Positivt trendbrott i e-handeln

I dagarna släppte Svensk Handel den senaste upplagan av Svensk e-handelsindikator (mars 2024). Rapporten visar att den svenska e-handeln växer under årets första kvartal, vilket inte har hänt de senaste två åren.

– Det är positivt att se att svensk e-handel nu når ett trendbrott när det gäller omsättningstillväxt. Förhoppningsvis är det en trend som kommer hålla i sig. Samtidigt ser vi att summan per kund minskar vilket indikerar att det rör sig om fler paket som behöver transporteras från leverantör till kund. En utveckling som transportnäringen behöver vara lyhörd till för att kunna möta behovet framöver, säger Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes.

E-handelsindikatorn för första kvartalet 2024 visar att omsättningen i e-handeln ökar med 11 procent, vilket är det starkaste resultatet sedan Q1 2021.

– Andelen konsumenter som e-handlar från företag utanför Sveriges gränser ökar enligt den senaste indikatorn. Snittet för första kvartalet i år är 18 procent, jämfört med 15 procent 2023. I en skakig omvärld är det av största vikt att företag har kontroll på att tulldokumentationen följer varje lands gällande regler för att undvika försenade leveranser. Även handelskontakter eller länder som är under sanktion kan leda till oförutsägbara avbrott i leveranskedjan, säger Lars Persson.

Svensk Handels e-handelsindikator genomförs i samarbete med Novus och kartlägger löpande konsumenters e-handelskonsumtion i Sverige. Datainsamlingen sker första veckan varje månad och mäter e-handel av fysiska varor.

Descartes hjälper kunder över hela världen genom lösningar som ger dem tillgång till de beslutsstöd – inom strategisk ruttoptimering, transportoptimering och tullhantering – som krävs för full visibilitet och automatisering genom leveranskedjan. Descartes lösningar används för planering, spårning och uppföljning av leveranser, men också för att hantera och följa upp på transportörsavtal, tjänstekvalité och transportfakturor.

SCE #2 2024

TEMA: VÄRDESKAPANDE LOGISTIK MED AI & ML

  • Så kan AI/ML skapa värde i supply chain
  • Kan AI låsa upp arbetets bojor?
  • Intervju med Per Öhagen, vd och koncernchef, Nefab Group
  • Stadigt växande marknad för fjärdepartslogistik, med Daniel Ljungberg och Jörgen Larsson
  • 4PL – ”Äntligen har det lossnat”, med Mattias Norin
  • Ökad acceptans och förståelse för AI, med Peter Henriksson
  • Så kan leveransfel minimeras med RFID, med Alexander Dellborg
  • Nu händer det på riktigt, AI skapar värde i lagret med Benny Thögersen
  • Dekarbonisering av transporter med AI, med Talia Baxmann och Oliver Ritzmann
  • Med mera …

DHL Express rankas högt som arbetsplats

DHL Express uppger i ett pressmeddelande att företaget återigen har rankats högt i Great Place to Works (GPTWs) årliga rankning av certifierade företag, vilket är ett erkännande av en attraktiv arbetsplats där medarbetarna trivs och känner sig engagerade.

– Att rankas högt av Great Place to Work är ett bevis på vårt engagemang för att skapa en säker och positiv arbetsmiljö där våra medarbetare mår bra och kan utvecklas. Vi är särskilt stolta över vårt framgångsrika upplägg med medarbetarbonus, ett sätt att belöna våra medarbetare för deras engagemang och prestationer. Vi är övertygade om att denna modell stärker vårt team och bidrar till vår fortsatta framgång som ledande företag inom branschen, säger Lisa Göthberg, HR Director på DHL Express Sverige.

Medarbetarbonusen på DHL Express ger flera fördelar för både medarbetarna och företaget som helhet. Genom att belöna prestationer och framgångar skapas en kultur av motivation och engagemang bland medarbetarna samt skapar en starkare laganda.

– Våra medarbetare är hjärtat och själen i vårt företag. Utan deras engagemang och insatser skulle vi inte vara där vi är idag. Jag vill rikta ett stort tack till var och en för att ni bidrar till vår framgång och för att ni gör DHL Express till en fantastisk arbetsplats, säger Peter Ervasalo, vd, DHL Express Sverige.

Ny byggs Panattoni Landvetter

Amerikanska fastighetsutvecklaren Panattoni uppför ytterligare en logistikfastighet i Sverige. Den här gången gäller det ”Panattoni Landvetter” – en citynära logistik- och industrifastighet i anslutning till riksväg 40 och i närhet till Göteborg Landvetter Flygplats och Göteborgs Hamn.

