Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

AV JENS DREMO OCH ROBERT JANSSON

Read english version here!

Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?

Företag vill inte bara få bättre överblick och kontroll över den egna materialförsörjningen utan vill även stärka relationen med sina leverantörer. Med digitala lösningar av den typ som vi erbjuder kan dessa mål uppnås – utmaningen är dock ofta att få till det engagemang och den prioritering som är nödvändig för att lyckas.

Insikten och behovet finns

Pandemin och andra globala störningar har tvingat många företag att tänka om när det gäller hur de bygger upp sina affärssystem. Många företag använder sig av ett globalt leverantörsnätverk för sin supply chain, vilket gör sig mer sårbart för störningar. Företagen ser nu fördelarna med en mer regional försörjning, där det finns möjlighet till att ta proaktiva steg för att identifiera och mildra effekterna av eventuella yttre utmaningar i leveranskedjan och för att leva upp till ökade krav från kunderna. Det finns alltså ett ökat intresse för och en insikt om digitala lösningar som ger bättre översikt och kontroll. Men att genomföra de nödvändiga förändringarna är ingen enkel uppgift.

Digitalisering kräver change management

För att förstå utmaningarna och behovet av digitalisering inom supply chain management, kan vi börja med att titta på vad företagen står inför när de beslutar sig för att investera i en ny systemlösning. Många företag känner att de har förbättringspotential, men ofta är det en fråga om prioritering internt. Så även om intresset för att förbättra processerna finns där, är det få som har det högst upp på sin agenda. Den stora utmaningen ligger i att ha kraften och viljan att genomföra den nödvändiga förändringen. Att omvandla försörjningskedjan är en stor uppgift, särskilt för större företag som ersätter sina komplexa processer med nya system. Det handlar därför om att starta upp ett förändringsarbete, change management. Här kan det även vara viktigt att företag erbjuder utbildningsprogram på plats för att förbereda medarbetarna på ny teknik och nya arbetsmetoder. Om de misslyckas med detta kan de förlora värdefull kunskap och erfarenhet när medarbetare inte hinner och har svårt att anpassa sig till de nya arbetssätten.

Samverkan med leverantörer och kunder

Men det kräver inte bara en omställning av företagets egna arbetssätt utan också en anpassning från alla inblandade parter i kedjan, ofta både av kunder och leverantörer. Tekniken spelar en central roll här, eftersom våra lösningar bygger på att samla in och bearbeta information från flera olika system. Detta kan skapa farhågor kring integration och kompatibilitet, men vinsterna i form av bättre visibilitet och kontroll är ofta värda insatsen.

Visibilitet för bättre planering och optimering

För företag med stora och komplexa försörjningskedjor är behovet av effektivisering och förbättrad planering särskilt stort. Dessa företag har ofta långa kedjor från materialframställning till slutprodukt och distribution över hela världen. Ofta upplever de ineffektiv materialförsörjning och flaskhalsar som hindrar dem från att nå sina mål. Här kan digitala

lösningar göra stor skillnad genom att erbjuda en omfattande översikt och möjliggöra bättre planering och styrning av hela kedjan. Att investera i en stor systemlösning är ett stort åtagande som kräver tid och resurser. Men fördelarna är många. Genom att få en bättre process och minska lagerhållningen kan företag undvika obalans och bristsituationer, allt från omplanering i egen produktion till fördröjning av leverans gentemot slutkund. Med en förbättrad visibilitet kan de också optimera sina materialflöden och minska kapitalbindningen.

