitt (54,3).

– Majutfallet stärker bilden av en ljusare industrikonjunktur. Orderingången tar de största kliven men nyanställningar dröjer vilket tyder på en ökad produktivitet i industrin, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank. 

Fyra av fem delindex bidrog till uppgången i PMI-total, men det är alltjämt endast orderingång och produktion som är i tillväxtzonen (över 50-strecket). Orderingång svarade för det största positiva bidraget till uppgången i PMI-total följt av produktion, leveranstider och lagerinköp medan sysselsättning gav ett marginellt negativt bidrag. Industriföretagens produktionsplaner uppvisar en stigande trend och i maj ökade indexet till 60,4. Det är första gången på femton månader som indexet är över 60-nivån, där var tredje företag planerar att öka produktionen närmaste halvåret. 

– Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser steg i maj till 55,4 från 53,4 i april. Det innebär att pristrycket från leverantörsledet ökar igen där högre globala metallpriser och svag krona sannolikt kan ha bidragit till prisuppgången, säger Kennemar. 

Trevande tjänstesektor

Inköpschefsindex för privata tjänstesektorn (PMI–tjänster) noterades till 49,5 i maj från 48,0 i april och är andra månaden i rad utanför tillväxtzonen. Uppgången i maj kan ses som en rekyl efter det svaga utfallet i april. Index för affärsvolym svarade för det största positiva bidraget till ökningen i PMI-tjänster följt av orderingång medan sysselsättningen gav ett negativt bidrag. Prisökningstrycket i tjänstesektorn avtar. Index för rå- och insatsvarupriser föll i maj med 7,0 indexenheter till 54,2 jämfört med april, den lägsta nivån sedan juni 2023.

– En kombination av en trög tjänstekonjunktur och lägre prisökningsplaner från företagen bidrar sannolikt till det lägre pristrycket, vilket på sikt torde dämpa tjänsteinflationen säger Jörgen Kennemar.  

Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30. Undersökningen för PMI-tjänster gjordes under 13 – 28 maj.

DHL Express officiell logistikpartner till SOK

DHL Express blir officiell logistikpartner till Sveriges Olympiska Kommitté (SOK). Ett partnerskap som bygger på gemensamma värderingar och en strävan efter hållbarhet – och syftar till att stödja SOK inför kommande olympiska evenemang, uppger de båda parterna i ett pressmeddelande.

– Vi är stolta över att bli officiell logistikpartner till Sveriges Olympiska Kommitté, säger Peter Ervasalo, vd DHL Express Sverige, som erbjuder internationella kurir- och expressleveranser.

Både DHL Express och SOK delar en stark vilja att minimera sin miljöpåverkan och främja hållbara praxis. Som en del av samarbetet kommer DHL Express att arbeta tillsammans med SOK för att minska klimatavtrycket och främja miljövänliga lösningar inom logistikområdet.

– Vi delar gemensamma värderingar med SOK och är engagerade i att stödja deras vision och framgång. Med våra engagerade och kunniga medarbetare, vår pålitliga logistik och vår strävan efter hållbarhet kommer vi att säkerställa att SOK kan fokusera på att leverera enastående prestationer för Sverige på den internationella arenan, säger Peter Ervasalo.

DHL Express har erfarenhet av att leverera logistik vid tidskritiska evenemang. Som officiell logistikpartner kommer DHL Express att stödja SOK genom att erbjuda skräddarsydda logistiklösningar för att säkerställa att utrustning och material når destinationen i tid. DHL Express kommer att dra nytta av sin globala nätverkskapacitet och expertis för att möjliggöra smidiga och effektiva leveranser.

– Både förberedelserna och själva spelen är en övning i logistik på världsnivå. Därför känner vi oss väldigt trygga med att ha fått DHL som partner. Vi ser fram emot ett långt och hållbart samarbete, säger Åsa Edlund Jönsson, generalsekreterare på Sveriges Olympiska Kommitté.

Högtryck för Logistik & Transport – ”85 procent redan bokat”

Den 14-15 november är det dags igen för Nordens ledande logistik- och transportmässa och konferens att slå upp dörrarna. Och årets Logistik & Transport blir både större och mer fullmatad än i fjol. 

– Det är ett enormt stort intresse för årets evenemang. På mässan är redan 85 procent bokat trots att vi har ökat vår utställningsyta i år, säger Janne Nilsson, som är ansvarig för Logistik & Transport. 

