Supply Chain Effect önskar alla en härlig sommar! Under juli taktar vi ner en aning, men är tillbaka i full swing i augusti.
2025 Gartner Supply Chain Top 25 – svensk-brittiska AstraZeneca på plats fyra
Gartners årliga Supply Chain Top 25 – en välrenommerad ranking av världens bästa supply chains – belönar försörjningskedjor som främjar innovation, socialt- och klimatmässigt ansvarstagande och sätter kundvärde i fokus. I årets ranking hamnar AstraZeneca på fjärde plats efter Schneider Electric, Nvidia och Cisco Systems.
Fjärdeplaceringen baseras bland annat på att AstraZeneca har reducerat sina ledtider från utveckling till stabil produktion med 67 procent och sina ordercykeltider med 98 procent, som en följd av en ständig transformation av sina produktionsprocesser. Bolaget har även utmärkt sig genom att skapa en innovativ direkt-till-patient-lösning som förbättrar en decentraliserad klinisk prövningsprocess, och man driver så kallad vattenförvaltning (water management) i hela sin värdekedja, genom kvalificerad riskbedömning och problemlösning.
I årets upplaga av Gartner Supply Chain Top 25 framhålls agentinsk AI, dvs. en klass av artificiell intelligens som fokuserar på autonoma system som kan fatta beslut och utföra uppgifter utan mänsklig inblandning – vilket skapar förutsättningar för att autonomt anpassa sitt beslutsfattande och agerande i hela supply chain med hänsyn till ny information. .
Ett annat trendande område enligt Gartner är autonoma operationer, vilket syftar på när ett brett spektrum av aktiviteter använder funktioner som självövervakning, självreglering och kontinuerlig optimering, för att öka produktiviteten, förbättra säkerheten, säkerställa konsekvens i beslutsfattandet i supply chain. Ytterligare ett hett ämne som framhålls är nämnda vattenförvaltning. I takt med att vatten blir en allt mer kritisk komponent utvecklar högt rankade företag väldefinierade strategier för vattenförvaltning, exempelvis genom att integrera vattenhänsyn i strategiska beslut om lokalisering och supply chain design.

”Lagerpersonal vill ha mer AI, automation och andra stödjande tekniker”
En ny global studie från Zebra Technologies visar att oron bland lageranställda ökar – både vad gäller arbetsmiljö och möjligheten att möta verksamhetens mål. Allt fler upplever att de utför arbetsuppgifter som borde vara automatiserade, samtidigt som säkerheten brister på ett överbelastat lagergolv. Studien pekar på att intelligent automation, AI och mobila teknologier inte längre är framtidsvisioner, utan en direkt nödvändighet.
I sin nya rapport Elevating Every Move: The Formula for High-Performance Warehousing har Zebra Technologies samlat insikter från över 1 700 lagermedarbetare och beslutsfattare inom tillverkning, handel, transport och logistik. Slutsatserna är tydliga: gapet mellan dagens situation och morgondagens krav kräver en snabb och kraftfull teknisk omställning.
”Förändringen går för långsamt”
I takt med att e-handeln fortsätter att driva upp ordervolymerna och konsumenternas förväntningar på snabb leverans växer, krävs nya arbetssätt och tekniker i lager.
– Enligt analysföretaget Interact Analysis, som vi refererar till i rapporten, väntas den globala lagerytan växa från dagens cirka tre miljarder till närmare fyra miljarder kvadratmeter år 2030. Samtidigt beräknas arbetskraftskostnaderna öka med 7 procent per år. Allt det här skapar stora utmaningar, säger Mattias Lindström, nordisk chef för Zebra Technologies.