Sammanfattning

I en värld där störningar i försörjningskedjan blivit allt vanligare, har intresset för förbättrad planering och visibilitet ökat markant. Företag inser nu vikten av att inte enbart förlita sig på globala leverantörsnät- verk utan även ha en regional försörjning för att minska risker och skapa stabilitet. Utmaningarna är dock många, från att genomföra de nödvändiga förändringarna i arbetssätt till att integrera teknik som kräver information från flera olika flöden. För företag med stora, komplexa försörjningskedjor kan rätt mjukvara erbjuda den översikt och kontroll som behövs för att effektivisera processer, minska lager och undvika flaskhalsar. Genom att skapa synlighet över hela kedjan kan företag optimera sina materialflöden, minska kapitalbindningen och uppnå en mer balanserad och effektiv försörjningskedja. Detta arbete har vi ägnat oss åt i över 25 år, med målet att ge företag den insikt de behöver för att ta sina affärsprocesser till nästa nivå.

Jens Dremo är vd för PipeChain SCM

Robert Jansson är Senior Key Account på PipeChain SCM

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

– Vi tyckte länge att vi inte behövde RFID eftersom våra löpande inventeringar visade att vi hade 99 procents korrekthet och dessutom var tekniken länge både omogen och dyr. Samtidigt fick vi signaler från butikerna om att det var stora differenser mellan det vi säger att vi har och det som faktiskt finns i butik. Orsaken var att de resultat som inventeringarna gav baserades på finansiella data, inte på verkliga lagersaldon, säger Johan Stenström, som är supply chain-utvecklare på Stadium och den person som har varit mest pådrivande och involverad i RFID-satsningens olika skeden.

Startade som ett pilotprojekt

När Johan och hans kollegor dubbel– och trippelkollade inventeringsresultaten med hjälp av en programvara visade det sig att den verkliga saldo-korrektheten i själva verket låg kring 70 procent, inte 99.

– Dessbättre togs budskapet emot på ett bra sätt av vår företagsledning. Man förstod att vi hade lärt oss något viktigt som vi behövde ta tag i och förbättra. Vi landade ganska snabbt i att det var med hjälp av RFID som problemet skulle lösas och 2019 drog vi i gång ett pilotprojekt tillsammans med RFID-specialisterna SML RFID och Zebra Technologies.

Övertygande business case

Pilotprojektet, som genomfördes i ett antal testbutiker, visade på en ännu större potential. I de aktuella butikerna låg lagersaldokvaliteten bara kring 65 procent.

– När vi införde RFID i de aktuella butiksflödena såg vi att korrektheten i våra lagersaldon ökade dramatiskt, men vi såg också att mängder av artiklar som borde finnas på säljytorna låg i butikernas lager. När vi insåg detta blev vi mer övertygade än någonsin att vår satsning var helt rätt, berättar Johan.

Saldokvaliteten i testbutikerna ökade från 65 till 97 procent med RFID. Med de siffrorna fanns det en stark affärsmässig grund för ledning och styrelse att 2019 fatta beslut om att genomföra en RFID-satsning i hela verksamheten. Ett år senare går utrullningen i gång i alla butiker, mitt under pågående pandemi.

Omfattande projekt

Stadiums utrullning av RFID i hela företaget har varit en omfattande process som fortfarande pågår. I skrivande stund har cirka 91 procent av alla artiklar försetts med RFID, och målet är att varenda artikel ska taggas.

– Det är ett stort projekt där vi har taggat våra artiklar i etapper. Målet är att alla varor oavsett värde ska ha RFID inom kort eftersom vi ser att det ger oss en fördel totalt sett, även om kanske inte varje skosnöre kan bära kostnaden, säger Peter Carlson, som är ansvarig för supply chain-utveckling på Stadium.

Ökad försäljning, lönsamhet och kundnöjdhet

Att ha stenkoll på sin varutillgänglighet är förstås ett enormt starkt konkurrensmedel till nytta för effektivitet, hållbarhet, kundservice och inte minst försäljning och lönsamhet.

– Att ha rätt lagersaldo i butik är helt avgörande för försäljning och lönsamhet eftersom 80 procent av kunderna aldrig frågar om det finns en viss storlek eller färg på lager. Att få koll på detta och att nu ha rätt produkter ute på säljytan är därför något helt fantastiskt för oss, säger Peter.

