Karl Johan Lier, CEO AutoStore. Foto: AutoStore

AutoStore levererar sitt sexhundrade system

Omåttligt populära AutoStore nådde en milstolpe i och med DSV Solutions beställning av ett antal AutoStore-anläggningar till sin 3PL-verksamhet i nio länder. I och med affären levereras den sexhundrade robotanläggningen från norska AutoStore. Anläggningarna kommer att levereras av Element Logic, som är en av AutoStores partners för försäljning, installation och integration. Enligt Element Logic sålde man det högsta antalet AutoStore-anläggningar i världen under 2020. Totalt sett leder dock Swisslog stort med sina cirka 270 installerade anläggningar över hela världen, det vill säga närmare hälften av det totala antalet installationer. Den första installationen någonsin gjordes däremot av Element Logic 2005. Under senare år har AutoStores snabba tillväxt rönt internationell uppmärksamhet och i början av april investerade japanska Softbank 25 miljarder kronor i AutoStore, vilket innebär att företaget värderades till 65 miljarder kronor. AutoStore har sitt huvudkontor i Nedre Vats i Norge och bedriver även verksamhet i USA, Storbritannien, Tyskland Frankrike, Spanien Italien, Sydkorea och Japan.  

Fler nyheter

ICANIWILL minskar leveransrelaterade kundfrågor med hälften i samarbete med nShift

ICANIWILL (ICIW) är ett av de snabbast växande sportklädesmärkena i norra Europa, vilket är ett resultat av ett populärt produktsortiment och de stora förbättringar som gjorts i kundupplevelsen efter köp. På mindre än ett år har bolaget genom sitt samarbete med nShift och deras tjänst nShift Track bland annat sparat 12 000 euro i kundtjänstkostnader och minskat antalet leveransrelaterade frågor från kunderna med hälften.

Läs mer »

”Behövs fler kanalkaptener med systemsyn”

– Behovet av koordinering och flödesorientering i och mellan företag är större än någonsin, inte minst för att driva den förändring som krävs för att göra försörjningskedjorna mer resurseffektiva och hållbara. Det säger Mats Abrahamsson som är professor i logistik på Linköpings universitet. Hans forskning har sedan länge fokuserat på logistikens betydelse i företagsstrategin och som medel för ökad tillväxt, lönsamhet och hållbarhet. Läs intervjun här.

Läs mer »