Med en ökad lageryta och stigande arbetskraftskostnader växer behovet av effektivisering. För att möta dessa utmaningar planerar 63 procent av lagerledarna att införa AI och Augmented Reality (AR) inom de kommande fem åren, och lika många planerar att öka sina investeringar i lagerautomation. Men enligt de anställda själva går förändringen för långsamt. Hela 85 procent av de tillfrågade lagerarbetarna i studien säger att de inte kommer uppnå sina mål om arbetsgivaren inte investerar i mer smart, stödjande teknik. 74 procent av respondenterna uppger att de lägger för mycket tid på manuella uppgifter som skulle kunna automatiseras, och 72 procent är oroade för säkerheten på lagergolvet, varav 70 procent specifikt oroar sig för skador.
Säkerhet, precision och personalbrist
Samtidigt är efterfrågan på lagerpersonal fortsatt hög. Nästan sju av tio uppger att det råder brist på kvalificerad personal, vilket i sin tur leder till ett hårt tryck på den befintliga personalen. För lagerchefer är svårigheten att leverera mot sina KPI:er en konkret utmaning. Exempelvis uppger 51 procent att det är svårt att klara utlovade fyllnadsgrader, och 47 procent har problem med att hålla en tillräcklig produktivitet i sitt orderplock.
AI och automation – en investering i säkerhet och effektivitet
Parallellt med dessa utmaningar växer förhoppningarna på vad tekniken kan bidra med. För lagerledare handlar AI och automation inte bara om effektivisering – det är även en investering i säkerhet, riskhantering och operativ synlighet. Bland beslutsfattarna förväntas AI-teknik ge störst effekt inom just områden som säkerhet, kvalitetskontroll och lagerstyrning. 79 procent av beslutsfattarna tror att AI kommer kunna förebygga olyckor genom att identifiera risker i förväg, och nästan lika många ser fördelar i hur AI kan upptäcka avvikelser i processer och förbättra lagerprognoser. Dessutom anser 84 procent av beslutsfattarna att förbättrad operativ synlighet leder till smartare och mer automatiserade beslut. Förutom effektivisering används tekniken även för att hantera personalbrist och förbättra medarbetarnas arbetsmiljö – där 88 procent av cheferna ser samarbetsrobotar (cobots), ergonomiska mobila enheter och kommunikationsappar som avgörande.
Teknik som både avlastar och engagerar
Att automation inte bara handlar om effektivitet utan också om arbetsmiljö blir allt tydligare. 82 procent av cheferna menar att automation av manuella processer minskar den fysiska belastningen och förebygger skador. Intressant nog säger 81 procent också att tekniken har en positiv effekt på arbetsmoralen och medarbetarnas engagemang – ett perspektiv som ofta glöms bort i dessa sammanhang.
Ökar arbetsplatsens attraktionskraft
En majoritet av de tillfrågade medarbetarna (88 %) anser att samarbetsrobotar/cobots, ergonomiska mobila enheter (88 %), kommunikationsappar (87 %) och digitala uppgiftshanteringsverktyg (91%) är avgörande för att lösa många av de problem de möter i sin vardag. Dessutom säger 93 procent att tillgången till tekniska hjälpmedel gör arbetsplatsen mer attraktiv, och 89 procent känner sig mer värderade av sin arbetsgivare när de får rätt verktyg att arbeta med.
–Trots att många logistik- och lagerchefer har ambitiösa planer för digitalisering och automation, ser vi i enkäten att dem som jobbar på golvet vill ha mer tekniska hjälpmedel. I en tid där både säkerhet, effektivitet och personalförsörjning är av högsta prioritet måste investeringarna omsättas i praktisk förändring, konstaterar Mattias.

—
Intervju och text Marika Karlöf
Åtta av tio yngre e-handelskunder upplever leveransproblem enligt ny studie
Den globala leverantören av logistiklösningar, Descartes Systems Group, har just publicerat resultaten från sin fjärde årliga konsumentstudie av e-handelns hemleveranser. Studien visar att konsumenter i åldern 18-35 år är de som bidrar mest till tillväxten på en avtagande marknad. Samtidigt har de yngre konsumenterna mer negativa leveransupplevelser.