Ett annat resultat av RFID-satsningen är att medarbetarna i Stadiums butiker har fått en ökad trygghet kring vad som finns i butik och slipper lägga onödig tid på att leta efter varor som inte finns. I stället kan de ägna sin tid åt att sälja, ge kunderna en bra service och tydliga besked om ifall en vara finns i den egna butiken eller i en näraliggande butik.

– Vi brukar säga att två tredjedelar av det som ska vara i en butik faktiskt finns där, och jag möter detaljhandlare som uppger att 3 av 4 besökare lämnar butiken för att de inte hittar rätt varor, säger Mattias Lindström, som är Nordenchef på Zebra Technologies. Mattias berättar att den tveksamhet inför RFID som inledningsvis kan finnas hos en del detaljister brukar övergå i förtjusning när man ser hur tekniken påtagligt ökar både försäljningen och lönsamheten i den hårt konkurrensutsatta detaljhandeln.

Långsamt genombrott

RFID-tekniken har dock mognat långsamt och det verkliga genombrottet kan sägas ha kommit först på senare år. När Stadium drog i gång sitt projekt 2019 fanns det knappt några detaljister i Norden som körde RFID storskaligt, med undantag för H&M som hade kommit i gång med sin globala satsning. Utanför Norden finns det däremot flera stora detaljister som har gått i täten för RFID-ut- vecklingen, bland annat Dechatlon, Nike, Adidas och Walmart – företag som alla rapporterar lyckade resultat av sina satsningar.

– Jag tror att avmattningen i konjunkturen har gjort att många detaljister väntar lite med att investera, även om man förstår värdet och nyttan. Sen är en RFID-implementering en omfattande process som involverar många medarbetare både i det egna företaget och hos berörda leverantörer och det gäller även om det bara är ett pilotprojekt, säger Lotta Engström, projektledare på SML RFID och extern projektledare för Stadiums satsning.

Goda råd

Johan nickar instämmande och inflikar återigen att de finansiella inventeringarna missleder många företag till att underskatta hur pass stora saldofelen faktiskt är i lager och butiker och därför inte inser att de har ett behov av RFID.

– Ett gott råd är därför att börja med att säkerställa den verkliga saldokorrektheten. Om man därefter beslutar sig för att satsa på RFID är en nyckel att få med alla berörda funktioner och aktörer i projektet, eftersom det gäller att se effekterna av investeringen för hela verksamheten, inte enbart för en viss funktion.

Ett annat gott råd från Johan är att se till att kvaliteten på data är hög och att de manuella processerna är uppstyrda.

– RFID ger oss kvalitet, men om vi har matat in fel streckkod så spelar det ingen roll att vi har RFID. Därför har vi fått lägga mycket tid på att rätta upp våra data och lära oss hur vi ska arbeta på rätt sätt med vår datakvalitet och med att ha mer ordning och reda i våra processer, exempelvis hur vi tar emot och registrerar varor i butik.


Stadium är Sveriges största sport– och sportmodekedja och de båda koncepten Stadium och Stadium Outlet har sammanlagt cirka 200 butiker och en omfattande e-handel i Sverige, Finland och Norge. Koncernen har närmare 3 500 anställda och ägs av familjen Eklöf. År 2022/2023 omsatte koncernen 7 500 Msek och levererade ett resultat på ca 200 Msek.

IMI Supply Chain Solutions och Shibuya i strategiskt partnerskap

IMI Supply Chain Solutions, som är specialiserade på mjukvarulösningar inom supply chain och logistik, har tillsammans med Shibuya ingått ett strategiskt samarbete kring driften av IMI Supply Chain Solutions svit av mjukvarulösningar.

Samarbetet innebär att IMI Supply Chain Solutions börjar leverera sina logistiklösningar i molnet och samtidigt ökar stabiliteten och säkerheten i sin leverans. Alltsammans började för ungefär ett år sedan när IMI Supply Chain Solutions påbörjade en omsorgsfull sökprocess efter en partner för drift av sina supply chain-mjukvaror. Av legala- och säkerhetsmässiga skäl var det viktigt att partnern var svensk och lagom stor – varken för liten eller för stor. Dessutom var det viktigt att hitta en partner som delade IMIs värderingar och företagskultur.