I onsdags sattes spaden i marken för att markera starten för byggnationen på brownfield-projektet Panattoni Park Landvetter. Panattoni kommer att ersätta den befintliga byggnaden och uppföra en ny modern och hållbarhetscertifierad logistikfastighet. Fastigheten uppges ha en hög hållbarhetsstandard och certifieras enligt BREEAM Excellent. Det innebär bland annat att taket är förberett för solpaneler och att parkeringsplatser, laddstationer och uteplatser anpassas efter hyresgästernas behov. Det lokala entreprenadbolaget MVB Väst är kontrakterade att bygga en anläggning på totalt 14 300 kvadratmeter inklusive entresolplan och konceptkontor, med beräknad inflyttning är under första kvartalet 2025.

– Detta är vårt första projekt i Göteborgsregionen och vårt första brownfield-projekt i Sverige. Att få utveckla en redan bebyggd fastighet i dåligt skick till en mer hållbar och modern anläggning känns extra kul. Vi har redan ett stort intresse från hyresgäster tack vare ett optimalt läge längs riksväg 40 och vi har redan ett flertal dialoger med potentiella kunder, säger Fredrik Jagersjö Rosell, Managing Director på Panattoni Sverige.

Panattoni har sedan sitt inträde på den svenska marknaden haft ambitiösa målsättningar om att bli marknadsledande på antalet utvecklade kvadratmeter. Bolaget har nyligen färdigställt sitt första projekt i Enköping och ytterligare två projekt står klara i sommar i Rosersberg och Strängnäs. Flera nya projekt är också på gång, både i Sverige och i Danmark där Panattoni etablerade sig under 2023.

– Vi är glada över förtroendet att få fortsätta utveckla attraktiva logistikanläggningar tillsammans med Panattoni. Vi har ett väldigt bra och givande samarbete där vi har stor samsyn på projektets hållbarhetsmål, vilket bäddar för att detta kommer att bli en riktigt fin anläggning, säger Henrik Ljungdahl, VD MVB Väst.

Panattoni Europe är den europeiska delen av Panattoni Development Company, Inc, som grundades 1986 i Kalifornien, USA, av Carl Panattoni och är ett av de största privatägda, fullservicebolagen för fastighetsutveckling i världen. Under de efterföljande åren har företaget expanderat, först i USA och Kanada, sedan i Storbritannien, runtom i Europa och nu även i Indien.

Loadhog lanserar ny innovativ plastback anpassad för lagerautomation 

Den ledande förpackningstillverkaren Loadhog lanserar Autotote 64, en behållare utformad specifikt för att möta de utmaningar och krav som ställs i automatiserade lager- och logistikanläggningar. 

Den patenterade Autotote 64 har utvecklats för att möta den ökade automatiseringen i lager och distribution – inte minst den snabba ökningen av autonoma mobila robotar (AMRs). 

– Vi började utveckla produkter för automatiserade system redan 2021, och lanserade under 2022 Autotote 6545, vilket var den första plastbacken som anpassades för automation”, säger Martin Baker, Senior Design Engineer på Loadhog. 

Designad för automation 

Martin Baker framhåller att Autotote 64 har konstruerats för att fungera smidigt och tyst i automatiserade system samtidigt som den är både stark och hållbar. 

– Efter att ha levererat fler än 350 000 Autototes till europeiska företag i många olika branscher har vi använt all vår erfarenhet och kunskap för att utveckla en ny standardback, konstruerad speciellt för att användas tillsammans med AMRs, bansystem, skyttel-system och ASRS-lösningar. 

Unik basdesign 

Den ny plastbacken är gjuten i ett stycke, i stället för att svetsas i fogarna, vilket gör den helt slät, lättare och dessutom billigare att tillverka. 

– Autotote 64 har ett fasat, utskjutande stöd som ökar stabiliteten och säkrar en mjukare och tystare övergång mellan olika sammankopplade bansystem. Plastbacken har även försetts med diagonala räfflor på undersidan, vilket förbättrar både lådans grepp och snabbhet samtidigt som bansystemen skonas, vilket reducerar våra kunders underhållskostnader. Backen har även försetts med förstärkningar på särskilt utsatta ställen för att optimera användningen i automatiserade skyttelsystem, förklarar Martin. 

Hållbar lösning i den cirkulära ekonomin

I linje med Loadhogs ambition att uppnå nettonollutsläpp senast 2030, tillverkas Autotote 64 i återvunnet material, vilket också är en förutsättning för att slippa betala den plastskatt som har införts i Storbritannien.