Samtidigt som 18 procent av alla tillfrågade konsumenter minskade sina inköp under de senaste tolv månaderna, ökade 43 procent av konsumenterna under 35 år sina inköp jämfört med föregående år – att jämföra med endast 32 procent av konsumenterna över 65 år (se figuren).

Dessutom gjorde 44 procent av de under 35 år inköp på nätet minst varannan vecka i år – en betydande ökning jämfört med förra årets 33 procent. För den yngre demografiska gruppen är dock missnöjet med hemleveranser fortsatt stort, hela 79 procent uppger att de har upplevt leveransproblem jämfört med 66 procent av samtliga tillfrågade konsumenter. För varje leveransproblem som beskrivs i undersökningen rapporterade dessutom personer under 35 år en högre andel negativa erfarenheter än respondenterna i stort. Omvänt rapporterade personer över 65 år en lägre andel negativa upplevelser än samtliga respondenter. Den yngre demografin är inte bara den grupp som driver tillväxten inom onlineköp, den verkar också vara den grupp som har högst förväntningar på positiva leveransupplevelser.
– Negativa leveransupplevelser är fortfarande ett stort bekymmer för både detaljhandeln och deras leveranspartners, särskilt med tanke på att e-handelns tillväxt har stabiliserats efter pandemin, säger Mavi Silveira, SVP Global Marketing på Descartes, och fortsätter:
– Trots vissa förbättringar inom hemleveranser de senaste åren, når servicenivån ännu inte upp till de höga förväntningar som dagens konsumenter har, särskilt inte bland yngre kunder under 35 år. Dåligt upplevda leveranser riskerar att minska kundens lojalitet och det långsiktiga värdet för denna viktiga målgrupp.
Descartes och SAPIO Research intervjuade 8.000 konsumenter i Europa och Nordamerika om deras köpbeteende inom e-handel under de tre första månaderna 2025. Målet var att få en heltäckande bild av läget för e-handel och hemleveranser genom att till exempel förstå orsakerna till ökningar eller minskningar av e-handelsköp, de olika typerna av varor som köps, inköpsfrekvens, leveranspreferenser, leveransupplevelser och hur dåliga leveranser påverkar återförsäljare och deras transportörer. Studien ser också på hur konsumenternas beteenden och uppfattningar varierar mellan olika demografiska grupper.
OneMed väljer TGW LOgistics för sin lagerautomation
TGW Logistics levererar automationslösning till medicinteknikspecialisten OneMeds nya centrallager i Göteborg – ett projekt som förväntas stå klart under hösten 2026. Automationen beskrivs som högpresterande och som en grund för att säkerställa pålitliga och snabba leveranser av medicinskt material och utrustning till hälso- och sjukvården.
OneMed, som är en del av Asker Healthcare Group, anlitar TGW Logistics för automationen till sitt nya centrallagret i Göteborg, ett system som består av, bland annat, gods-till-person plock och ett 24 meter högt skyttellager med över 80 000 lagerplatser. Plocket sker vid ergonomiska PickCenter plockstationer medan sterila produkter plockas i ett så kallat clean room – som ställer speciella krav på automationslösningen. Systemets olika delar knyts samman av bansystemet KingDrive och TGWs egen programvara WERX tar hand om planering, kontroll och övervakning av samtliga processer. Ett annat intressant inslag i automationen är ett exempel på den senaste teknologin inom maskininlärning; den intelligenta plockroboten RovoFlex. Roboten växlar sömlöst mellan manuellt och automatiserat läge och bygger på kontinuerlig inlärning. Dessutom minimerar intelligenta plockprocesser antalet kartonger som behövs för transport och minskar avfallet.
– Vi är exalterade över att få arbeta tillsammans med OneMed. Våra företag delar samma syn på värdeskapande samarbete, vilket ger oss en stabil grund att bygga vidare på. Medicinteknik branschen har alla förutsättningar för tillväxt och vi är hoppfulla om att få implementera fler projekt tillsammans med Asker Group i framtiden, säger Bart Van Eycken, Director of Sales på TGW Logistics Customer Unit North Europe.