Valet föll slutligen på Shibuya, ett företag i Pulsen-koncernen, som är en så kallad hybrid-IT leverantör som erbjuder infrastrukturtjänster för en stabil och säker IT-drift – oavsett om det är lokalt i bolagets egna datahallar i Sverige, i privata moln eller i publika lösningar.

SCE har intervjuat Sandra Lundegaard, COO och vVD på  IMI Supply Chain Solutions och Martin Rydén, Head of Hybrid Cloud & Partners på Shibuya om företagens strategiska samarbete.

“Plans are nothing; planning is everything”

En del av SCE # 3/2024 handlar om supply chain planering – ett växande behovsområde i en oförutsägbar och dynamisk värld. Ordet planering kan möjligen kännas torrt och tråkigt, men i praktiken är ju planering det som vi människor till stor del ägnar oss åt. Det vill säga gör upp planer, bestämmer vad vi ska göra och hur vi ska göra det. Vare sig det sker vid köksbord, konferensbord eller någon annanstans är det planer vi smider, i privatlivet och på jobbet. Men det är själva planeringsprocessen som är det centrala, planen är sekundär.

Supply chain planning viktigare men svårare

Inom supply chain och logistik har planering kommit i fokus som ett resultat av pandemi, krig, varubrister och transportproblem. En konsekvens är att intresset för och efterfrågan på planeringsverktyg ökar snabbt. Och det gäller en mängd olika planeringsmjukvaror, men även mjukvaror för att i realtid upptäcka när verkligheten avviker från planerna.

Planera för avvikelser

Just det faktum att verkligheten så ofta saboterar de fina, välbalanserade planerna är en omständighet som har fått vissa att tappa tron på traditionell mer långsiktig supply chain-planering. Andra menar att det just därför är viktigare än någonsin att faktiskt planera – men inte bara för ”den perfekta leveransen”, utan för mängder av alternativa scenarion. I grunden är ju planering en önskan om att få ordning och reda på saker och ting. Vilket är svårt i en mer och mer kaotisk omvärld där det mesta, eller i alla fall väldigt mycket, faktiskt ligger utanför vår kontroll.

Agilt och snabbfotat

I en stabil, förutsägbar värld kan vi utforma detaljerade planer som föreskriver vad alla ska göra och hur det ska göras. Men i en oförutsägbar och föränderlig värld blir de detaljerade planerna snarare något negativt och ineffektivt som hämmar den kreativa anpassningsförmåga som är nödvändig. När saker förändras snabbt – exempelvis vad gäller köp- och säljmarknader, efterfrågan, resurser, teknik, regelverk med mera – krävs ett snabbfotat förhållningssätt och agerande. Här krävs en förmåga att anpassa sig till förändrade förutsättningar, vilket innebär att planeringen behöver väga in mängder av olika risker och scenarier. Den typen av scenarioplanering blir därför allt viktigare i dagens turbulenta och dynamiska affärslandskap.

Processen det centrala

Avslutningsvis tycker jag att den amerikanske presidenten och armégeneralen Dwight D. Eisenhower (1890-1969) hade ett förhållningssätt till planering som är mer aktuellt än någonsin. “Ike” var innan han valdes till USAs president överbefälhavare för de allierade styrkorna under andra världskriget. Som militär var han formad av den föränderliga verklighet som råder i krig, med ständiga överraskningar, nya utmaningar och möjligheter. Dagens globala affärsvärld präglas på samma sätt av ett ökat kaos, där den del av planeringen som handlar om att medvetandegöra olika scenarios är helt central och mycket viktigare än ”planen”.

“Plans are nothing; planning is everything”, Dwight D. Eisenhower

Glad sommar!

