Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

AV JENS DREMO OCH ROBERT JANSSON

Read english version here!

Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?

Företag vill inte bara få bättre överblick och kontroll över den egna materialförsörjningen utan vill även stärka relationen med sina leverantörer. Med digitala lösningar av den typ som vi erbjuder kan dessa mål uppnås – utmaningen är dock ofta att få till det engagemang och den prioritering som är nödvändig för att lyckas.

Insikten och behovet finns

Pandemin och andra globala störningar har tvingat många företag att tänka om när det gäller hur de bygger upp sina affärssystem. Många företag använder sig av ett globalt leverantörsnätverk för sin supply chain, vilket gör sig mer sårbart för störningar. Företagen ser nu fördelarna med en mer regional försörjning, där det finns möjlighet till att ta proaktiva steg för att identifiera och mildra effekterna av eventuella yttre utmaningar i leveranskedjan och för att leva upp till ökade krav från kunderna. Det finns alltså ett ökat intresse för och en insikt om digitala lösningar som ger bättre översikt och kontroll. Men att genomföra de nödvändiga förändringarna är ingen enkel uppgift.

Digitalisering kräver change management

För att förstå utmaningarna och behovet av digitalisering inom supply chain management, kan vi börja med att titta på vad företagen står inför när de beslutar sig för att investera i en ny systemlösning. Många företag känner att de har förbättringspotential, men ofta är det en fråga om prioritering internt. Så även om intresset för att förbättra processerna finns där, är det få som har det högst upp på sin agenda. Den stora utmaningen ligger i att ha kraften och viljan att genomföra den nödvändiga förändringen. Att omvandla försörjningskedjan är en stor uppgift, särskilt för större företag som ersätter sina komplexa processer med nya system. Det handlar därför om att starta upp ett förändringsarbete, change management. Här kan det även vara viktigt att företag erbjuder utbildningsprogram på plats för att förbereda medarbetarna på ny teknik och nya arbetsmetoder. Om de misslyckas med detta kan de förlora värdefull kunskap och erfarenhet när medarbetare inte hinner och har svårt att anpassa sig till de nya arbetssätten.

Samverkan med leverantörer och kunder

Men det kräver inte bara en omställning av företagets egna arbetssätt utan också en anpassning från alla inblandade parter i kedjan, ofta både av kunder och leverantörer. Tekniken spelar en central roll här, eftersom våra lösningar bygger på att samla in och bearbeta information från flera olika system. Detta kan skapa farhågor kring integration och kompatibilitet, men vinsterna i form av bättre visibilitet och kontroll är ofta värda insatsen.

Visibilitet för bättre planering och optimering

För företag med stora och komplexa försörjningskedjor är behovet av effektivisering och förbättrad planering särskilt stort. Dessa företag har ofta långa kedjor från materialframställning till slutprodukt och distribution över hela världen. Ofta upplever de ineffektiv materialförsörjning och flaskhalsar som hindrar dem från att nå sina mål. Här kan digitala

lösningar göra stor skillnad genom att erbjuda en omfattande översikt och möjliggöra bättre planering och styrning av hela kedjan. Att investera i en stor systemlösning är ett stort åtagande som kräver tid och resurser. Men fördelarna är många. Genom att få en bättre process och minska lagerhållningen kan företag undvika obalans och bristsituationer, allt från omplanering i egen produktion till fördröjning av leverans gentemot slutkund. Med en förbättrad visibilitet kan de också optimera sina materialflöden och minska kapitalbindningen.

Sammanfattning

I en värld där störningar i försörjningskedjan blivit allt vanligare, har intresset för förbättrad planering och visibilitet ökat markant. Företag inser nu vikten av att inte enbart förlita sig på globala leverantörsnät- verk utan även ha en regional försörjning för att minska risker och skapa stabilitet. Utmaningarna är dock många, från att genomföra de nödvändiga förändringarna i arbetssätt till att integrera teknik som kräver information från flera olika flöden. För företag med stora, komplexa försörjningskedjor kan rätt mjukvara erbjuda den översikt och kontroll som behövs för att effektivisera processer, minska lager och undvika flaskhalsar. Genom att skapa synlighet över hela kedjan kan företag optimera sina materialflöden, minska kapitalbindningen och uppnå en mer balanserad och effektiv försörjningskedja. Detta arbete har vi ägnat oss åt i över 25 år, med målet att ge företag den insikt de behöver för att ta sina affärsprocesser till nästa nivå.

Jens Dremo är vd för PipeChain SCM

Robert Jansson är Senior Key Account på PipeChain SCM

Fler nyheter

Svenskarnas e-handel ökar och alltmer beställs från utlandet

Svenskar fortsätter att e-handla alltmer, och en allt större andel av handelsströmmarna kommer från utlandet. Samtidigt efterfrågas bättre möjligheter att välja hållbara transporter. Det är några av resultaten i Paketindex, som Transportföretagen tillsammans med HUI tagit fram för årets tredje kvartal.

Läs mer »

Ny vd för DHL Freight i Sverige

DHL Freight förstärker med ny vd för den svenska verksamheten. Den 1 januari 2025 ansluter Mathias Krümmel i rollen som vd för att öka fokus på tillväxt i Sverige. Det innebär att Mathias Krümmel, som hastigt fick lämna rollen som vd på PostNord Sverige i juni i år, redan är tillbaks i en ledande roll i logistik- och transportbranschen.

Läs mer »