—
OneMed är en av de ledande leverantörerna av medicinskt material och utrustning i Sverige och erbjuder cirka 30 000 produkter – allt ifrån labbutrustning till bandage och arbetskläder för kirurger. Bolaget har ca 400 anställda och år 2023 uppgick omsättningen till 3,7 Mdr SEK. TGW Logistics är en av de ledande internationella leverantörerna av automatiserade materialhanteringssystem. Verksamheten omsätter över 10 miljarder kronor och sysselsätter cirka 4 500 medarbetare.
Geek+ levererar 165 ”hylla-till-person-robotar” till 3PL-bolag
Geek+, en global specialist mobil robotik och intelligent automation, har valts som leverantör av 165 shelf-to-person-robotar till Yusen Logistics distributionscenter på 1,2 miljoner kvadratmeter i Northampton, Storbritannien. Lösningen är utformad för att hantera såväl B2B- som B2C-flöden för både kylda och rumstempererade artiklar.
– Detta projekt visar på kraften i flexibel automatisering, där vårt Shelf-to-Person-system möjliggör en skalbar tillväxt utan avbrott. Vi är stolta över att stödja Yusen Logistics i deras första automatiseringsprojekt av detta slag i Storbritannien men även i Europa-regionen, säger Simon Houghton, försäljningschef UK och Irland på Geek+.
Den skalbara lösningen kommer att införas i två olika faser för att säkerställa kontinuitet under hela implementeringen. För Yusen Logistics ligger implementeringen i linje med en bredare digitaliseringsstrategi som syftar till att öka effektiviteten och responsen i hela verksamheten. Goods-to-Person-robotar skapar förutsättningar för en snabb avkastning på investeringen, minskat arbetskraftsberoende och hög säkerhetsstandard.
– Genom att integrera Geek+:s robotar kommer vi att kunna förbättra vår noggrannhet, flexibilitet och genomströmning. Systemet ger oss flexibiliteten att skala i takt med våra kunders föränderliga behov samtidigt som vi får en bra kundupplevelse. säger Ben Bird, chef för affärsutveckling och lösningsdesign på Yusen Logistics – ett bolag med verksamhet i 46 länder och på 680 lagersiter.
Implementeringen kommer att levereras som en del av ett bredare lagerautomatiseringsprojekt som leds av automationsexperten Logistex, vilket säkerställer sömlös integration med Yusens infrastruktur och affärsprocesser.
– Det är ett nöje att arbeta med Yusen och Geek+ på ett så framåtblickande projekt. Tillsammans ser vi fram emot att leverera en framtidsklar lösning med omedelbara resultat, säger Justin Saw, affärsutvecklingschef på Logistex.
Geekplus är en global ledare inom mobil robotteknik som utvecklar innovativa robotlösningar för orderhantering. Mer än 770 globala företag använder bolagets lösningar.
SCE #3 2025
TEMA: Det digitaliserade, datadrivna lagret
- Industrialiseringen av lagret, av Stefan Karlöf.
- Miljardsatsning på logistikautomation – Intervju med Ahlsells logistikdirektör Daniel Johansson och KNAPPs vd Mikael Holmqvist.
- Lagerpersonal vill ha mer AI, automation och andra stödjande tekniker – intervju med Zebra´s nordiska chef Mattias Lindström.
- Framtidens fryslager byggt på teknik, kompetens och gemensamma värderingar – intervju med ICAs Emma Lindström och David Hibbett, CEO TGW Northern Europe.
- Människan i centrum i det datadrivna lagret | Intervju med Giulia Colombi, CEO Swisslog EMEA.
- ”Korrekta data en förutsättning för lagerautomation” | Intervju med Morten Badsberg, Langebæk.
- Från Gnosjöanda till datadriven lagerlogistik, av Henrik Berglund, SAP.
- SSI Schäfer växlar upp i Norden | Intervju med Malin Schäfer, vd för SSI Schäfer i Norden.