– Trots att backen tillverkas i 100 procent återvunnet material så uppnås en utmärkt ljudprestanda och styvhet, och den klimatmässiga hållbarheten förbättras ytterligare av att lådans väggar endast är 2,3 millimeter tjocka. Det gör att det går åt en mindre mängd material i tillverkningen och att lådans vikt blir lägre, utan att det påverkar produktens styrka och hållbarhet negativt, berättar Martin. 

Ny fabrik i Frankrike 

Inom kort startar bygget av Loadhogs nya produktionsanläggning i Obernai, 16 kilometer sydväst om Strasbourg. När anläggningen öppnas 2025 kommer den säkra kortare ledtider för bolagets europeiska kunder och samtidigt ge ett minskat klimatavtryck. Som en följd av den snabba ökningen av lagerautomation kommer Autotote 64 vara den första produkten som tillverkas i den nya anläggningen. 

Om Autotote 64 

Med en yta på 600 x 400 mm finns Autotote 64 tillgänglig i två höjder, 270 mm och 320 mm. Plastbacken är lämplig för laster upp till 50 kg och temperaturer från -20 till +40˚C. Förutom fördelarna med dess räfflade botten har backen ihåliga hörn, vilket gör den stöttålig, samtidigt som smidig transport runt hörn underlättas. Den nya backen har också förskjutna avloppshål, utformade enligt FM Globals datablad 8-34. 

Mångsidighet

Autotote 64 kan levereras med stängda eller öppna handtag som ergonomisk hantering. Lådorna kan märkas med ingjuten etikettering på tio olika ställen. Avdelare kan användas – på bredden, längden eller halvbredden för vilket ger upp till 8 sektioner – vilket gör det möjligt att maximera antalet SKUs i varje behållare. Avdelarna kan enkelt tas bort och har inte de sköra sammankopplade skåror som andra lådors avdelare ofta har. Autotote 64 kan brandas med tryck eller prägling, och kan tillverkas i en mängd olika färger, utöver den standardgrå. Mer information om Loadhog och Autotote 64

PostNord TPL utvidgar samarbetet med Consafe Logistics

Nordens största 3PL-aktör, PostNord TPL, har utökat sin verksamhet med ett nytt automatiserat lager i Stigamo, Jönköping. Det nya lagret opereras med lagerhanteringssystemet Astro WMS från Consafe Logistics, vilket innebär att de båda företagens partnerskap utvidgas ytterligare.

– Som Nordens marknadsledande leverantör av logistiklösningar investerar vi i framtiden, anpassar våra kundlösningar och driver vår marknad framåt. Vi har stort förtroende för Consafe Logistics och är stolta över att förlänga vårt partnerskap, säger Sylvia Sundell, Regionchef på PostNord TPL.

PostNord TPL har höga ambitioner och mål när det gäller effektivitet, säkerhet och inte minst hållbarhet, där en mängd olika åtgärder görs för att minska klimatpåverkan. Hållbarhet är ett nyckelområde i samarbetet där Consafe Logistics WMS bidrar till en minskad resursanvändning, bland annat genom att förbättra fyllnadsgrader och optimera plock. För närvarande testar PostNord TPL även en AI-baserad modul för optimering av godsförflyttningar med målet att minimera onödig truckkörning och minska trafikstockningar i lagret.

– 3PL-branschen efterfrågar lagerlösningar och avancerad, integrerad teknik som ger både den flexibilitet och skalbarhet som krävs för att möta sina kunders varierade krav. Vi vill möta dessa behov och bidra till att förbättra PostNord TPLs lönsamhet genom ett WMS som är best-of-breed, och baseras på 40 års expertis inom logistik och automation, säger Maria Rang, vd för Consafe Logistics AB.

PMI visar på tydlig vändning i konjunkturen – åter i tillväxtzonen

Den väl etablerade konjunkturindikatorn PMI-total (Purchasing Managers Index, inköpschefsindex) noterades i mars till 50,0 från 49,2 i februari, vilket är den högsta nivån sedan juli 2022 och innebär att indikatorn åter är i tillväxtzonen. Glädjande är att orderingången fortsätter att förbättras samtidigt som produktionsplanerna blivit mer expansiva, konstaterar Swedbank i sin analys.

Detta stärker bilden av en ljusare svensk industrikonjunktur, även om det går fortsatt trögt i flera av Sveriges viktigaste exportmarknader med Tyskland i spetsen, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank. 

Index för produktion svarade för det största positiva bidraget till uppgången i PMI-total följt av orderingång och sysselsättning medan leveranstider och lagerinköp gav ett negativt bidrag.  Industriföretagens inköpschefer har blivit mer optimistiska i sina affärsplaner. Index för produktionsplaner steg till 59,3 i mars. Det är den högsta nivån sedan februari 2023 men under indexets historiska genomsnitt (63,5).Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser sjönk i mars till 45,9 från 47,0 i februari.

