Johan Reventberg, President EMEA, Blue Yonder.

Coca Cola HBC planerar med Blue Yonders Luminate Platform

Under Covid-19 pandemin har nedstängningar av restauranger, barer och cafeer gjort det svårt för Coca Cola att förutse efterfrågan och därmed planera sin produktion och distribution. Mot den bakgrunden har Coca Cola HBC (Hellenic Bottling Company) valt att investera i Blue Yonders SaaS-baserade platform Luminate Planning. Coca Cola HBC är en partner till Coca Cola som levererar över 100-dryckesvarumärken och 4 000 artiklar till 28 länder. Bolaget sökte en digital lösning för att hantera en allt mer komplex planering, end-to-end, i försörjningskedjan.

– Vi behöver kunna anpassa oss snabbt till olika konsumentbeteenden, disruptioner och andra affärshändelser genom att öka vår operativa anpassningsbart och flexibilitet, säger Gerhard Seidl, planning director på Coca Cola HBC.

– Som ett tillväxtdrivet företag behöver Coca-Cola HBC en lösning som kan hantera deras komplexa supply chain och samtidigt anpassa sig snabbt till förändrade konsumentbehov och olika disruptioner. Med Luminate Planning får de en robust, skalbar och bred digital supply chain-lösning som ger en ökad flexibilitet, effektivitet och visibilitet i hela försörjningskedjan, säger Johan Reventberg, president, EMEA, på Blue Yonder. 

Coca Cola HBC har 28 000 anställda och levererar drycker till över 600 miljoner konsumenter på tre kontinenter. Bolagets aktier är noterade på Londonbörsen, London Stock Exchange och på the Athens Exchange.

Fler nyheter

Från Gnosjöanda till datadriven lagerlogistik

”Jag växte upp i Småland, ett landskap där entreprenörskap, verkstadsindustri och lagerlokaler är vardag. Där lärde jag mig att arbeta snabbt, samarbeta nära och hitta praktiska lösningar med små medel. Den mentaliteten, ofta kallad Gnosjöandan, har länge präglat den regionen och jag ser att samma förhållningssätt är en styrka även i dagens digitala affärsvärld. Men även de mest lösningsorienterade verksamheterna står idag inför ett skifte – en digital transformation som omformar hela kedjan från inköp till leverans.” Så inleds Henrik Berglunds senaste krönika i Supply Chain Effects magasin. Läs den här.

Läs mer »

Ny logistikchef till Dagab

Mats Thörnqvist har utsetts till ny logistikchef på Dagab och medlem i bolagets företagsledning. Han tillträder sin befattning den 1 januari 2026. Thörnqvist efterträder Raymond Lundmark som efter nio år övergår i rollen som senior rådgivare till Dagab.

Läs mer »