- Framgångsrik användning av AGV-system = integrationen av teknik, människa och arbetsorganisation | Av Nils Thylén.
- ”Connectivity” – möjliggörare för en mer produktiv och säker internlogistik – Av Viktor Brandon Leek, Pär Forsell och Lotta Johansson.
- Strategiskt AI-partnerskap för smartare lagerhantering – Intervju med CQMs Monique van den Broek och Pär Wetterlöf, IMI.
Apotea öppnar sitt nya helautomatiserade lager, levererat av SSI Schäfer
Sveriges största nätapotek, Apotea, har idag öppnat ett nytt högautomatiserat lager i Varberg. Det är ett toppmodernt logistikcenter på 30 000 m² med en fullt integrerad automationslösning från SSI Schäfer. Efter en projektleverans som enligt uppgift har varit framgångsrik, står nu anläggningen redo att tas i drift.
Det nya lagret är byggt för att möta Apoteas växande behov av skalbarhet, hållbarhet och snabbare leveranser till södra och västra Sverige. Anläggningen kan hantera över 30 000 unika artikelnummer och fler än 50 000 ordrar och över 150 000 orderrader per dag. Systemet är skalbart och kan utökas till att hantera upp till 70 000 ordrar dagligen i takt med en ökande efterfrågan.
– Det nya lagret huserar en perfekt automationslösning som vi tagit fram tillsammans med SSI Schäfer. Det gör oss ännu mer effektiva och rustade för fortsatt tillväxt. Sen är det extra roligt att kunna vässa vår tjänst och erbjuda snabbare leveranser till våra kunder boende i södra Sverige, säger Pär Svärdson, vd på Apotea.
Det helintegrerade systemet innebär att Apotea kan hantera hela orderflödet automatiskt – från inleverans till utleverans med hög precision och effektivitet.
– Vi är stolta över att återigen få vara en del av Apoteas automationssatsning, där vi som helhetsleverantör står för en fullt automatiserad lagerlösning som kan växa i takt med Apoteas framtida behov. Med utgångspunkt i vårt framgångsrika projekt i Morgongåva kommer det nya logistikcentret att vara högautomatiserat från start, med ett flöde där 100 procent av beställningarna hanteras helt automatiskt. Vi ser fram emot att fortsätta vårt nära samarbete och tillsammans driva innovation inom logistik, säger Jenny Heinze, Head of Sales Nordic på SSI Schäfer.
Automationslösningen inkluderar bland annat; SSI Cuby-skyttelsystem med 174 skyttlar och cirka 87 000 lagerplatser, ett automatiserat smådelslager med cirka 45 000 lagerplatser och anslutna A-Frames (över 2 800 produktkanaler), ett A-Frame-system för snabb orderhantering även vid hög belastning samt integrerade plockrobotar för snabb och exakt orderhantering. För att styra och övervaka lösningen har programvaran WAMAS Warehouse Control System (WCS) installerats.
Installationen av Apoteas nya lagerlösning påbörjades under tredje kvartalet 2024 och driftsättning genomförs i samband med den aktuella invigningen.
Rexel först in i Panattonis logistikpark i Mölnlycke
Logistikfastighetsbolaget Panattoni har tecknat hyresavtal med Rexel som blir den första hyresgästen att flytta in när Panattoni Park Mölnlycke står klar sommaren 2026. Fastigheten ligger i närhet till Göteborgs stadskärna, Landvetter flygplats och Göteborgs Hamn.
Rexel, som är en världens största distributörer av elmaterial, kommer att disponera moderna och hållbara lokalytor på totalt 21 000 m², i en fastighet som totalt är 43 000 m² stor.
– Vi är mycket glada över att välkomna Rexel till vår logistikfastighet i Mölnlycke, som byggs med en hög hållbarhetsprofil. Denna fastighet representerar vårt engagemang för att skapa långsiktigt hållbara och attraktiva lösningar för framtidens logistik. Vi ser fram emot att utveckla denna plats tillsammans med våra partners och säkerställa att den uppfyller de högsta standarderna för hållbarhet och effektivitet, säger Fredrik Jagersjö Rosell, Managing Director på Panattoni Sverige.