– Pristrycket i industrin är fortsatt avtagande, vilket torde vara positiva nyheter för Riksbanken, konstaterar Kennemar.

Webinar 25 april: Strategisk lagerautomation

Den 25 april kl 9.00 bjuder Swisslog och Supply Chain Effect in till ett webinar med rubriken Strategisk lagerautomation. Under 45 minuter fördjupas ämnet av Jonas Ahlgren, CEO på Shelfless Sverige (Bring), Anders Eriksson, Supply Chain Director på VARNER och Swisslogs Lars Hultén, Head of Strategic Accounts, EMEA. Webbinariumet leds av Stefan Karlöf, Supply Chain Effects chefredaktör.

Ur innehållet:

  1. Vad är Strategisk lagerautomation?
  2. Nytta och resultat för Bring Shelfless och VARNER – kundservice, effektivitet och konkurrenskraft
  3. Påverkan på kompetensbehov, personal och organisation
  4. Positiva hållbarhetseffekter
  5. Big data och AI – datadriven logistik
  6. Goda råd för lyckad uppstart och upprampning

Mer information och anmälan!

En länk kommer att skickas ut efter registrering och det är även möjligt att se webinaret i efterhand.

DHL utvidgar med 1 000 paketskåp

DHL utvidgar sitt leveransnätverk i Sverige med cirka 1 000 paketskåp under 2024 genom ett partnerskap med iBoxen och deras öppna infrastruktur med fokus främst på storstadsregionerna. Utökningen av DHLs nätverk av paketskåp ingår i företagets globala strategi att stärka sin förmåga och kapacitet inom e-handelssektorn.

DHLs investeringen är ett långsiktigt åtagande där även planer finns för en fortsatt elektrifiering av last mile-transporter, digitalisering av tjänster, utökat nätverk av paketskåp, nya tjänster och ökad varumärkeskännedom. Satsningen ska förbättra servicekvaliteten för onlinekunder och bättre tillgodose deras preferenser gällande shopping och frakt uppger DHL.

– E-handeln utvecklas hela tiden och på DHL utvecklas vi i takt med den. När vi nu utökar vår närvaro på den svenska marknaden strävar vi efter att göra ett bestående intryck på konsumenterna. Införandet av ett betydande antal paketskåp är ett första steg i vårt arbete med att öka tillgängligheten och ge ett starkare erbjudande till e-handlare och konsumenter. Vi vill vara det naturliga förstahandsvalet för de som skickar och de som köper, säger Robert Zander, vd DHL Freight Sverige.

Trenden med onlineköp är fortsatt stark med fler försändelser och fler e-handelskunder. Transportföretagens paketindex visar att paketvolymen ökade med nästan nio procent under 2023. I Sverige, där utlämningsställen traditionellt varit kundernas förstahandsval, har konsumentbeteendet utvecklats under de senaste åren och efterfrågan på olika leveransalternativ växer, med en ökande preferens för paketskåp. Konsumenternas föränderliga preferenser och krav omfattar olika faktorer som flexibilitet, pris, servicenivå, tillgänglighet och hållbarhet.

– Vi möter konsumenternas växande efterfrågan på olika leveranslösningar genom vår e-handelssatsning i Sverige. Genom att nyttja vår expertis, kvalitet och lokala nätverk inom både B2B och B2C, tillsammans med vårt omfattande internationella erbjudande, har vi en solid grund som gör att vi kan utöka våra tjänster och i förlängningen öka kundnöjdheten, säger Robert Zander.

Ökade krav på hållbart företagsbeteende

AV MATS NILSSON

English version here

Att göra hållbara transportval och uppfylla lagkrav i dagens snabbrörliga värld är av större vikt än någonsin. Med högre krav på företag och nya EU-direktiv är tillgång till relevant information och verktyg mer avgörande än någonsin för att fatta hållbara beslut – inte minst i samband med transportval.

Hållbarhetsfrågor har verkligen börjar sätta tonen inom näringslivet, och det är både imponerande och inspirerande. Inom transportsektorn ser vi också en ökad medvetenhet, där företag strävar efter att minimera sina miljöavtryck för att marknadsföra sig som miljömedvetna aktörer. Men det kan vara en utmaning för många företag att få tillgång till relevant information innan transporterna utförs, och de blir därför tvungna att i stället agera reaktivt. Tillsammans med Roxtec International AB har vi i PipeChain tagit ett steg mot att underlätta för företag att göra mer proaktiva och hållbara transportval. Roxtec International är redan engagerade i olika miljöinitiativ, inklusive användning av hållbara bränslen och kompensation för transportavtryck genom trädplantering. Genom att inkludera miljödata som en ny dimension i transportvalen, hoppas vi kunna möjliggöra transportalternativ med hänsyn till miljön utifrån parametrar som vikt, sträcka och fordonstyp.