Under åren har mötesplatsen blivit närmast en institution i branschen och attraherar allt fler utställare och besökare. 2023 var antalet utställare 117 vilket var en ökning med 13 jämfört med året innan. En ökning som väntas fortsätta även detta år. Detsamma gäller antalet besökare som uppgick till 4 248 förra året, vilket var en ökning med nio procent jämfört med 2022, och hela 87 procent av besökarna – eller 3 696 personer – var beslutsfattare. 

– De senaste tre åren har mässan och konferensen verkligen fått ett lyft, inte minst på den Öppna scenen där vi har ett fullspäckat program med ett riktigt tungt innehåll som attraherar en stor publik. Ett exempel är vår Nätverksfrukost om AI den 15 november som vänder sig till beslutsfattare och arrangeras och modereras av Supply Chain Effect, säger Janne och fortsätter:

– Konferensen har har de fyra huvudtemans Hela havet stormar, Redo för ett annat klimat?, Den nordiska logistikkartan samt Logistikens pris – jakten på lönsamhet. Och i år har vi dessutom utvecklat en ny, snygg och mer modern grafisk profil med nya färger och ett nytt bildspråk. Det här ska bli jättekul!

”Äntligen har det lossnat”

Företaget Sonat startades vid millennieskiftet och etablerades snabbt som Sveriges första och enda oberoende 4PL-aktör. En pionjär som under åren upplevt hur marknaden har utvecklats.

Kring år 2000 hade det etablerats 4PL-aktörer lite varstans i världen och det fanns en ökad efterfrågan på en mer professionell logistik och varuförsörjning som inte enbart bidrog till kostnadseffektivitet utan även till olika förmågor som ger kunden en ökad konkurrenskraft.

– Detta har förstärkts de allra senaste åren som en följd av pandemin och de globala leveransproblemen. Vikten av en väl fungerande, snabbfotad och kvalificerad logistik som ger konkurrenskraft har blivit uppenbar för både företagsledningar och för gemene man, säger Mattias Norin, som sedan några år är vd för Sonat.

Stadig tillväxt

Att marknaden har tagit fart under senare år avspeglas både i Sonats verksamhet och i den statistik som indikerar att 4PL-branschen växer med minst 5 procent per år.

– Äntligen har det lossnat. Under åren har vi överlag haft en bra utveckling, men vi har varit ganska ensamma här i Norden, vilket har gjort det svårare för marknaden att förstå vår position och värdeskapande. Fortfarande är marknaden för våra tjänster enormt stor, eftersom de allra flesta företag ännu inte tagit det strategiska beslutet att samarbeta med ett 4PL-bolag, säger Mattias och hoppas därför på ännu fler konkurrenter som hjälper till att driva den regionala marknadsutvecklingen.

Obundna

Ordet ”obundna” är i sammanhanget ingen liten detalj. I de sammanställningar som görs av världens största 4PL-företag återfinns i toppen de allra största och mest välkända transport- och logistikföretagen, det vill säga de stora 3PL-aktörerna. Men 4PL-bolag av Sonats typ – ibland kallade för integratörer – har till skillnad från de stora logistik- och transportjättarna inga egna fysiska logistikresurser.

– Vi erbjuder en hög kompetens och är obundna i förhållande till transportörer och lageroperatörer. Det är garantin för att vi alltid står på vår kunds sida, och det är inget som bara jag säger, vi vet att det är helt avgörande för våra kunder. I den dagliga styrningen och problemlösningen för kunders räkning använder vi all vår kunskap och erfarenhet för att säkerställa kvaliteten i de logistiktjänster som är bäst för vår kund, förklarar Mattias och konstaterar samtidigt att de stora, globala transport- och speditionsbolagen har varit duktiga på att marknadsföra sina 4PL-tjänster och få det att framstå som att deras tjänster på området är gratis.

– Att de erbjuder 4PL är inte helt trovärdigt, eftersom de i grunden lever på att sälja sina transport- och lagertjänster och därmed inte är obundna. De har dessutom inte den förmåga som krävs och framför allt ser vi att de sällan bidrar med den utveckling som är helt central för 4PL. De ska inte ägna sig åt fjärdepartslogistik och kontrolltorn, de ska erbjuda kostnadseffektiva och bra lager- och transporttjänster, säger Mattias med ett skratt.

Utvecklingspartner

Förmågan att utveckla sina kunders logistik och varuförsörjning är central för den typ av 4PL-tjänster som företag som Sonat, 4PLCS, 4FLOW, Accenture med flera erbjuder.