Fastigheten utvecklas med ambitionen att certifieras enligt BREEAM Outstanding – en av de högsta miljöcertifieringarna på marknaden. Med den certifieringen får hyresgästerna lägre driftskostnader, solcellsförsedda tak, genomtänkta materialval med fokus på återbruk samt en estetiskt tilltalande fasad som harmoniserar med omgivningen.
– Vi ser mycket fram emot att flytta in i en framtidssäkrad fastighet. Att anläggningen kommer att vara certifierad i enlighet med de högsta nivåerna i miljöcertifieringsprogrammet BREEAM är oerhört viktigt för oss – det är helt i linje med vårt hållbarhetsarbete, säger Peter Sedin, Logistikdirektör på Rexel.
Panattonis logistikpark kommer att erbjuda flexibla och anpassningsbara ytor, med dubbla lastgårdar både i norr och söder samt ett entresolplan som rymmer kontor och personalutrymmen. Fastigheten är designad för att möta framtidens logistikkrav och kan anpassas för mellan en och sex hyresgäster. Här ingår smarta materialval och energieffektiva lösningar som bidrar till både miljövänlig drift och minskade kostnader. Inflyttning är planerad till sommaren 2026.
Speed Group investerar i en omfattande automationslösning från Element Logic
3PL-företaget Speed Logistics lageranläggning i Borås ska automatiseras i samarbete med Element Logic. Hela flödet, från godsmottagning till utleverans, ska automatiseras och optimeras för att möte framtida tillväxt och fler kunder.
– För oss handlar den här satsningen om att framtidssäkra vår logistik för såväl befintliga som nya kunder. Vi behöver en lösning som kan växa med oss, och samtidigt hålla högsta effektivitet redan från dag ett, säger Erik Irwing, Business Area Manager på Speed Logistics.
Kärnan i automationslösningen är en AutoStore med 16 robotar som ska hantera artiklar som får plats i standardiserade bins/lådori en grid med en lagringskapacitet på 60 500 platser. AutoStore-lösningen används både för lagring och för att hantera order som skickas direkt i kartong.
För större kartonger installeras en Quadron Shuttle av Addverb Technologies, en samarbetspartner till Element Logic. Skyttellösningen har 11 600 dynamiska lagerplatser och 16 skyttlar. Skytteln har kapacitet att hantera 385 kartonger/timme och har dubbeldjup lagring. Precis som för en AutoStore går det snabbt och enkelt att skala upp kapaciteten genom att tillföra ytterligare skyttlar. Ett sammanhängande conveyorsystem, som levereras i samarbete med SGA Conveyor System, kopplar ihop anläggningens olika zoner.
– Det här är en av de mest avancerade lösningarna vi har levererat i Sverige. Vi automatiserar nästan varje steg och bygger en plattform som kan skalas för både Speed och deras kunder, säger Anders Bohlin, Sales Director på Element Logic Sweden.
Hela lösningen styrs av Element Logics mjukvaruplattform – med eManager, eController och eHub – som synkroniserar och kontrollerar lösningens olika delar.
– Vi har haft ett nära och lösningsfokuserat samarbete med Element Logic under lång tid. Det här är en naturlig nästa fas där vi tillsammans tar ett stort steg mot ett ännu smartare och mer framtidssäkrat lager, säger Hans Sahlin, vd på Speed Group.
– Vi ser en växande efterfrågan på kompletta och flexibla lösningar som kopplar samman fler delar av logistikkedjan. Det här projektet visar tydligt hur automation inte bara handlar om snabbare plock, utan om att optimera hela flödet, säger Benny Thögersen, vd på Element Logic Sweden.
Installationerna påbörjas i juli 2025 och lösningen planeras att startas upp i januari 2026.