Ökade krav med det nya CSDR-direktivet

Företag, särskilt de som bedriver verksamhet som kräver tillstånd för miljöfarlig verksamhet, måste möta kraven på hållbarhetsrapportering och ökad transparens, framför allt med det nyligen antagna EU-direktivet CSRD. Utöver det måste företag även inlämna en miljörapport senast den 31 mars för det föregående året. CSRD-direktivet, även känt som Corporate Sustainability Reporting Directive, är ett nyligen infört EU-direktiv som syftar till att öka transparensen och jämförbarheten i företagens hållbarhetsrapportering. Det är skapat för att ge rätt förutsättningar för EU att nå sitt Net Zero-mål till 2050 och ersätter det tidigare NFRD (Non Financial Reporting Directive)-direktivet vilket sätter betydligt större krav på de företag som omfattas av det. Och det är inte bara ett pappersarbete, utan det handlar om att ta ansvar för företagets agerande och leda vägen mot en mer hållbar framtid.

Från och med räkenskapsåret 2024 omfattas alla stora EU-företag av CSRD-direktivet och de första rapporterna ska lämnas år 2025 (företag som redan omfattas av NFRD). Det innebär att företag som uppfyller minst två av följande tre kriterier måste rapportera enligt CSRD: mer än 250 anställda, omsättning på mer än 40 miljoner euro och/eller balansomslutning på mer än 20 miljoner euro. Börsnoterade små och medelstora företag omfattas av förenklade krav fram till år 2026 med rapportering år 2027.

Utmaningar inom transportsektorn

Hållbarhetsrapporteringen ska innehålla hantering av klimatrelaterade risker och möjligheter, påverkan på miljön, respekt för mänskligheten och sociala frågor, samt bolagsstyrning. Några av de utmaningar som kan uppstå är den komplexa och tidskrävande processen för datainsamling och analys av hållbarhetsprestanda, där företagen ofta behöver samla in data från olika källor och system, samtidigt som det kan vara svårt att hitta tillförlitlig information om exempelvis utsläpp från leverantörer.

Positiva aspekter

Att uppfylla direktivet kräver både resurser och kompetens inom företagen. Utöver detta kan kostnaderna för att uppfylla direktivets krav vara betydande, inklusive investeringar i IT-system och utbildning av personal, samt kräver en förändring av både företagskulturen och arbetsprocesser. Slutligen kan CSRD-direktivet skapa en ojämn konkurrenssituation mellan företag, där större företag kan ha mer resurser gentemot mindre aktörer. Däremot finns det även positiva aspekter med de ökade kraven och potential för stora fördelar. Genom att förbättra sina hållbarhetsinitiativ kan företag inom transportsektorn, utöver att bidra till en mer hållbar utveckling och minskat klimatavtryck, kommunicera sin rapport öppet med marknaden och andra intressenter.

En möjlighet till proaktivitet

Vårt fokus under utvecklingen av tilläggsfunktionen har varit att tillhandahålla relevant information på ett samlat och jämförbart sätt. Det i sin tur hoppas vi ger företag en ökad möjlighet att vara proaktiva i sin transportplanering och gör det enklare att möta de nya EU-kraven. Att ha tillgång till rätt information är avgörande för att kunna analysera, optimera och fatta hållbara beslut. Med rätt förutsättningar kan företag göra sina insatser synliga och mätbara, vilket i sin tur leder till ett mer hållbart företagsbeteende. Genom att inkludera miljödata i sina årsbokslut, publicera sammanställningar på fraktdokument och interna portaler samt erbjuda transparenta och trovärdiga hållbarhetsrapporter, kan företag visa sitt engagemang för miljön och samtidigt stärka sitt varumärke. Det handlar inte bara om att sälja produkter eller tjänster längre, det handlar om att skapa en hållbar framtid för oss alla. De ökade kraven kommer med utmaningar, men innebär också en positiv utveckling för ett mer hållbart agerande. Företagen behöver sätta sig in i vad CSRD-direktiven betyder för det enskilda företaget och vilka åtgärder som behöver vidtas för att leva upp till dem. Att navigera dessa nya vägar kräver både mod och uthållighet, men det är vägen mot en ljusare framtid för oss alla.

Mats Nilsson är Senior Key Account Manager, PipeChain SCM Tyringe.