Stefan Karlöf, chefredaktör

Descartes förvärvar BoxTop Technologies

Descartes Systems Group, en global leverantör av mjukvaror för supply chain och logistik med flera kontor i Norden, har förvärvat BoxTop Technologies Limited. Boxtop erbjuder lösningar inom Shipment Management som hjälper logistikföretag att effektivt hantera sina frakter med hjälp av digitala lösningar.

– Vi har haft ett framgångsrikt samarbete med BoxTop under ett antal år och det här var nästa logiska steg i vårt partnerskap, säger Scott Sangster, General Manager Logistics Services Providers på Descartes, och fortsätter:

– BoxTop har en utmärkt lösning för små och medelstora leverantörer av logistiktjänster och vi ser en möjlighet att integrera den med fler lösningar på Descartes Global Logistics Network. Detta kommer att hjälpa oss att leverera mer värde till BoxTops kunder och expandera till fler länder i Europa.

BoxTop är baserat i Storbritannien och hjälper leverantörer av logistiktjänster att digitalisera sin verksamhet och ingå i en bredare logistikgemenskap för frakthantering. Leverantörer av logistiktjänster använder BoxTops plattform för en säker och effektiv transporthantering av varor från offert till ruttplanering, bokning och slutleverans. BoxTop är redan en befintlig partner till Descartes kunder som använder Descartes Global Logistics Network (GLN) för att få visibilitet i sina försändelser oberoende av transportsätt och för att göra elektroniska tulldeklarationer.

– Leverantörer av logistiktjänster kommer att fortsätta att spela en viktig roll för den globala ekonomin. I takt med att de fortsätter att digitalisera sin verksamhet vill vi se till att de har tillgång till en bredd av lösningar för att hantera livscykeln av försändelser på ett säkert och effektivt sätt, säger Edward J. Ryan, som är vd på Descartes.

Descartes förvärvade BoxTop för cirka 10,25 miljoner pund, vilket motsvarar 13 miljoner US-dollar eller cirka 135 miljoner SEK.

Nummer tre ute nu – Planering, visibilitet och flexibilitet

Missa inte senaste numret av Supply Chain Effect med tema: Planering, visibilitet och flexibilitet. Ett inspirerande, fullmatat och lärorikt nummer med följande innehåll:

  • Bonver Logistics satsning på felfri e-handelslogistik med intelligent videoanalys – intervju med My Westberg och Mats Borgegård.
  • Supply Chain Planning och hur det faktiskt går att förutse och agera på en närmast oändlig komplexitet – en krönika av Roger Lindau.
  • Hur Stadiums prisade RFID-lösning levererar hög saldokorrekthet till nytta för försäljning och lönsamhet – Med Johan Stenström, Peter Carlson, Mattias Lindström och Lotta Engström.
  • Modebranschen lagerautomatisering med sikte på maximal anpassningsförmåga i en volatil värld – intervju med TGWs Raffaele Destro.
  • Mjukvarusuccén Relex Solutions ambition att ”ödmjukt erövra världen” – intervju med Michael Gylling.
  • Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld av Jens Dremo och Robert Jansson.
  • Transport- och tulladministration i samma system – Elisabeth Westby, Michael Ekelund och Per Olafsen.
  • Samverkansbaserad prestationsstyrning, ett måste för fossilfria godstransporter – av Maria Björklund, Niklas Simm, Helena Forslund och Hana Hulthén.
  • Visibilitet – nyckeln till lyckad omnikanallogistik? – av Fredrik Eng Larsson och Olov Isaksson.
  • Och en ledare om att ”Plans are nothing – planning is everything” av Stefan Karlöf.

Prenumerera eller ladda ner tidningen som pdf

Paketindex: Den gränsöverskridande e-handeln har ökat med 46 procent

Transportföretagen har nyligen publicerat en ny upplaga av Paketindex som redovisar statistik om svenska e-handelsleveranser. Paketindex för kvartal 1 2024 visar att antalet skickade paket till konsumenter ökade med 9,5 procent jämfört med samma period förra året och gränsöverskridande flöden ökade med hela 46 procent.