– En central förmåga menar vi är att både operera och ständigt förbättra och utveckla kundernas logistik. Det är liksom kärnan i det som vi gör i alla uppdrag. Sen finns det situationer där kunder vill att vi utvecklar en specifik, ny förmåga, kanske för att man växer snabbt eller ska gå in på någon ny marknad. I stället för att då rekrytera in personal och bygga en egen organisation tar man in oss för att snabbt och professionellt utveckla en logistikförmåga som kunden senare kan välja att ta över i egen regi. Här har vi flera goda referenser som har använt oss som en partner för detta.

Spetskompetens

För att lyckas leverera utveckling i kunduppdragen krävs det en hög samlad kompetens, och dessutom en relativt stabil personalstyrka. Den kompetens, de medarbetare, som jobbar i Sonat är något som Mattias är särskilt stolt över.

– Våra medarbetare består av en perfekt mix av erfarna logistikspecialister med en lång bakgrund som specialister och i olika ledande roller. Sen har vi fått in nytt blod i företaget som ger oss en extra energi, tillför nya perspektiv, ifrågasätter och stärker vårt affärserbjudande.

En handfull medarbetare har varit företaget troget ända sedan starten och många nya har alltså rekryterats under årens lopp. I Sonats renodlade konsultverksamhet, Sonat Consulting, finns ett stort antal mycket välmeriterade konsulter som tillför strategisk och taktisk kompetens i alla uppdrag. I outsourcingverksamheten, som har sin bas i Örebro, jobbar personer med stor erfarenhet av att hantera alla möjliga typer av logistikprocesser och se till att lärande överförs mellan olika kunder. Det kan handla om allt från att hantera en säsongsbunden, tidskritisk leverans av skogsplantor och mode till inboundflöden av kritiska komponenter till den tillverkande industrin.

– Att ha en spetskompetens inom logistik, supply chain och IT är det vi ytterst levererar och där vi ska vara starka. Som tur är har vi över tid lyckats behålla många oerhört duktiga medarbetare och just nu är marknaden god även för att nyrekrytera, säger Mattias.

Best-of-breed-strategi

Olika mjukvaror har alltid varit centralt i 4PL-branschen men har ökat i betydelse i takt med teknikutvecklingen. Typiska system som används är mjukvaror för order, transportadministration, visibilitet, ärendehantering och systemintegration.

– Vi har en tydlig best-of-breed-strategi där vi använder de mjukvaror som är bäst i varje given process och får mjukvarorna att fungera i samspel genom vår integrationsplattform, säger Mattias och betonar att riktigt vassa mjukvaror är en förutsättning för att vara effektiva och för att skapa mervärde genom att fånga och analysera dataströmmar.

– Det finns 4PL-aktörer som grundar sin verksamhet på en IT-plattform och levererar den som en molntjänst. För oss handlar IT-investeringarna dels om att säkerställa att vi har en hög effektivitet och automatiserar manuella processer, dels att vi kan fånga mer data och använda data för att skapa mervärde för kunderna. Men här går det snabbt så vi följer utvecklingen och är mycket aktiva vad gäller att undersöka nya möjligheter, inte minst vad gäller utvecklingen av AI och maskininlärning.

Tillverkning och handel i fokus

Sonat blev i begynnelsen omtalade för sina stora uppdrag för Apoteket och Svenska Retursystem. Numera är kundbasen betydligt bredare, men huvudområdena i verksamheten är de två segmenten tillverkning (manufacturing) och handel (commerce).

– Ett exempel inom tillverkning är hur vi tar ansvar för inbound-flöden av komponenter till produktion. Bland annat bistod vi medicinteknikbolaget Getinge med att säkerställa deras varuförsörjning av komponenter för tillverkning av ventilatorer under pandemin. Då ökade efterfrågan på ventilatorer med 600 procent samtidigt som bristen på komponenter var utbredd. Under samma period intensifierades e-handeln världen över, och Sonat har sedan länge stöttat såväl e-handlare som den traditionella butikshandeln med sina tjänster.

– Här finns flera exempel på kunder. En är norska modekoncernen Varner, som bland annat driver Dressmann, Cubus, Bik Bok och flera andra nordiska klädkedjor. För Varner är vi deras logistikstöd och kundtjänst för det snabbt växande e-handelsflödet, berättar Mattias och konstaterar avslutningsvis att det numera finns en mycket bättre förståelse på marknaden för hur 4PL fungerar och skapar värde.

– Nu är förståelsen för logistik som ett konkurrensmedel mycket mer utbredd. Man ser och förstår det värdeskapande som vi tillför och tittar inte enbart på priset för tjänsterna. Det här beror nog delvis på att våra speaking partners och kravställare nu ofta är verksamhetschefer, säljchefer och vd:ar som har ett bredare perspektiv på sin affär.