– Vi ser en kraftig ökning av paket som beställs från utanför Sveriges gränser. Här gäller det för transport- och logistikföretagen att ta höjd för vad detta innebär när det gäller leveranstider, dokumentation och lagerhållning. I dessa oroliga tider är det också viktigt att ta hänsyn till omvärldsfaktorer som kan leda till materialbrist och brister i leveranskedjan, säger Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes i en kommentar till resultaten.

Enligt Paketindex kvartal 1 2024 skickades 48,2 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner i Sverige under årets första tre månader. Andelen paket som levererades till ett utlämningsställe ökade med 8,3 procent och andelen paket som levererades med hemleverans ökade med 6,7 procent.

– Paketindex för årets första kvartal bekräftar att svensk e-handel fortsätter att öka när det gäller antalet paket som skickas. En utveckling som gynnar transportnäringen och särskilt då logistikföretagen som kan hålla den leveranstid och det leveranssätt som utlovats till kund, säger Lars Persson.

Paketindex är framtaget av Transportföretagen i samarbete med HUI Research. Indexet baseras på data från DHL, UPS, Postnord, DB Schenker, Best, Airmee, Bring, Early Bird, ICA Paket samt uppskattningar om Instabox och Budbees volymer.

SCE # 3 2024

TEMA: PLANERING, VISIBILITET OCH FLEXIBILITET

  • Felfri e-handelslogistik till krävande konsumenter
  • Stadiums prisade RFID-lösning levererar
  • Supply Chain Planning – att förutse och agera på en oändlig komplexitet
  • Modebranschen automatiserar för maximal anpassningsförmåga
  • Samverkansbaserad prestationsstyrning, ett måste för fossilfria godstransporter
  • Visibilitet – nyckeln till lyckad omnikanallogistik?
  • Och mycket mer!

IMI Supply Chain Solutions och Shibuya ingår strategiskt partnerskap

IMI Supply Chain Solutions, som är specialiserade på mjukvarulösningar inom supply chain och logistik, har tillsammans med Shibuya ingått ett strategiskt samarbete kring driften av IMI Supply Chain Solutions svit av mjukvarulösningar.

– För ungefär ett år sedan började vi en ambitiös sökprocess efter en partner för det som rör driften av våra kundlösningar. Viktiga kriterier var att partnern var svensk, på grund av legala- och säkerhetsmässiga skäl, och varken för stor men heller inte för liten. Dessutom var det viktigt att hitta en partner som delar våra värderingar och företagskultur, säger Niklas Rönnbäck, vd för IMI Supply Chain Solutions.

Shibuya som ingår i Pulsen-koncernen är en hybrid-IT leverantör som erbjuder infrastrukturtjänster. Tjänsterna syftar till att åstadkomma en stabil IT-drift – oavsett om det är lokalt i bolagets egna datahallar i Sverige, i privata moln eller i publika lösningar – som gör verksamheter effektiva och lönsamma.

– I vår bransch gäller det att hela tiden vara innovativ och utvecklas. Det har vi gjort sedan 1964 och och IMI har funnits nästan lika länge. Det tror jag har format våra kulturer och skapat en förmåga till ständig förändring och anpassning till marknadens behov och krav, säger Christina Backman, vd för Shibuya.

Samarbetet innebär att IMI Supply Chain Solutions börjar leverera sina logistiksystem i molnet och samtidigt ökar stabiliteten och säkerheten i sin leverans.

– Vi hjälper IMI att leverera på en ny affärsmodell där vi levererar molntjänster, övervakning, infrastruktur, säkerhet support och service som en helhetstjänst. Här har vi gift ihop våra erbjudanden till en helhet som är ny för våra slutkunder, säger Christina.

Ett formellt avtal ingicks mellan partnerna i februari i år och redan nu driftas två större IMI-kunder hos Shibuya.

SE EN INTERVJU MED CHRISTINA BACKLUND OCH NIKLAS RÖNNBÄCK HÄR